کد خبر 154212
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

اوکراین:

ایران به روسیه موشک بالستیک نداده است

 ایران به روسیه موشک بالستیک نداده است

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین برخلاف اتهام‌زنی‌های غرب، اذعان کرد که جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار نداده است.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ «میخائیل پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته (سه‌شنبه، ششم دسامبر) تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تاکنون موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار نداده و احتمالاً چنین تسلیحاتی را به مسکو نخواهد داد.

این مقام ارشد اوکراینی در حالی چنین اظهاراتی را در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» مطرح کرده که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر کشورهای غربی بارها بدون ارائه هرگونه سند، ایران را به عرضه تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرده‌اند.

پودولیاک در ادامه مدعی شد که فشارهای دیپلماتیک غرب و همچنین اغتشاشات داخلی ایران از عوامل خودداری تهران از ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه بوده است.

مشاور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین با این حال ادعاهای دیگر مقام‌های اوکراینی را درباره عرضه پهپادهای ایران تکرار کرد و گفت که در حال حاضر احتمالاً ذخایر پهپادهای روسیه که از ایران دریافت کرده، به پایان رسیده و مسکو تنها برای دو الی سه حمله گسترده به اوکراین، موشک‌های کروز ساخت روسیه را در اختیار دارد.

پیش از این در گزارش‌هایی ادعا شده بود که مسکو درصدد خرید موشک از ایران است اما پودولیاک گفت که تاکنون چنین قراردادی بین ایران و روسیه جاری نشده است.

این مقام اوکراینی ادعا کرد: «ایران تحت فشار دیپلماتیک قرار دارد و اعتراضات نیز به دولت فشار آورده است ... به همین دلیل آن‌ها برای معامله با روسیه زمان ندارند و چنین چیزی در اولویتشان قرار ندارد».

برچسب‌ها