کد خبر 159175
۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳

بهادری‌جهرمی: مالیات تولیدکنندگان در بودجه سال آینده 7 درصد کاهش یافته است/ لوایح دولت برای تشکیل «سازمان بازرگانی» و «ساماندهی تجمعات»

بهادری‌جهرمی: مالیات تولیدکنندگان در بودجه سال آینده 7 درصد کاهش یافته است/ لوایح دولت برای تشکیل «سازمان بازرگانی» و «ساماندهی تجمعات»

سخنگوی دولت از تدوین لوایحی در دولت برای تشکیل «سازمان بازرگانی» و نیز «ساماندهی تجمعات» خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی حیات، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت شامگاه امشب (دوشنبه 3 بهمن‌ماه) در برنامه زنده تلویزیونی «صف اول» شبکه خبر با موضوع «دولت در مسیر خدمت» حضور پیدا کرد و به اهم سوالات در این حوزه پاسخ داد.

سخنگوی دولت در ابتدای این برنامه در مورد بودجه سال 1402، گفت: ما در بودجه سال آینده پیشرفت هر استان را براساس سند آمایش سرزمینی و ویژگی‌ها و مزیت‌ها و اولویت‌های مردم آن منطقه دیده‌ایم و در این مورد از همکاری و نظرات مردم و کارشناسان همان منطقه استفاده کردیم.

وی درباره مالیات در بودجه سال آینده، اظهار کرد: دولت علی‌رغم اینکه سعی کرده با شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، در عین حال مبنای افزایش مالیات را کاهش داده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت سعی کرده در بودجه سال آینده مالیات تولیدکنندگان را 7 درصد کاهش دهد، اما سعی کرد کسانی که عدم شفافیت دارند و در جاهای غیرمولد کار می‌کنند و فرار مالیاتی دارند را شناسایی و از آن‌ها مالیات اخذ کند. 

بهادری‌جهرمی بیان کرد: در سال آینده در حوزه مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی هم بودجه افزایش پیدا کرده و این علاوه بر رقمی است که برای وسایل حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: دولت اقداماتی برای حمایت از بورس انجام داد و برای صندوق تثبیت بازار سرمایه که برای جبران منابع مردم است، در بودجه سال آینده، 15 هزار میلیارد تومان برای تقویت منابع آن پیش‌بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خانواده و جمعیت هم تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند یک درصد منابع‌شان را برای حمایت از زنان و خانواده اختصاص دهند که این برای اولین بار رخ داده است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: دولت سعی کرد منابع بودجه را برای سال آینده واقعی پیش‌بینی کند و متناسب با منابع، هزینه‌ها را مشخص کند، خیلی از طرح‌های دولت در سقف بودجه موجود امکان تحقق نداشت، برای همین با منابع غیر واقعی به دنبال آن نرفتیم.

سخنگوی دولت در ادامه به تشریح برخی از دستاوردهای دولت در سه ماه اخیر که به دلیل بروز اغتشاشات کمتر دیده شده، پرداخت.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: بیش از دو هزار کارخانه و کارگاه از ابتدای شروع به کار دولت مجدد فعال‌سازی شده‌اند که امثال همین اقدامات موجب شده که در یک سال و چهار ماه فعالیت دولت، 900 هزار شغل صحت‌سنجی شده، ایجاد شود که مشخصات آن به تفصیل موجود است.

وی اضافه کرد: دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور شروع شده و در حال برگزاری است و اصلی‌ترین برنامه آن پیگیری و سرعت بخشی از اجرای مصوبات دور اول و افتتاح مواردی که به نتیجه رسیده‌اند، است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: مردم کشور ما میهن‌دوست و میهن‌پرست هستند که ما با داشتن چنین مردمی به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم و مسئولیت تکلیف‌مان به همین دلیل بیشتر می‌شود. 

بهادری‌جهرمی اضافه کرد: مردم وقتی تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات را می‌بینند، همکاری می‌کنند و همواره مردم ما جلوتر از دولت‌ها حرکت کرده‌اند. به طور قطع با وجود چنین مردمی دشمنان نمی‌توانند برنامه‌های خودشان را پیش ببرند و ما قطعاً آینده‌ای بهتر از امروزمان خواهیم داشت.

وی با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به همراه تعدادی از وزرا به استان سیستان و بلوچستان،گفت: احتمالاً سفر استانی بعدی رئیس‌جمهور نیز به استان بوشهر باشد که در صورت نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: اساساً اولویت این دولت این بوده که طرح جدیدی را کلنگ نزند و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و طرح‌هایی که به صورت نمایشی افتتاح شدند، در اولویت دولت است.

سخنگوی دولت خبر داد که ستاد بزرگداشت دهه فجر بیش از یک ماه است که در دولت تشکیل شده و بالغ بر 2200 طرح بزرگ کوچک و بزرگ مانند حوزه مسکن و پالایشگاه‌ها در حال بررسی هستند که در ایام دهه فجر افتتاح شوند.

وی از دستور کار دولت برای تهیه لایحه‌ای جهت تشکیل سازمان بازرگانی خبر داد و گفت: پیشنهاد دولت این است که مجموعه بازرگانی و تنظیم بازار هم از مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و مابقی دستگاه‌ها مجزا شود و به صورت جداگانه در «سازمان بازرگانی» که به صورت مستقل و تحت نظر نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود، قرار گیرد که این نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است و در قالب یک لایحه فوریت‌دار به مجلس ارسال خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش دشمنان برای برهم زدن بازار ارز کشور نیز خاطرنشان کرد: ارز مصرفی کشور در سامانه نیما معامله می‌شود و حدود 85 تا 90 درصد منابع ارز مورد نیاز در سامانه متشکل ارزی صورت می‌گیرد که نرخ آن مشخص است و تقریباً همیشه عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای آن است، زیرا درآمدهای ارزی ما بیش از هزینه‌کرد ارزی است.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: اکثر شاخص‌های اقتصادی ما رو به بهبود است، اما بهبودی که بر سر سفره مردم احساس شود، طبیعتاً زمان می‌برد و اوضاع مانند بیمار در حال درمان است.

وی بیان کرد: ما در حوزه بین‌الملل به جای اینکه خود را محدود به یک یا چند کشور خاص محدود کنیم، درها را در چارچوب مشخص جمهوری اسلامی برای تمامی کشورهای جهان به ویژه همسایه‌های خودمان که ارتباطات با برخی از آن‌ها ضعیف شده بود، باز کردیم که منجر به نتایج مطلوبی شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پایان خبر داد که پیش از این رئیس‌جمهور وعده داده و معاونت حقوقی را مأمور کرده بودند که لایحه‌ای برای «ساماندهی تجمعات» تدوین کنند که تدوین این لایحه‌ در معاونت حقوقی نهایی شده و تقدیم مجموعه دولت شده و بررسی‌های آن در دولت نیز تقریبا نهایی شده و به زودی پس از اتمام بررسی‌های کارشناسی و نهایی، در دولت تصویب و تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

 

 

برچسب‌ها