کد خبر 152668
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

سخنگوی دستگاه دیپلماسی:

بیانیه تروئیکای اروپایی تحت تاثیر و فشارپذیری از رژیم صهیونیستی است

بیانیه تروئیکای اروپایی تحت تاثیر و فشارپذیری از رژیم صهیونیستی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی خود، به سوالات خبرنگاران پیرامون مسائل منطقه‌ای و جهان پاسخ داد.

به گزارش حیات، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم و برجسته در بازار بزرگ انرژی توانایی این را دارد که بخشی از انرژی را برای کسانی که تمایل دارند این ظرفیت را تامین کند‌.

وی افزود: این یک بیانیه نادرست در زمان نادرست و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی است؛ ایران با ابتکار عمل برای بردن مسیر به توافق عمل کرد و توقع این بود که طرفهای مقابل سازنده عمل کنند.

کنعانی خاطرنشان کرد: امضای سال 2015 توافق و گزارش آژانس دال بر صلح آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران است‌. جای تاسف دارد صادرکنندگان این بیانیه به جای تشکر از نقش سازنده ایران، تحت تاثیر از رژیمی قرار گرفتند که جز هیچ نظام پادمانی نیست. 

وی ادامه داد: همکاری آژانس در مسیر حقوق و تکالیف است؛ همانطور که ایران تکالیفی دارد دربرابر آژانس، حقوقی هم دارد. 

کنعانی در خصوص سفر محمد عبدالسلام به تهران اظهار داشت: ما موافق استمرار روند آتش بس در یمن هستیم اما آنچه می‌تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند رفع محاصره یمن و تامین مایحتاج ملت تحت محاصره یمن است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دانش آموزان افغان در ایران گفت: موضوع افغانستان از موضوعات مهم پیش روی جمهوری اسلامی ایران و یک موضوع بین‌المللی است، ما نتیجه 20سال اشغالگری آمریکا را شاهد هستیم که شامل نابودی زیرساختهای افغانستان است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سالیان سال پذیرای آوارگان افغانستانی بوده است، ایران در بخش آموزش در طول سالیان گذشته امکانات آموزشی خود را در اختیار دانش اموزان و دانشجویان افغانستانی گذاشته است اما جامعه بین‌المللی نیز مسئولیتهایی دارد. میزان کمک‌هایی که ایران در این زمینه دریافت می‌کند بسیار ناچیز است و ایران در طول سالیان گذشته بخش وسیعی از امکانات خود را در اختیار این عزیزان با نگاه انسانی قرار داده است و جامعه بین‌المللی باید توجه بیشتری به این موضوع کند.

کنعانی درخصوص موکول شدن مذاکرات به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا نیز گفت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.

وی در خصوص رویکرد این روزهای عربستان از جمله حمایت از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط با ایران و بازداشت حاجی ایرانی گفت: کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری برای تقویت صلح، ثبات و آرامش در منطقه هستند. به صورت طبیعی ثبات در منطقه زمینه ساز توسعه اقتصادی است. موضوعی که مورد نیاز و توجه همه کشورهای منطقه است. آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند توجه به مصالح ملی و عمومی منطقه‌ است. با تمرکز بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جمعی برای ایجاد شرایط بهتری در منطقه همواره تأکید کردیم آمادگی داریم با کشورهای همسایه و دوست در منطقه تعامل و گفت‌وگو کنیم برای ایجاد شرایط بهتر برای تامین منافع و مصالح کشورهای منطقه. اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست.

کنعانی افزود: ما همچنان بر مسیر تعامل تاکید داریم و انتظار داریم همه کشورهای منطقه در مسیر تعامل قدم بردارند.  در مورد عربستان با توجه به نگاه ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه ای وارد گفت‌وگو شدیم و در پنج مرحله ادامه یافت و توافقاتی حاصل شد و با اجرای توافقات زمینه برای نشست‌های بعدی در سطوح دیگر فراهم خواهد شد. تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است و ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

کنعانی در خصوص نقش رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی هیچ وقت نقش سازنده ای در مذاکرات نداشته است و نقش مخرب آن همیشه شفاف بوده است، توقع ما از طرف اروپایی این است که تحت تاثیر آن قرار نگیرند و نقش سازنده خود را ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خاطرنشان کرد: گام‌های عملی برای عضویت ایران در این سازمان در حال طی شدن است. این سازمان به عنوان سازمان چندجانبه منطقه‌ای دارای ظرفیت های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی و ترانزیتی و انرژی است. ایران به عنوان یک بازیگر مهم در منطقه‌ دارای منابع انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال - جنوب دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌تواند در راستای اهداف سازمان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: عضویت در این سازمان منفعت و مصلحت دوسویه است هم برای ایران و هم کشوری است که با ظرفیت های عظیم خود در جهت اهداف متنوع اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی این سازمان و اهداف مربوط به انرژی سازمان قرار بگیرد. روند عضویت در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی یادداشت تعهدات ایران برای دریافت جایگاه دولت عضو سازمان به صورت رسمی امضا خواهد شد. در کنار برگزاری این اجلاس نشست‌های دو و چندجانبه‌ای احتمالا بین روسای شرکت کننده در اجلاس برگزار خواهد شد.

ادامه دارد ..

برچسب‌ها