کد خبر 154133
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱

آحارونوت: آمادگی ارتش اسرائیل رو به نابودی است

آحارونوت: آمادگی ارتش اسرائیل رو به نابودی است

یک تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل اذعان کرد، صلاحیت و آمادگی نیروی زمینی ارتش اسرائیل با سرعت رو به نابودی بوده و احتمال انفجار اوضاع در مناطق کرانه باختری و چه بسا در غزه نیز در حال افزایش بوده و آشوب در نهادهای دولتی تهدیدی جدی برای حاکمیت در اراضی اشغالی و مناطق فلسطینی‌نشین محسوب می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی حیات؛ به نقل از سایت العهد، رون بن یشای، تحلیلگر نظامی سایت روزنامه عبری زبان "یدیعوت آحارونوت" اظهار کرد: یک منبع بزرگ امنیتی دو هفته قبل مهمترین اطلاعات درباره وضعیت امنیتی اسرائیل را ارائه کرد.

بن یشای به نقل از این منبع گفت، بخش بزرگی از نیروی زمینی ارتش اشغالگر در حال حاضر برای ماموریت‌های امنیتی جاری در کرانه باختری در این منطقه مستقر هستند و این امر به قیمت تمریناتی است که این نیروها انجام نمی‌دهند.

منبع یاد شده افزود: این مساله ضربه مستقیمی را به آمادگی جنگی ارتش چه در لبنان چه در دیگر میدان‌ها وارد می‌کند و در صورتی که تنشی رخ دهد که به جنگ در چند جبهه بینجامد، همانند جنگ ژوئیه 2006 لبنان، ما بدون آمادگی وارد آن جنگ می‌شویم.

تحلیلگر نظامی آحارونوت در ادامه گفت: این پیش‌بینی‌های بسیار سیاه را بارها از زبان منابعی شنیدم که همواره از صلاحیت و آمادگی ارتش اسرائیل چه نیروهای نظامی چه نیروهای ذخیره آن برای مقابله گسترده صحبت می‌کنند.

او افزود: داده‌های موجود نیز به همین مساله اشاره دارد، اواخر سال گذشته 13 گردان نیروی زمینی ارتش اسرائیل که بیشترشان گردان‌های نظامی و برخی گردان‌های پشتیبان بودند، ماموریت حفظ امنیت کرانه باختری و طول نقاط برخورد را برعهده داشتند اما از چند ماه قبل 25 گردان نیروی زمینی ارتش اسرائیل و در کنار آنها برخی یگان‌های ویژه و نیز 16 گردان از نیروهای گارد مرزی برای برقراری امنیت در کرانه باختری مستقر شده‌اند و اینها در هر مقیاسی نیروی بزرگی محسوب می‌شوند.

بن یشای ادامه داد: مشکل این است که شرایط هرگز بهبود نخواهد یافت و ارتش در آینده نزدیک تمرینی نخواهد داشت.

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه گفت: هیچ منبع مسؤول و مطمئنی در "اسرائیل" در حال حاضر نمی‌تواند تخمین بزند چه زمانی این تنش آرام خواهد شد و یا برعکس به یک انتفاضه بزرگ تبدیل خواهد شد، اما رویکرد غالب در میان تمامی متخصصان این است که منطقه ناآرام و در آستانه انفجار بوده و هر لحظه احتمال دارد آتشی در آن شعله بگیرد.

او درباره تنش‌ها در کرانه باختری نیز گفت: مذاکرات ائتلافی معنای خاصی دارد، خطرناک‌ترین موضوع در این زمینه آشوب و کشمکش بر سر دامنه اختیارات نه فقط برای وزرا و مسؤولان ارشد نهاد امنیتی و نظامی و امنیت داخلی بلکه تمامی وزارتخانه‌ها است و این درگیری و اختلاف‌نظر می‌تواند به تضعیف بیشتر حاکمیت در کرانه باختری و مناطق اشغالی واقع در غرب خط سبز (اراضی اشغالی 1948) منجر شود.

همچنین این کارشناس مسائل نظامی آحارونوت تاکید کرد: درگیری و اختلاف‌نظر بر سر قدرت و اختلاف‌نظرهای سیاسی میان وزرا قطعا به بیرون نیز سرایت کرده و به ارتش اسرائیل، شاباک و پلیس اسرائیل خواهد رسید.

بن یشای در پایان نیز گفت: صلاحیت و آمادگی نیروی زمینی ارتش اسرائیل با سرعت رو به نابودی است و احتمال انفجار اوضاع در مناطق کرانه باختری و چه بسا در غزه نیز رو به افزایش است و آشوب در نهادهای دولتی تهدیدی جدی برای حاکمیت در "اسرائیل" و مناطق (فلسطینی نشین) محسوب می‌شود و تنها چیزی که با اطمینان می‌توان گفت این است که سال 2023 سال پر چالشی خواهد بود.

برچسب‌ها