کد خبر 132640
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰

از "بدوک" تا "آژانس شیشه ای"؛ فیلم های مورد تقدیر رهبر انقلاب

از "بدوک" تا "آژانس شیشه ای"؛ فیلم های مورد تقدیر رهبر انقلاب

از دوره دهم تا هجدهم جشنواره فجر شاهد نمایش فیلم هایی شاخص و ارزشی از سینمای دفاع مقدس هستیم که به بررسی این فیلم ها می پردازیم.

 به گزارش حیات، از دوره دهم تا هجدهم جشنواره فجر شاهد نمایش فیلم هایی شاخص و ارزشی از سینمای دفاع مقدس هستیم که تفصیل فیلم های برگزیده این ادوار به شرح ذیل است:"بدوک" فیلمی تاثیرگزار از منظر رهبر معظم انقلاب فیلم "بدوک" ساخته مجید مجیدی، دهمین دوره جشنواره فیلم فجر را متحول کرد و سبب شد که بهروز افخمی، خسرو سینایی، فرهاد صبا، رسول ملاقلی پور و پرویز مقدم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به مجید مجیدی اعطا کنند، مجید مجیدی کارگردان این فیلم در تشریح تاثیرگزاری این اثر گفت: بعد از پایان نمایش خصوصی فیلم برای شهید آوینی و برخی دوستان، آقا مرتضی به سرعت سالن را ترک کرد ولی نیم ساعت بعد من را خواست، به دیدنش رفتم ، مرا در آغوش گرفت و خسته نباشید گفت، علت خروجش را جویا شدم، گفت: این فیلم به قدری مرا تحت تاثیر قرار داد که نمی‌توانستم ثانیه‌ای درنگ کنم. ترجیح دادم، بغضم جایی دیگر بترکد. به من دلگرمی داد.بعدها موج مخالفت‌ها با این اثر به جایی رسید که وزیر ارشاد آن زمان دستور توقف حضور بدوک در جشنواره‌های خارجی را داد. گزارش به دفتر رهبری ارائه شد، پس از دیدن فیلم آقای خامنه‌ای فرمودند: «اگر این فیلم مبتنی بر یک درام شکل گرفته که هیچ، اما اگر براساس واقعیات باشد،‌ من حرف دارم.» آقای شجاعی گفت متاسفانه بدوک مبتنی بر واقعیات است. آقا برافروخته شده و از حاضران پرسیدند: «اگر این امر واقعی است،‌ چرا ما را مطلع نمی‌کنید؟» ایشان بلافاصله خواستند هر آنچه به عنوان مستند در این زمینه وجود دارد برایشان بفرستد... بعدها شنیدم قسمت عمده‌‌‌ای از این مشکل بحمدالله رفع شده است.»  "از کرخه تا راین" داستان مصائب جانباز شیمیایی یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در انتخاب بهترین فیلم خود ویژگی‌ای منحصر به فرد داشت. در این دوره برای اولین بار یک کارگردان توانست برای دومین دوره از این جشنواره جایزه بهترین فیلم را به دست بیاورد. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی بود که با آوردن «از کرخه تا راین» به جشنواره یازدهم فجر، توانست این رکورد را ثبت کند، داستان این فیلم پیرامون رنج‌های یک جانباز شیمیایی است که برای درمان به کشور آلمان سفر می‌کند و در آنجا درگیر اتفاقاتی می‌شود. حاتمی کیا با از کرخه تا راین سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره یازدهم را از دستان سیدمرتضی آوینی، عزت الله انتظامی، عزیزالله حمیدنژاد، اسفندیار شهیدی، سیدمهدی شجاعی دریافت کرد. سیمرغ بهترین کارگردانی را سیروس الوند برای یک بار برای همیشه به خانه برد و سیمرغ بهترین فیلمنامه نیز به مهرجویی رسید تا سینماگران متعلق به دوره پیش از پیروزی انقلاب نیز سهمی در دروی جوایز بزرگ ترین جشن سینمای ایران داشته باشند.  جایزه ویژه هیئت داوران برای "حماسه مجنون" جمال شورجه دوازدهمین دوره جایزه فیلم فجر نیز، همچون برخی دیگر از دوره‌های قبلی این جشنواره برگزیده‌ای نداشت و تنها جایزه ویژه هیات داوران به دو فیلم حماسه مجنون (جمال شورجه) و تیک تاک (محمدعلی طالبی) اهدا شد. در این دوره فیلم هایی چون همسر، تاواریش، جنگ نفتکش ها و روز فرشته حضور داشتند که نتوانستند از سد نگاه غالب هیات انتخاب عبور کنند. «نیاز» دلشدگان، بانو و ناصرالدین شاه آکتور سینما نیز از دیگر فیلم های این دوره از جشنواره بود.  شکوه "روز واقعه" شهرام اسدی با ساخت فیلم سینمایی «روز واقعه» توانست جایزه بهترین فیلم سیزدهمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند. این فیلم که از معدود تولیدات سینمای پس از انقلاب در ارتباط با قیام عاشورا است، در بخش‌هایی چون بهترین موسیقی متن، بهترین چهره پردازی و بهترین صحنه آرایی نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره شد. لیلی با من است، بوی پیراهن یوسف و سفر به چزابه در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر مجید مجیدی با دومین فیلم خود یعنی پدر، گامی بلند در جهت کسب هویتی ویژه به عنوان سینماگری شاخص و صاحب سبک در سینمای ایران برداشته و ترکیب مسعود جعفری جوزانی، محمد رجبی، خسرو سینایی، جواد شمقدری و نادر طالب زاده، چاره یی نمی بینند جز تقدیری ویژه از این تلاش که در قالب اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم رقم می خورد. در این دوره پدر رقبای سرسختی چون بازمانده، لیلی با من است، بوی پیراهن یوسف و سفر به چزابه را پیش رو داشت. بازمانده، آخرین اثر سینمایی سیف الله داد، فیلمی خوش ساخت است که جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود می کند. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیلی با من است رسیده و کیومرث پوراحمد برای خواهران غریب سیمرغ کارگردانی می گیرد. نکته جالب دوره چهاردهم شکست دو فیلم برج مینو و بوی پیراهن یوسف ابراهیم حاتمی کیا در کسب سیمرغ های اصلی جشنواره است.  "سرزمین خورشید" فیلم دفاع مقدسی درویش ساخت «بچه‌های آسمان» ادامه دهنده موفقیت مجید مجیدی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی که برای دومین سال پیاپی عنوان بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن این کارگردان سینمای ایران کرد و بعد از آن به‌عنوان یکی از ۵ نامزد نهایی جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار برگزیده شد، داستان فیلم پیرامون برادر و خواهری است که به خاطر مشکلات مالی مجبورند از یک جفت کفش‌ به طور مشترک استفاده کنند، سرزمین خورشید احمدرضا درویش نیز جایزه ویژه هیات داوران جشنواره را دریافت کرد.  درخشش بی نظیر آژانس شیشه ای/ آژانس شیشه ای در تاریخ سینما ماندگار شد در شانزدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر همه چیز در این دوره حول محور یک فیلم می چرخد و بس: در حالی که هشت ماه بیشتر از انتخابات دوم خرداد نگذشته، آژانس شیشه ای به عنوان یکی از سیاسی ترین آثار سینمای ایران تا آن زمان، از سوی عزت الله انتظامی، کیومرث پور احمد، احمد رضا درویش، فرشته طائرپور و مجید مجیدی مورد توجه قرار گرفته و اکثر قریب به اتفاق سیمرغ های اصلی و فرعی جشنواره شانزدهم را درو می کند. میزان سیمرغ های دریافتی از سوی آخرین فیلم ابراهیم حاتمی کیا به قدری است که حتی مجری مراسم اختتامیه را نیز دچار سرگیجه می کند. سینمای دوم خرداد در حال تولد است و آژانس شیشه یی به عنوان نمونه و ویترین این نوع سینما با دریافت بیش از 9 سیمرغ بلورین، به شکلی تمام عیار در برابر مخاطبان حیرت زده خود عرض اندام می کند. دورانی جدید در حال شکل گیری است. ماجرای حاج کاظم و اتفاقاتی که برای او پیش آمد، آنقدر جذاب بود و البته بازی پرویز پرستویی نیز در این نقش آن قدر خوب و اثرگذار بود که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از آن حاتمی‌کیا و بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن پرویز پرستویی کرد، البته «آژانس شیشه‌ای» یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم داشت و برای اولین بار، توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان و بهترین فیلم جشنواره را به طور همزمان کسب کند.  هیوا و روبان قرمز بهترین فیلم های جشنواره هفدهم هیوای رسول ملاقلی پور پس از پرواز در شب، دومین سیمرغ بهترین فیلم را از دستان احمدرضا درویش، یدالله صمدی، کیانوش عیاری، فرهاد مهرانفر و داود میرباقری دریافت می کند. این بار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نیز به سازنده بهترین فیلم اهدا می شود. ابراهیم حاتمی کیا با روبان قرمز تنها توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بخش بین الملل جشنواره را از آن خود کند. نکته عجیب این دوره از جشنواره بی توجهی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران به رنگ خدای مجید مجیدی بود که البته این مورد در بخش بین الملل و توسط داوران آن بخش جبران شده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم را برای او به ارمغان آورد.  متولد ماه مهر فیلمی انقلابی که دیده نشد در دوره هجدهم جشنواره همزمان با اوج گیری تنش های سیاسی و رسوخ آن به زیر پوست جامعه، برخی از سیاسی ترین فیلم های ساخته شده تا آن زمان که به شکلی بی پرده به نمایش و نقد مناسبات سیاسی موجود می پرداختند، به نمایش درآمدند. اعتراض و متولد ماه مهر از جمله این آثار هستند که اتفاقا هر دو از سوی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران، متشکل از شهرام اسدی، محمد بزرگ نیا، امین تارخ، کمال تبریزی و نعمت حقیقی نادیده گرفته شدند. ترکیب فوق عوض توجه به محتوای سیاست زده برخی فیلم ها تصمیم گرفتند اثر تلخ اما دلنشین کارگردان خاموش سال های بعد از پیروزی انقلاب را با اهدای دو سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مورد توجه قرار دهند و بدین ترتیب بود که بوی کافور عطر یاس بهمن فرمان آرا با دریافت این دو سیمرغ بدل به مهم ترین فیلم جشنواره هجدهم شد. انتهای پیام/

برچسب‌ها