کد خبر 154354
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰

جام‌جهانی/

موفقیت هشت تیم یک چهارم نهایی با مربیان بومی

 موفقیت هشت تیم یک چهارم نهایی با مربیان بومی

موفقیت مربیان بومی که به یکی از قوانین همیشگی رقابت های جام جهانی مبدل شده در این دوره نیز با کنار رفتن آخرین تیمی که با مربی خارجی به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده بود به اثبات رسید.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛  در بین 16 تیم حاضر در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های جام جهانی کره جنوبی تنها تیمی بود که با بنتوی پرتغالی به این مرحله رسیده بود و البته در نهایت با شکست مقابل برزیل از گردونه رقابت‌ها کنار رفت تا هر 8 تیم حاضر در یک چهارم نهایی با مربیان بومی در این دور از رقابت‌ها حضور یابند.

در بین مربیان بومی حاضر در این مرحله ولید الکراکی مراکشی یکی از پدیده‌های جالب توجه نیمکت مربیان در جام جهانی 2022 به شمار می‌رود که برای نخستین بار یک تیم عربی را به مرحله یک چهارم نهایی رسانده و برای کشورش تاریخ ساز شده است.

الرکراکی سه ماه قبل از جام جهانی و با حقوق ماهانه 60 هزار یورو جانشین خلیلوویچ مربی اهل کشور بوسنی شد تا مراکش با یک مربی بومی وارد رقابت‌های قطر 2022 شود.

طلسم مربیان خارجی همچنان در ادوار جام‌های جهانی ادامه دارد به شکلی که در تمامی ادوار گذشته این رقابت‌ها تیم‌های قهرمان تنها با هدایت مربی داخلی توانسته اند فاتح جام شوند که آخرین آنها دیدیه دشام سرمربی فرانسه در جام 2018 روسیه بود و در این دوره نیز برای تکرار عنوان قهرمانی رقابت می‌کند.

تیم‌های ملی فوتبال برزیل و آلمان هرگز با مربیان خارجی در جام‌های جهانی حاضر نشده اند و پرافتخارترین کشورهای تاریخ جام به شمار می‌روند.

همچنین در تاریخ جام جهانی تاکنون تنها دو بار مربیان خارجی به فینال جام راه یافته اند که البته هر دو بار در رسیدن به عنوان قهرمانی ناکام ماندند. در جام 1958 تیم ملی سوئد با هدایت جورج راینور انگلیسی به فینال مسابقات صعود کرد اما با شکست برابر برزیل نایب قهرمان جام شد و در جام 1978 تیم ملی هلند با هدایت ارنست هابل اتریشی در فینال جام مقابل آرژانتین مغلوب شدند.

ویتوریو بوتسو مربی ایتالیایی رکورددار کسب عنوان قهرمانی است که در جام‌های 1934 و 1938 توانسته قهرمانی جام جهانی را تجربه کند و حالا دیدیه دشام امیدوار است بتواند بعد از جام 2018 با رسیدن به عنوان قهرمانی در دوحه 2022 تاریخ ساز شود.

 

برچسب‌ها