کد خبر 154065
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴

آشنایی با سرمربی جدید تراکتور؛ کارنامه‌ای پربار و پرفراز و نشیت

آشنایی با سرمربی جدید تراکتور؛ کارنامه‌ای پربار و پرفراز و نشیت

سرمربی اسپانایی تراکتور کارنامه پرباری دارد که نقاط منفی و مثبت زیادی در آن دیده می‌شود و چالش سختی را با هدایت تراکتور آغاز کرده است.

به گزارش گروه ورزشی حیات؛ سرانجام پس از چند روز بلاتکلیفی، سرمربی جدید تیم فوتبال تراکتور انتخاب شد و با نظر مثبت زنوزی و مذاکراتی که در روزهای اخیر انجام شد، با پاکو خمز، سرمربی با تجربه اسپانیایی به توافق رسیدند و با عقد قراردادی، وی روی نیمکت سرخپوشان تبریزی خواهد نشست.

این سرمربی اسپانیایی 52 ساله است و سابقه سال‌ها بازی در تیم‌های مختلف لالیگایی را داشته و 21 بازی ملی در کارنامه دارد.

پست تخصصی او مدافع میانی بود و در طول دوران بازی‌های ملی موفق به گلزنی نشده است. 

نام کامل او فرانسیسکو پاکو خمز مارتین  و زاده 18 آوریل 1970 است که در دوران فوتبالش در طول 11 فصل، او 269 بازی لالیگا را برای سه تیم و عمدتاً در لباس دپورتیوو و ساراگوسا انجام داد. او در یورو 2000 برای اسپانیا بازی کرد و 7 سال بعد در سال 2007 با پایان دوران فوتبالش کار خود را به عنوان سرمربی آغاز کرد و با چندین باشگاه همکاری کرد.

 

دوران فوتبال باشگاهی

خمز در لاس پالماس، جزایر قناری به دنیا آمد. او در طول دوران حرفه‌ای‌اش برای کوردوبا سی‌اف، رئال مورسیا، رایو وایکانو (برای اولین بار در لالیگا حضور یافت و تمام 38 بازی فصل را انجام داد)، دپورتیوو لاکرونیا (در مجموع 10 بازی در دو فصل اول حضور داشت زیرا باشگاه دو فصل متوالی به دست آورد. مقام‌های نایب قهرمانی که پس از آن بیشتر مورد استفاده قرار گرفت) و رئال ساراگوسا، که او در فتح کوپا دل ری در سال 2001 کمک کرد. از ژانویه تا ژوئن 2004 او به رایو بازگشت، که اکنون در بخش سگوندا است.

پس از یک سال دوری از فوتبال، خمز با ترسئا دی ویژن به فعالیت بازگشت و اندکی بعد در سن 35 سالگی بازنشسته شد.

بازی های ملی

در طول تقریباً سه سال، خمز 21 بار برای تیم ملی اسپانیا بازی کرد. اولین بازی او در 23 سپتامبر 1998 در یک بازی دوستانه مقابل روسیه در گرانادا بود، و او در یورو 2000 یوفا شرکت کرد و در سه مسابقه در یک چهارم نهایی خروجی نهایی شرکت کرد.

 

دوران مربیگری در اسپانیا

خمز در سال 2007 مربیگری را آغاز کرد، ابتدا با آلکالا و سپس او در فصل بعدی به دسته دوم رفت و هدایت کوردوبا را بر عهده گرفت که در فاصله 11 مسابقه باقی مانده به پایان فصل اخراج شد.

در اوایل سال 2009، خمز با کارتاگنا قرارداد امضا کرد و چند ماه بعد از این سمت هم کنار رفت.

در 12 آوریل 2010، پس از اخراج سرجیه کریشیچ، خمز به عنوان مربی لاس پالماس منصوب شد. او در نهایت تیم زادگاهش را با خروج از منطقه سقوط در جایگاه هفدهم تحویل داد و در فوریه 2011 اخراج شد.

پس از بردن کوردوبا به دور اول در پلی آف لیگ دسته دوم، خمز در 22 ژوئن 2012 در باشگاه سابق خود یعنی رایو منصوب شد. او پس از هدایت تیم به بهترین رتبه خود در لیگ برتر یعنی هشتم جدول رسید و قرارداد خود را تا ژوئن 2015 تمدید کرد.

در 26 می 2016، پس از سقوط رایو به دسته اول، خمز نتوانست برای ادامه همکاری به توافق برسد و در 20 ژوئن به عنوان مدیر گرانادا منصوب شد. با این حال، در 28 سپتامبر، او پس از تنها 6 بازی، بدون پیروزی و بدترین شروع یک فصل در بیش از 70 سال گذشته، اخراج شد.

فغالیت در مکزیک

در 28 نوامبر 2016، خمز به عنوان سرمربی کروز آزول در لیگ مکزیک انتخاب شد. او تیم را به اولین حضور در پلی آف در سه سال گذشته راست و 27 نوامبر سال بعد تصمیم گرفت قرارداد خود را تمدید نکند و آنجا را ترک کرد.

 

بازگشت به اسپانیا

خمز در سال 2017 به لاس پالماس بازگشت و سومین سرمربی باشگاه در طول فصل شد. او در اواخر 2019 مجدداً به رایو وایکانو پیوست و جایگزین میشل شد که دو روز قبل پس از باخت در هفتمین بازی متوالی لیگ اخراج شده بود و این باعث شد تیم در خطر سقوط به لیگ برتر قرار گیرد و با قرارداد تا ژوئن 2020 موافقت کرد.

در 26 دسامبر 2021، پس از بیش از یک سال عدم فعالیت، خمز تا پایان فصل هدایت تیم های تازه وارد دسته دوم ایبزا را بر عهده گرفت. او موفق شد تیم را از سقوط نجات دهد اما به دلیل پایان قراردادش آنجا را ترک کرد.

 

حضور در تراکتور

این سرمربی حالا با پذیرفتن هدایت تراکتور دوران جدیدی از فوتبالش را آغاز کرده است. او برای اولین بار به آسیا پا می‌گذارد و باید دید در تلاش و نبرد در لیگ برتر و مبارزه با مدعیان قهرمانی فوتبال ایران چه عملکردی خواهد داشت. کارنامه او پر از تغییر تیم و اخراج و برکناری است و این موضوع در شروع کار کمی نگران کننده به نظر می‌رسد ولی نقاط روشنی در کارنامه او هم وجود دارد که باعث امیدواری است و شاید خمز مسیر جدیدی به روی حضور سرمربیان اسپانیایی به فوتبال ایران باز کند.

برچسب‌ها