کد خبر 160528
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با «حیات»؛

رشد 20 درصدی تولید آثار در هفدهمین جشنواره شعر فجر

رشد 20 درصدی تولید آثار در هفدهمین جشنواره شعر فجر

دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر گفت: سال گذشته طبق آمار دبیرخانه 2700 عنوان کتاب ارزیابی شد. ولی امسال 3125 عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت که نشانگر رشد 20 درصدی در تولید آثار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ مراسم اختتامیه، هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر، عصر روز جمعه، چهاردهم بهمن‌ماه، در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

رضا اسماعیلی دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار حیات، درباره اینکه هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر چگونه پیش رفت، گفت: به لطف خدا و با حمایت‌های مسئولان خانه کتاب و ادبیات و همدلی و همراهی جامعه ادبی و شاعران، فرایند برگزاری جشنواره از آغاز تا پایان به خوبی پیش رفت. حضور شاعران پیشکسوت و ادب آموزان جوان در کنار هم در مراسم اختتامیه، امیدبخش و دلگرم کننده بود. اصحاب رسانه و مطبوعات هم در این دوره همکاری خیلی خوبی با ما داشتند که به رسم ادب از همه آنها تشکر می کنم.

وی ادامه داد: در هفدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر 3125 عنوان کتاب چاپ اول سال 1400 در بخش های پنج گانه مورد داوری و بررسی قرار گرفت. در بخش شعر کلاسیک  1175 عنوان کتاب، در بخش شعر نو (شعر نیمایی و سپید) 1200 کتاب، در بخش محاوره 95 کتاب، در بخش کودک و نوجوان 328 کتاب و در بخش «درباره شعر» که شامل نقد و پژوهش های ادبی است 327 عنوان کتاب توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت. 

اسماعیلی افزود: سال گذشته طبق آمار دبیرخانه 2700 عنوان کتاب ارزیابی شد. ولی امسال 3125 عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفت که نشانگر رشد 20 درصدی در تولید آثار است. به لحاظ کیفی نیز در برخی بخش‌ها رشد داشتیم،‌ شاعران جوان و معاصر از لحاظ فرم، ساختار، تکنیک‌های شاعری، مولفه‌ها و... کارهای قابل تاملی را عرضه کردند‌؛ اما در حوزه اندیشه، درونمایه و مضمون هم‌چنان مشکل داریم. انتظار این است که شاعران علاوه بر سطح احساسی و عاطفی که صرفا به تاثر عاطفی و تحریک احساسات منجر می شود، به بهره گیری بیشتر از عنصر اندیشه در شعر نیز توجه داشته باشند.

دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر در پاسخ به این سوال که چه تعداد شرکت کننده خارجی داشتید و ارتباط آنها با جشنواره به چه صورت بوده است، اظهار کرد: در نشست بین المللی هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر که در «بوموسی» برگزار شد، ما میزبان 10 شاعر پارسی زبان از 8 کشور خارجی بودیم. البته در کنار شاعران خارجی، تعدادی از شاعران ایرانی نیز در این مراسم شعرخوانی داشتند.

در محفل بین‌المللی شعر فجر شاعرانی از هشت کشور هند(سید نقی عباس)، پاکستان(کمیل قزلباش، سید احمد حسینی)، افغانستان(محمد کاظم کاظمی، سید سکندر حسینی)، ازبکستان(جعفر محمد ترمذی)، تاجیکستان(عسگر حکیم)، لبنان(محمد باقر جابر) ، سوریه(حسن بعیتی) و جمهوری آذربایجان(زامیق محمود اف معروف به کوثری) به خوانش جدیدترین سروده های خویش پرداختند. 

 اسماعیلی درباره اینکه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شما در کنگره چه کارهایی انجام دادید، گفت: امسال بخش ویژه جشنواره به بزرگداشت مقام ادبی استاد قادر طهماسبی (فرید) که از شاعران نام آور و حماسی سرای انقلاب است، اختصاص داشت. تجلیل از استاد فرید که اشعار فراوانی با موضوع ایثار و شهادت و استقامت و پایداری سروده است، حرکت ارزشمند و قابل ستایشی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بود. 

برچسب‌ها