پرسشی از مقام عظمای ولایت؛ آیا به بهانه جذب می شود هر چیزی را از تلوزیون پخش کرد؟

پرسش: در برنامه های فرهنگی بویژه صدا و سیما تاثیر بر مخاطب بیشتر اهمیت دارد یا جذب مخاطب؟
تهران - حیاتپاسخ معظم له: البته یکى از سیاستهاى درست صدا و سیما این
است که بینندگان خود را افزایش دهد، که خوشبختانه موفق هم شده و آمارها نشان مىدهد
که هم درصد بینندگان تلویزیون و هم درصد شنوندگان رادیو در این چند سال خیلى خوب
افزایش پیدا کرده است؛ این سیاستِ درست و صحیحى است؛ همهى رسانههاى دنیا هم
هدفشان این است و شما هم مىتوانید با این کار حتّى قصد قربت کنید؛ منتها فقط این
کار نباید هدف باشد، بلکه باید ببینید تأثیر این برنامه در مخاطب چیست. گاهى اوقات
افزایش مخاطب به قیمتى است که نمىارزد. آنها جذب مىشوند، اما به چه جذب شدهاند؟
به چیزى که یا منفى است و یا خنثى...
(یک
نویسنده مصری) جریانى را در یکى از کتابهایش مىنویسد، که من پیش از انقلاب آن
کتاب را ترجمه کردم. مىگوید به یکى از شهرهاى امریکا رفتم و دیدم دم درِ یک کلیسا
اطلاعیهیى نصب کردهاند: «امشب یک برنامهى رقص و شادى و شام سبک و موسیقى اجرا
مىشود.»! تعجب کردم که کلیسا به چه مناسبت اینها را اعلام کرده! مىنویسد: کنجکاو
شدم در آن ساعتِ معین بروم ببینم چه خبر است. دیدم بله، یک سالن رقص در کنار سالن
کلیساست؛ زوجهاى جوان مىآیند و مىرقصند؛ موسیقىهاى محرک و شهوانى هم پخش مىشود!
افرادِ یکخرده مسنتر هم کنار نشستهاند و تماشا مىکنند و از نگاه کردن لذت مىبرند!
کشیش هم اواخر شب روى سن ظاهر شد و با رفتار خیلى آرام و ملایم رفت نور چراغها را
تنظیم کرد! مىگوید فردا رفتم سراغ کشیش؛ گفتم شما کشیش هستید یا کابارهدار؟! اینجا
کلیساست یا سالن رقص؟! کشیش گفت من به این وسیله مىخواهم جوانها را به کلیسا جذب
کنم! اینطورى مىشود جوانها را به کلیسا جذب کرد؟! جوانها به کلیسا جذب نشدند،
بلکه به سالن رقصِ متعلق به کلیسا جذب شدند! سالن رقصِ متعلق به کلیسا مگر امتیازى
دارد؟
اگر بناست فیلم یا برنامهیى پخش شود و تأثیر سوئى بگذارد،
چه فرقى مىکند که من پخش کنم یا رقیب من؛ در هر دو صورت بد است؛ پس چرا من پخش
کنم؟ به نظر من این منطق مهمى است و باید به آن توجه داشت.
بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا
و سیما ۱۳۸۳/۰۹/۱۱