کد خبر 139369
۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰

عکاس شجاع دفاع مقدس در گفت و گو با حیات:

عکس های دفاع مقدس، بهترین ترجمان مظلومیت ایران در جنگ بود

عکس های دفاع مقدس، بهترین ترجمان مظلومیت ایران در جنگ بود

حیات: عکس به ویژه عکس های جنگ یک زبان ارتباطی جهانی است، عکس های جنگ زبان گویای مردم مظلوم ما شد و باعث شد صدام محکوم شود، عکس های جنگ مهم ترین زبان اثر گذار نسل جنگ به نسل های اینده و تاریخ است.

حیات: عکس به ویژه عکس های جنگ یک زبان ارتباطی جهانی است، عکس های جنگ زبان گویای مردم مظلوم ما شد و باعث شد صدام محکوم شود، عکس های جنگ مهم ترین زبان اثر گذار نسل جنگ به نسل های اینده و تاریخ است.

عکس های او را از کردستان دیده‌ایم، از قصر شیرین، از مهران و بیشتر از جنوب و از کوچه پس کوچه‌های خرمشهر، از حاشیه خیابان‌های ابادان دیده ایم، از زیر گنبد مجروح مسجد جامع خرمشهر و... ، عکس های او روزهای جنگ را برایمان یاداوری می کند. سعید صادقی عکاس 8 سال دفاع مقدس که دارای نشان شجاعت است، در گفت و گو با پایگاه خبری حیات به پرسش های ما پاسح گفت. وی در بخشی عنوان کرد: عکس های جنگ یک زبان ارتباطی جهانی است، عکس های جنگ مهم ترین زبان اثر گذار نسل جنگ به نسل های اینده و تاریخ است. 

گفت و گوی حیات با سعید صادقی از نظر شما می گذرد: 

چرا عکاسی جنگ؟

دغدغه من این بود که صداقت و اخلاص و ادای دین رزمندگان به امام و مردمشان را نشان دهم ان خانواده ها و مادران شهید بودند که دفاع را شکل دادند و من احساس می کردم باید بروم. حتی زمانی که به جبهه می رفتم بعضی من را مورد تمسخر قرار می دادند خصوصا که من حتی نسبت به اتفاقاتی که برای خانواده ام می افتاد بی توجه بودم یعنی ان قدر انگیزه ام برای ثبت وقاع جنگ و انتقال ان ها توسط عکس قوی بود که مشکلات خانواده ام را نمی دیدم.

زمان شروع عکاسی

اوایل دهه پنجاه بود من ریاضی خوانده بودم ولی به عکاسی علاقه داشتم و در چاپخانه عکاسی کار می کردم علاقه ام به عکاسی به قدری زیاد بود که ترجیح می دادم دستکش نپوشم و مواد شیمیایی چاپ عکس را با دستم لمس کنم و همین باعث شده بود همیشه دستهای من در اثر تماس با مواد شیمیایی زخمی باشد. بعد از چاپ، عکسها را با دقت نگاه می کردم و یاد گرفتم چطور عکاسی کنم من ان زمان دوربین 9 هزار تومانی خریدم که می شد با ان دو تا خانه خرید.

دلیل حساسیت کسانی که جنگ را از نزدیک لمس کرده اند

ما با جان و دل جنگیدیم زیرا نسبت به باورهامان حساس بودیم، نسل ان دوران ساده و بی الایش بود ادای دین را سرلوحه کارش می دانست. ما چون دوره جنگ و ان جوان های بی غل و غش و ان ایثار و از خودگذشتگی را دیدیم به مسایل امروز جامعه، به جهت گیری ها، به مصادره کردن ها، به عملکرد برخی مسئولان که در تمام ان ها منافع شخصی یا حزبی و نه منافع ملی حرف اول را می زند، حساسیت زیادی داریم. عزت ملی و سرافرازی ایران برای من مهم تر از عکسهایی بود که برای گرفتنشان از جانم گذشتم باور می کنید من بعضی عکس هایم را از روزنامه ها می خرم چرا چون ان زمان هدف انتفاع از عکاسی نبود احساس مسئولیت زیاد بود دغدغه به مخاطره نیفتن ایران زیاد بود ولی الان دیدن بعضی مسایل انسان را رنج می دهد. من تکه تکه شدن بدن بچه هایی را دیدم که حتی بعضی به سن بلوغ هم نرسیده بودند ولی به عشق امام و ایران امده بودند. و اکنون دیدن بعضی پایمال شدن حق ها، تحملش سخت است.

تاثیر عکس های جنگ تحمیلی بر افکار عمومی دنیا

از عکس های جنگ به عنوان زبان ارتباطی استفاده شد. در سازمان ملل عکس های جنگ زبان ارتباطی ایران با محافل جهانی و سازمان های بین المللی شد هیچ مترجم متبحر و متخصص در حوزه سیاسی، قادر نیست واقعیاتی را که در تصویر به دیگران نشان داده می شود ترجمه کند عکس های جنگ زبان گویایی مردم مظلوم ما شد و باعث شد صدام محکوم شود. نمونه برجسته استدلال من، عکس های حلبچه است تا دو روز بعد از بمباران شیمیایی حلبچه توسط صدام، در محافل بین المللی، اینطور عنوان شده بود که ایران حلبچه را بمباران شیمیایی کرده است ولی چون من در لحظه بمباران ان جا بودم توانستم عکس هایی بگیرم که دست داشتن صدام در این بمباران ها ثابت شد.عکس های من و دیگر عکاسان، توسط نماینده ایران در سازمان ملل به دیگران نشان داده شد ان ها سند بیگناهی ایران و جنایت صدام بود و باعث محکومیت او شد. البته خود من هم این عکس ها را دیگر ندیدم.عکس ها نگاه و دیدگاه کشورهای دیگر نسبت به جنگ تحمیلی را تغییر داد عکس ها زبان گویایی بود که دفاع مردمی ما را نشان داد. با شلیک گلوله ها نمی توانستیم بی گناهی ایران را اثبات کنیم عکس ها سند مظلومیت ایران و مردم ایران بود بهترین گواهی حقانیت یک ملت بود عکس های جنگ، نشان دهنده و زبان گویای همدلی و اتحاد برای ماندن و عزت یک ملت بود نه برای کسب ثروت و قدرت عده ای خاص در دوران کنونی.

انتظار یک عکاس دفاع مقدس

من وظیفه ام را انجام دادم منتی ندارم هدف من عشق و اعتقاد و باوری بود که به امام و ایران داشتیم. این ها محوریت عطش عشق من و نسل من بود و این عطش عشق را عده ای مثل شهید بهشتی، شهید مطهری، شهیدرجایی، شهید باهنر... و مرحوم هاشمی رفسنجانی سیراب می کردند. ما تعصب داشتیم و عطش دورن ما نسبت به نظامی که شکل گرفته بود حساسیت داشت و می خواست حفظ شود. عکاسان جنگ عینیت جنگ را ثبت کردند. من لذت اخرتم را همین دنیا با پیدا کردن جانبازان و مادران شهیدی می چشم که از ان ها و فرزندانشان عکس گرفتم و ان عک ها را به ایشان هدیه می کنم.

تاثیر عکسهای جنگ بر ایندگان

عکس های جنگ مهم ترین زبان اثر گذار نسل جنگ به نسل های اینده و تاریخ است که درست بیندیشند. این عکس ها، خرد را وارد جامعه می کند خردی که از لابلای عکس ها زیر پوست جامعه می نشیند باعث می شود مردم و ایندگان، دفاع مقدس را بهتر ببینند و درک کنند. عقل و خرد را کنار هم قرار می دهد عکس ها پر از احساس هستند ولی هر قدر زمان بیشتر می گذرد احساس جای خود را به خرد و منطقی می دهد که در عکس وجود دارد، جوهره و حقیقت دفاع را مشخص می کند و تفکر و انگیزه ها را برای تاریخ می شکافد و با انحرافات مقابله می کند و در مقابل جنگ های بعدی می ایستد. درک و شناختی که در دل ان عکس ها هست وارد جامعه می شود به تدریج برای جلوگیری از تحریف، نقد و پژوهش صورت می گیرد. بیش از سه دهه از جنگ گذشته است بحث های احساسی جنگ ته نشین شده و کنار رفته است اکنون خیلی بهتر می توان جنگ را منطقی دید ذات نگاه عکاس را نسبت به واقعه کشف کرد و شکافت و نقد کرد.اخلاص و پاکی اعتقاد و عشق به سرزمین در دل این عکس ها قابل لمس است سیرتهای زیبا در ان عکس ها دیده می شود و این ها همه نتیجه زندگی عکاس با رزمندگان از جان گذشته، بی الایش، باایمان و وطن دوست این سرزمین است.

ساعدی

برچسب‌ها