کد خبر 160180
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

به مناسبت میلاد امام علی (ع) در گفتگوی «حیات» با کارشناس مذهبی بررسی شد؛

شان و منزلت ولادت امام علی (ع) در عالم هستی/ معجزه ولادت امام علی (ع) چه بود؟

شان و منزلت ولادت امام علی (ع) در عالم هستی/ معجزه ولادت امام علی (ع) چه بود؟

کارشناس مذهبی گفت: میلاد امام علی (ع) تولی بود که شان و منزلت آن برای احدی دیگر در عالم هستی رخ نداد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ حضرت علی (ع)، اولین امام شیعیان و همسر حضرت فاطمه زهرا (س) هستند. ایشان پسر ابوطالب، پسر عموی پیامبر اکرم (ص) هستند. امام علی (ع) در سیزدهم رجب سال 30 عام الفیل در خانه خدا چشم به جهان گشودند. همزمان با ولادت امام علی (ع) روز مرد و روز پدر نامگذاری شده است. امسال در تقویم شمسی مان 15 بهمن 1402 ولادت امام علی (ع) است، به مناسبت ولادت امام علی (ع) حجت الاسلام محمد کاظم آیت اللهی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی حیات؛ درباره معجزه ولادت امام علی (ع) گفت: تولد حضرت علی (ع) تولی بود که شان و منزلت آن برای احدی دیگر در عالم هستی رخ نداد. 

وی افزود: حضرت عیسی (ع) با آنکه خود معجزه الهی بود وقتی می خواست به دنیا بیاید به حضرت مریم امر شد از خانه خدا و مسجد برون شو و به دشت و زیر آن درخت نخل خشکیده برو، اما هنگام تولد مولا خطاب به مادر گرامی شان گفته شد داخل کعبه شو و برای اینکه بعدها کسی نگوید فاطمه بنت اسد سرخود به داخل کعبه رفته است و برای اینکه تا قیام قیامت این افتخار و معجزه بماند، دیوار کعبه شکافته شد و گفته شد داخل شو.

کارشناس مذهبی ادامه داد: این شرافت در عالم هستی فقط منحصر در امام علی (ع) است و اینگونه خدا اعلام کرد روح و جان کعبه ولایت امام علی (ع) است. یکی از فضائل حضرت علی (ع) که تا قیام قیامت سندی آشکار برای جهانیان است مولود کعبه بودن ایشان و شکافته شدن دیوار کعبه برای مادر گرامی شان که هنوز آثار ترک آن موجود هست و هربار که تعمیر کنند باز به اذن خدا ترک بر می دارد. تا کنون هیچ کس نتوانسته است آن ترک را محو کند، هرکس به مکه مشرف شده دیده است و خوشبختانه فیلم آن در اینترنت موجود است و همه می توانند ببینند.

حجت الاسلام آیت اللهی با اشاره به فضائل امام علی (ع) گفت: در رابطه با فضائل حضرت علی (ع) باید محضرتان عرض کنم که بنده و امثال بنده که هیچ، بزرگان عالم هستی در ذکر فضائل ایشان حیران و سرگردانند، چرا که حضرت رسول (ص) فرمودند یا علی کسی خدا را نشناخت جز من و تو و کسی مرا نشناخت جز خدا و تو و کسی تو را نشناخت جز خدا و من.

وی ادامه داد: در حدیثی که از حضرت رسول (ص) نقل شده است: فضائل امام علی (ع) قابل‌شمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(ص) بازگوکردن، نوشتن، نگاه‌کردن و گوش‌دادن به فضائل حضرت علی (ع)، نوعی عبادت است و باعث آمرزش گناهان می‌شود.

حجت الاسلام آیت اللهی افزود: ابن عباس در فضائل حضرت گفته است بیش از سیصد آیه قرآن در مدح امام علی (ع) و مربوط به ایشان است، همچنین ابن‌عباس از رسول خدا (ص) نقل کرده خدا آیه‌ای را نازل نکرد که در آن «یا أیها الذین آمنوا» باشد، مگر آنکه علی در رأس مؤمنان و امیر آنان است. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم چند نمونه از آیات را بیان کنیم می توان آیات تبلیغ ، مباهله ، اکمال دین، اولی الامر، تطهیر، مودت، صراط مستقیم، اطعام، انفاق و اهل الذکر را نام برد. 

حجت الاسلام آیت اللهی با اشاره به جانشینی امام علی (ع) پس از پیامبر اکرم (ص) گفت: امیرالمومنین اولین مسلمان و مومن به حضرت رسول بودند در روز دعوت، بارها حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: علی برادر، جانشین و وصی من است، علی به من مانند هارون به موسی است، علی (ع) فقط کفو فاطمه زهرا و ابا الائمه بود، علی (ع) عین الله، اذن الله و یدالله است.

کارشناس مذهبی با اشاره به علم امام علی (ع) اظهار کرد: در باب فضیلت علمی ایشان همین بس که بگوییم حضرت رسول (ص) فرمودند: انا مدینه العلم و علی بابها،  از حضرت علی (ع) نقل شده است که حضرت رسول برایم هزار باب علم را باز کردند که از هر کدام هزار باب دیگر باز می شد. همچنین روایتی از ایشان نقل شده است که امام علی (ع) در کنار فرات نشسته بودند و با اشاره به آن گفتند که اگر می خواستم، می توانستم از این آب برای شما نور و آتش (گرما) تولید کنم، کافیست نگاهی به نهج البلاغه کنیم سراسر حکمت، علم زندگی، سیاست و حکومت داری است.

حجت الاسلام آیت اللهی با اشاره به هفت ویژگی خاص امام علی (ع) گفت: پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: (علی جان تو هفت ویژگی داری که هیچکس این هفت تا را ندارد. اگر هم داشته باشد تو در قله هستی و او در دامنه، پس هیچ گاه به تو نمی رسد.هفت ویژگی خاص حضرت علی (ع) از زبان پیامبر (ص) بدین شرح است:

*اولین ویژگی: اولین شخصی هستی که ایمان آوردی و به دین من پیوستی؛ تو در خانه خدا به دنیا امدی این بالاترین ایمان است.

*دومین ویژگی: وفادارترین شخص به عهد خدا هستی.

*سومین ویژگی: در همه حال و همه جا امر خدا مهم ترین چیز است.

*چهارمین ویژگی: دارای عدالت علوی هستی.

*پنجمین ویژگی: بصیرت قضاوت در حکومت خود را داری.

*ششمین ویژگی:به درد مردم رسیدگی می کردی و بین هیچکس فرق نمی گذاشتی.

*هفتمین ویژگی: در پیش خدا مقرب هستی.)

وی با اشاره نحوه رفتار امام علی (ع) با حضرت فاطمه (س) بیان کرد: اگر همه مردهای مسلمان رفتار حضرت علی (ع) را الگوی خود کنند دیگر هیچ گاه در جامعه مسلمین طلاق صورت نخواهد گرفت یا خیلی بدبینانه بگوییم نزدیک به صفر خواهد شد. چون این گونه اخلاق و رفتار طرف مقابل را هم به خوبی وا می دارد. باید سبک زندگی امیرالمومنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در جامعه منتشر شود تا همه آشنا شوند و یاد بگیرند و سعی کنند الگو بگیرند، هر کس دم از عشق مولا میزند باید در عمل هم خود را شبیه ایشان کند. 

حجت الاسلام آیت اللهی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی (ع) می فرماید: «به خدا سوگند در سراسر زندگی مشترک با فاطمه(س) تا آنگاه که خداوند او را قبض روح فرمود هرگز او را خشمگین نساختم و بر هیچ کاری او را اکراه و اجبار نکردم، او نیز مرا هرگز خشمگین نساخت و نافرمانی من نکرد؛ هر وقت به او نگاه می کردم رنج ها و اندوه هایم برطرف می شد.»

کارشناس مذهبی افزود: حضرت علی (ع) همیشه در کار منزل به حضرت فاطمه (س) کمک می کردند، گندم آسیاب می کردند و هیزم می شکستند، نان می پختند، در تربیت کودکان و بچه داری همراه و دوشادوش بی بی فاطمه زهرا بودند، لباس ها را وصله می کردند و خلاصه در تمام کارهای خانه یار و کمک کار ایشان بودند.

حجت الاسلام آیت اللهی در پایان گفت: ایشان علاوه بر محبت و احترام عملی نسبت به حضرت زهرا همیشه در کلامشان هم محبت و عشق را ساری و جاری می کردند در روایات هست که ایشان را با الفاظی همچون حبیبتی زهرا یعنی محبوبم زهرا یا بنفسی انت یعنی به فدایت شوم ایشان را خطاب می کردند ، همیشه با ایشان با لطافت رفتار می کردند و هیچگاه پرخاشگری و رفتار تندی نداشتند و در نهایت ادب و احترام با ایشان بودند.

 

برچسب‌ها