کد خبر 153876
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

برگزاری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: 16 جشنواره در 15 استان کشور در قالب جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ سعیدزاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که ظهر امروز یک‌شنبه (13 آذرماه) در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بیان داشت: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) بصورت 16 جشنواره برگزار می شود که شامل جشنواره شعر، داستان، تئاتر بزرگسال، خیابانی، کودک و نوجوان و عرسکی، جشنواره عکس، گرافیک و هنرهای گرافیکی، جشنواره آواها و نواها و سرود، جشنواره فیلم کوتاه و جلوه‌های فرهنگ رضوی در مطبوعات می شود.

سعیدزاده، با ااشاره به 20سال فعالیت فرهنگی این بنیاد خاطرنشان کرد: بنیاد در طول این سال‌ها توانسته اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای خوبی را در حوزه ترویج فرهنگ رضوی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در دوره جدید مدیریت این بنیاد به دنبال راهبری فرهنگ رضوی هستیم، گفت:. تعامل با حوزه‌های مختلف فرهنگی و جهان اسلام جزو اهداف ما است. دستگاه‌ها نیز در کنار این بنیاد باید در سبد اعتبارات و برنامه‌های خودشان، فرهنگ رضوی را در کنار برنامه‌های اصلی خودشان قرار دهند..

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه در حال حاضر با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات اسلامی در حال همکاری هستیم تا ظرفیت خود را در توسعه فرهنگ رضوی را افزایش دهیم، بیان داشت: ما با این نگاه به دنبال انسجام‌آفرینی هستیم تا حرکت بازیگران این فضا را بتوانیم پویاتر کنیم و فرهنگ رضوی در فضای کلان کشور توسعه پیدا کند.

سعید زاده ادامه داد: جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا(ع) در نوزده دوره برگزار شده است و از سال 91 که بنیاد با مصوبه هیات وزیران تشکیل شد، برگزاری این‌جشنواره برعهده ما گذاشته شد.

وی افزود: اهداف ما در بیستمین جشنواره‌ بین‌المللی امام رضا(ع)؛ ابتدا رشد کمی و کیفی منابع و سرمایه انسانی متخصص حوزه فرهنگ و هنر است و البته تلاش می کنیم که کنشگری در این حوزه رشد و پویایی داشته باشد. و همینطور ارتقای تولیدات اثرگذار در فرهنگ رضوی نیز ازجمله اهداف ما است، و درواقع رشد کمی و کیفی تولیدات اثرگذار و عامه پسند را در دستور کار داریم..

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تاکید کرد: تلاش کردیم بر پراکندگی بر تولیدات آثار رضوی تمرکز کنیم تا این جشنواره عمومی‌ترین‌ جشنواره در زیست بوم ‌کشور است و هرکسی با هر فضای سیاسی و فکری در این جشنواره شرکت کند و هیچ منعی برای ورود افراد نداریم و همه می توانند ثبت نام کنند و حضور داشته باشند.

سعیدزاده اضافه کرد: باید بتوانیم جریان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را به لحاظ کیفی ارتقا دهیم. به همین دلیل سیاست‌گذاری جشنواره را براساس سه ضلع معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل‌های وزارت فرهنگ و ارشادهای منتخب(15اداره کل) و بنیاد امام رضا(ع) قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت عدالت فرهنگی در این جشنواره ابراز داشت: باید عدالت در این‌ جشنواره رعایت و زیست بوم فرهنگ رضوی در تمام‌کشور عادلانه توسعه پیدا کند. در گذشته جشنواره‌ها به استان‌ها سپرده می‌شد اما در این دوره جدای از ظرفیت استانی دبیر ملی برای جشنواره‌ها انتخاب می‌شود تا پشتوانه ملی را هم در برگزاری جشنواره‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه  در دوره تحولی این جشنواره کار رسانه‌ای را به صورت متمرکز خواهیم داشت، گفت:  6پوستر تخصصی برای این‌جشنواره‌ها در نظر گرفته شده است که پس از ایام سوگواری فاطمیه اول در هفته آینده رونمایی خواهد شد. همچنین نظارت و ارزشیابی بر جشنواره‌ها را با رویکرد ارتقا و ‌فعال‌سازی کیفی فعال خواهیم‌ کرد. در این حوزه برگزاری کارگاه‌ها،‌ ورکشاپ‌ها و برنامه‌های جنبی را نیز خواهیم داشت.

 

سعید زاده ادامه داد: علاوه بر جشنواره‌ها دو اقدام دیگر در حوزه فعال سازی توسعه فرهنگ رضوی داریم. ابتدا سلسه همایش‌های پژوهشی در چهار استان و سپس برگزاری هفته‌های فرهنگی رضوی از دهه کرامت سال آینده را خواهیم داشت که هر هفته میهمان یک استان‌ خواهیم بود.

وی افزود: و همچنین سه همایش، جشنواره عکس و شعر را هم در بخش بین‌الملل برگزار خواهیم کرد.یکی دیگر از اقدامات ما جهت‌گیری‌های محتوایی برای توسعه مفاهیم ‌است

سعید زاده گفت: در تلاش هستیم در دوره جدید مدیریتی بنیاد، به موضوعاتی همچون سیره رضوی در مفهوم امامت و ثمره آن در جامعه، پرداختن به اسلام ناب محمدی، تبلیغات محوری دین با کلام امام رضا(ع) و فرهنگ‌ زیارت و اخلاق اسلامی ‌برای رسیدن به جامعه دینی تر بپردازیم.

مدیرعامل بین‌المللی امام رضا(ع) بیان داشت: تولید فیلم‌های تاریخی، برگزای رویدادهای فرهنگی تبلیغی، بستر فضای مجازی و توسعه فرهنگ رضوی و نشر معارف رضوی در حوزه پژوهش و آکادمیک از جمله دیگر برنامه‌های ما محسوب می‌شود..

در پایان این نشست از پوستر بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) رونمایی شد.

 

برچسب‌ها