کد خبر 154227
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵

مترجم کتاب «در خیمه قذافی» در نشست خبری تشریح کرد

قذافی دیکتاتور شعارها!

قذافی دیکتاتور شعارها!

جابری انصاری در جلسه نقد و بررسی کتاب «در خیمه قذافی» گفت: قذافی نماد فریبنده ترین شعارهاست. چرا که تنها با دادن شعارهای قشنگ اما پوچ و تو خالی موجب تحریک مردم شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ نشست «کتاب معیار» با موضوع بررسی پیرامون کتاب «در خیمه قذافی» (روایت دوستان سرهنگ از رازهای دوران او)  که شامل گفتگوهای تفضیلی (غسان شریان) با 5 سیاستمدار معاصر لیبایی خود است. ظهر امروز چهارشنبه 16 آذر در مؤسسه اطلاعات برگزار شد.

در این نشست حسین جابری انصاری (مترجم) سفیر سابق ایران در لیبی و جاوید قربان اوغلی (منتقد) مدیرکل پیشین آفریقای وزارت امورخارجه حضور داشتند و به تبادل نظر پرداختند.

در آغاز این نشست، این مترجم با تاکید بر اینکه قذافی نماد فریبنده ترین شعارهاست، ادامه داد: قذافی نماد فریبنده ترین شعارهاست چرا که تنها با دادن شعارهای قشنگ اما پوچ و تو خالی موجب تحریک مردم شد و توانست انقلاب لیبی را تغییر و انقلابی جدید تشکیل دهد.

وی افزود: قذافی شعار می داد این انقلاب در سلطه و اختیار مردم است اما در عمل هیچ اتفاقی هر چند کوچک رخ نمی داد مگر اینکه خود قذافی در مورد آن مسئله نظر بدهد.

حسن جابری انصاری، مترجم کتاب در خیمه قذافی در این نشست گفت: این کتاب روایت دست اولی از قذافی و نظام منحصر به فرد او می باشد. که پنج نظامی، سیاستمدار و دیپلمات ارشد لیبیایی که از نزدیک با رهبر لیبی کار کرده اند، از درون خیمۀ او بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: در این کتاب گفته شده است که قذافی برای مدت بیش از چهار دهه با تبدیل لیبی به مزرعه شخصی خود، وضعیتی را فراهم کرد که نه تنها شخص او را به سوی سرنوشتی شوم سوق داد، بلکه کشور و ملت لیبی را نیز با آشفتگی و چندپارگی روبرو کرد. و قذافی نمونه بارز رهبرانی است که فقط اهل شعار دادن هستند و شعار و ادعای آنها گوش فلک را کر کرده است.

این مترجم افزود: در این کتاب ما شاهد شبه انقلابی هستیم که در واقعا انقلاب نیست و تنها یک کودتاست. و چون با همین کودتای ساده نظام تغییر می کند. قذافی اسم آن را انقلاب می گذارد و به نام انقلاب، 42 سال بر مردم لیبی رهبری می کند.

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به اینکه چه زمانی انقلاب پیروز می شود، بیان داشت: در واقع انقلاب زمانی پیروز می شود که عوامل بیرونی و عوامل درونی هر دو دخیل باشند. یعنی زمانی که بسترهای داخلی یک کشور متراکم شود و در همان زمان عوامل خارجی در اختیار این انقلاب قرار بگیرد و همچنین رهبران به خوبی نقش خود را ایفا کنند در یک لحظه تاریخی انقلاب شکل می گیرد.

وی در مورد راویان کتاب اضافه کرد: راویان کتاب «در خیمه قذافی» شامل اسامی زیر می شود.

عبدالسلام جلود: نزدیکترین فرد به قذافی و مؤثرترین افسر پس از او در میان اعضای «شورای مرکزی افسران آزاد» این کشور بود که با موفقیت در انجام کودتای سال 1969، «شورای فرماندهی انقلاب لیبی» نام گرفت. وی پنج سال نخست وزیر و بیش از دو دهه فرد دوم لیبی تلقی می شد؛ اما از 1992 به دلیل اختلاف بر سر نحوه اداره کشور، از صحنه سیاست حذف و در حصر خانگی قرار داشت.

عبدالمنعم الهونی: عضو شورای مرکزی افسران آزاد و شورای فرماندهی انقلاب لیبی که مسئولیت های مهمی همچون ریاست سازمان امنیت، وزارت کشور و وزارت خارجه را بر عهده داشت؛ اما در سال 1975 متهم به مشارکت در توطئه علیه قذافی شد و به معارضان پیوست. الهونی در سال های پایانی قذافی، دوباره با او ارتباط یافت و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب شد.

عبدالرحمن شلقم: روزنامه نگار، مسئول اطلاع رسانی دفتر قذافی، مدیر خبرگزاری رسمی، وزیر اطلاع رسانی، سفیر در ایتالیا، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، وزیر خارجه و نماینده دائم لیبی در سازمان ملل بود و در همین مسئولیت بود که سال 2011 به مخالفان پیوست.

علی عبدالسلام التریکی: دو دوره وزارت خارجه، وزارت امور آفریقا، سفارت در فرانسه و سه دوره نمایندگی لیبی در سازمان ملل را بر عهده داشت و در هنگام انقلاب 2011، به مخالفان قذافی پیوست.

نوری المسماری: وزیر مشاور و رئیس کل سازمان تشریفات لیبی که سالیان دراز همراه قذافی در همه برنامه ها و دیدارهای داخلی و خارجی او بود و از نزدیک با مسائل مختلف زندگی شخصی و عمومی او آشناست. و در واقع این فصل از کتاب کاملا با بقیه فصل ها متفاوت است و کاملا به مسائل شخص وی پرداخته شده است.

جباری انصاری در پایان گفت: معتقدم این کتاب خط به خط‌‌ اش عبرت آموز است چرا که یک کودتا با بهترین شعارها تبدیل به سیاه‌ترین حکوممت می شود.

برچسب‌ها