کد خبر 135306
۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰

رئیس کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید در گفتگو با حیات (1): کمیسیون پزشکی فرایند بررسی پرونده جانبازان را تسریع می کند

رئیس کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید در گفتگو با حیات (1): 

کمیسیون پزشکی فرایند بررسی پرونده جانبازان را تسریع می کند

غلامرضا طائبی گفت: ما برای تسهیل، ارتقا کیفیت و بهبود فرآیند رسیدگی به پرونده جانبازان، برنامه تحول کمیسیون پزشکی را در سال 1393 پیشنهاد کردیم که مورد تایید ریاست و قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت و در حال حاضر نیز اجرا می شود.

دکتر غلامرضا طائبی، رئیس دبیرخانه کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با پایگاه جامع اطلاع رسانی حیات، ضمن اشاره به برنامه تحول کمیسیون های پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران، به سوالات ما پاسخ داد که قسمت اول این گفتگو را در ادامه می خوانید:   برنامه تحول کمیسیون های پزشکی چیست؟   ما برای تسهیل، ارتقا کیفیت و بهبود فرآیند رسیدگی به پرونده جانبازان، برنامه تحول کمیسیون پزشکی را در سال 1393 پیشنهاد کردیم که مورد تایید ریاست و قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت. در همین راستا؛ ساختمانی مستقل برای کمیسیون پزشکی تامین شد، برای ارزیابی، معاینه دقیق و کاهش زمان انتظار برای حصول نتیجه، کمیسیون های تخصصی متشکل از تیم های تخصصی پزشکی در حوزه آسیب های عمومی، اعصاب و روان و شیمیایی تشکیل شد، تعداد متخصصان و فوق تخصص های مختلف برای ارتقا کمی و کیفی ارزیابی پرونده های جانبازان افزایش یافت. در طرح تحول همچنین در شعب مرکزی کمیسیون پزشکی، کمیسیون های ویژه ای برای رسیدگی به اعتراض ها و شکایت ها  تشکیل و باعث کاهش ارجاع پرونده به کمیسیون شعبه عالی شد. محل معاینه و کیفیت ارزیابی در استان ها آسیب شناسی شد تا عوامل نارضایتی جانبازان از نحوه معاینه، ارزیابی و رسیدگی به پرونده شان رفع شود. در همین راستا، با توجه به امکانات استان ها؛ فضا های مناسبی برای تشکیل کمیسون ها، اتاق انتظار، معاینه و استقرار دبیر و کارشناس پیش بینی شد که روند و فرایند ارزیابی را بهبود بخشد و آرامش جانبازان را در هنگام انتظار و معاینه به همراه داشته باشد.     آیا جانبازان از نحوه رسیدگی به پرونده رضایت دارند؟   در انتهای فرایند رسیدگی به پرونده جانبازان در کمیسیون، مرحله ای برای سنجش میزان رضایت جانبازان از روند معاینه و ارزیابی در نظر گرفته شده که نظر جانباز در مورد نحوه معاینه، ارزیابی مدارک و رسیدگی به مشکلات اخذ می شود در صورت رضایت، جانباز عزیز، فرمی را امضا می کند و در غیر این صورت اگر از هر کدام از موارد ذکر شده رضایت نداشته باشد، مراحل دوباره تکرار می شود.   علت نارضایتی برخی جانبازان از کمیسیون ناشی از چیست؟   نارضایتی بعضی از جانبازان عزیز مربوط به نتیجه و تعیین درصد در کمیسیون پزشکی است و از کیفیت معاینه، نحوه ارزیابی پرونده، استاندارد سازی فضای ارزیابی و بهره مندی از متخصصان خبره و باتجربه که مهمترین دغدغه ما بوده است، شکایتی نداشته اند. تمام جانبازانی که در سال 94 و 95 در کمیسیون معاینه شده اند، از روند کاری کمیسیون ابراز رضایت کرده اند که بسیار برای ما حائز اهمیت است. نارضایتی فقط از نتیجه و تعیین درصد جانبازی توسط کمیسیون می باشد. درصد جانبازی با معاینه و تشخیص پزشکان متخصص و بررسی مدارک پزشکی، مستندات، آثار و عوارض مجروحیت و مطابق آیین نامه سنجیده و تعیین می شود. البته تاکید می کنم، کار کمیسیون پزشکی؛ حرفه ای، تخصصی و از نوع حقوقی_ پزشکی است و درصدها بر اساس شاخص ها و استاندارهای آیین نامه مشخص می شود و نتیجه آن به راحتی قابل دستکاری نیست.   طرح تحول چه تاثیر بر زمان انتظار جانبازان برای حصول نتیجه گذاشته است؟ آیا لازم است جانباز پس از حضور در کمیسیون پزشکی نتیجه را پی گیری کند؟   در این طرح زمان انتظار اعلام نتیجه برای جانبازان حضور یافته در کمیسیون استانی، حداکثر یک ماه و برای پروندهای ارجاعی به مرکز کمیسیون های پزشکی حداکثر سه ماه تعریف شده است. برای اخذ نتیجه کمیسیون پزشکی نیاز به پی گیری از مرکز نمی باشد بلکه در زمانی که شعبه مربوطه رای را صادر و در سیستم ثبت کردند، نتیجه با پیامک اعلام می شود.   گفته شده، گاهی ارائه جواب به جانبازان طولانی و در مواردی دو سال طول کشیده است، در این زمینه توضیح می دهید.   بله، علل تاخیر اعلام نتیجه که قبل از طرح تحول بیشتر به چشم می خورد، ارسال پرونده های ناقص از استان ها برای طرح در کمیسیون بود که باعث انتظار طولانی جانبازان برای دریافت نتیجه می شد، ولی در فرآیند جدید ما پرونده های ناقص را تا رفع نواقص و تکمیل آن از استان تحویل نمی گیریم و استان پس از تکیل پرونده با ارائه مستندات توسط جانباز، آن را به مرکز ارسال می کند. در موارد نادری ارائه جواب، یک تا دوسال  به طول انجامیده است که این ایراد هم مربوط به استعلام اصالت مدارک خدشه دار توسط حراست از مبادی صادر کننده مدرک در استان بوده است. این موارد نادر به تکمیل پرونده توسط جانباز بر می گردد نه بررسی آن و روند کاری کمیسیون پزشکی. گاهی نیز آدرس جانباز در بنیاد شهید اصلاح نشده و بنیادهای استانها به جانباز دسترسی ندارند که تکمیل مدارک را پی گیری کنند و همین باعث طولانی شدن روند تکمیل می شود.   چه مدت زمانی طول می کشد تا جانبازان پس از تشکیل کمیسیون نتیجه را دریافت کنند؟   همانطور که گفته شد، در کمیسیون های استانی معمولا پس از گذشت حداکثر یک ماه  از معاینه ، بررسی و ارزیابی مدارک جانبازان، درصد جانبازی به صورت پیامک به جانباز ارسال می شود. در مواردی که پرونده به کمیسیون عالی ارجاع می شود، ارسال جواب به جانبازان حدود 2 تا 3 ماه طول می کشد، زیرا این کمیسیون باید دوباره مدارک را بررسی کند و توسط متخصصان مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. در مواردی که اصالت مدارک مخدوش و مورد سوال است، یا در مواردی تعیین درصد طبق استاندارد، آیین نامه و مقررات صورت نگرفته و یا میزان جانبازی بالای 50 درصد شود پرونده باید در کمیسیون عالی مورد بررسی قرار گیرد، گاهی هم پیش می آید که پزشکان در کمیسیون استان به نتیجه تشخیصی اجمالی نمی رسند و پرونده برای بررسی مجدد به کمیسیون عالی ارجاع می شود.   آیا در تمام کمیسیون ها جانباز حضور دارد؟   فعالیت دیگر در برنامه تحول که مورد تاکید ریاست عالی بنیاد شهید بود بررسی حضوری پرونده های ارجاعی در کمیسیون های شورای عالی بود که در دستور کار قرار گرفت و عملی شد. (تا قبل از برنامه تحول، این کمیسیون ها معمولا غیابی بودند و فقط پرونده و مدارک ارجاعی را بدون حضور جانباز بررسی می کردند.) معمولا بررسی پرونده در کمیسیون های استانی با حضور جانباز صورت می گیرد و سپس مدارک برای جمع بندی و ارائه نتیجه به کمیسیون شورای عالی ارجاع می شود. ولی در موارد نادری که جانباز محترم شاکی است یک کمیسیون عالی حضوری در تهران برگزار و جانباز محترم دعوت می شود و مورد معاینه قرار می گیرد و طبق آیین نامه و استانداردها، درصد جانبازی تعیین می شود. به هرحال نتیجه نهایی  پس از یک ماه از کمیسیون های استانی و دو تا سه ماه از کمیسیون های ستادی به جانباز ارسال می شود.   مصاحبه از طاهره ساعدی  

برچسب‌ها