کد خبر 152656
۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸

بیست و هفتمین سالروز شهادت سردار شهید سید محمد صنیع خانی برگزار شد

«ولایت مداری» در سیره مرد هزار سنگر جبهه انقلاب / نخستین کسی که از رهبر معظم انقلاب با عنوان «امام» یاد کرد

«ولایت مداری» در سیره مرد هزار سنگر جبهه انقلاب / نخستین کسی که از رهبر معظم انقلاب با عنوان «امام»  یاد کرد

شصت و سومین هفته از رویداد «با این ستاره ها» ویژه برنامه بیست و هفتمین سالگرد شهادت سردار شهید سید محمد صنیع خانی با روایتگری، حاج حسین الله کرم،  مداحی حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری پنجشنبه 17  شهريور در قطعه 40 گلزار شهدای بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حیات  سردار حاج حسین الله کرم در این مراسم در سخنانی با اشاره به وصیت نامه سردار شهید صنیع خانی و پیروی آن شهید والامقام از ولایت فقیه به بیان دیدگاه های سیاسی اجتماعی فرهنگی و دیگر ابعاد شخصیتی شهید صنیع خانی پرداخت.  


در ادامه حاج محمد رضا طاهری مداح اهل بیت علیهم السلام  با بیان خاطراتی از سردار شهید صنیع خانی، به همراه کربلایی حسین طاهری به نوحه و سینه زنی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله و یاران با وفایشان پرداختند.

 

 


سيدمحمد صنيع خانی در روز 15 دي ماه سال1332 در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود.
او از پايه گذاران كميته انقلاب نازي آباد بود و در سال 1358 به عضویت رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد.
سيد محمد صنیع خانی از ابتدای جنگ تحميلي با ایجاد مرکز اعزام نيروي سپاه در محل لانه جاسوسي آمريكا، مسئوليت اعزام رزمندگان را به مناطق عملیاتی بر عهده گرفت و  بنيانگذار و «فرمانده ترابری جنگ سپاه» بود.
آن شهید والامقام نقش موثر و تعیین کننده ای در ایجاد تحرک در یگانهای رزم و پشتیبانی و رفع کمبود وسائل نقیله سنگین ایفا نمود و  به شایستگی از عهده این وظیفه خطیر بر آمد.

 

انتقال 2000 دستگاه خودرو زرهي، تجهيزات  و ماشين آلات راهسازي و نیروهای عمل کننده، درعمليات كربلاي5 ،تنها در يك شب آن هم با رعايت كليه جوانب حفاظتي از كارهاي به ياد ماندني سيد محمد و يارانش بود. ترابري سپاه در عمليات كربلاي 8  در بندرمهم فاو با ايجاد سرعتي چشمگير در جابجايي نيروها و تجهيزات رزمي خدمات شايسته اي ارائه نمود.

آخرين مسئوليت شهيد صنيع خاني «قائم مقامي بنياد تعاون سپاه» بود. وی بلافاصله پس از رحلت امام (ره) ساخت حرم مطهر  را آغاز كرد و كارهاي اساسي آن را تا روز چهلم و سپس اولين سالگرد ارتحال به نتيجه رساند.  همكاري موثر در ساخت حسينيه امام خميني (ره ) محل ديدارهاي مقام معظم رهبري(دامت بركاته) از دیگر خدمات ارزشمند «مرد هزار سنگر» جبهه انقلاب بود.

چنانکه از وصيت نامه آن شهيد بر مي آيد: شهيد صنيع خاني عشق به رهبري معظم انقلاب را همانگونه كه نسبت به حضرت امام (ره) داشت تداوم داد و به آن نيز افتخار مي كرد.            

سردار شهید سید محمد صنیع خانی در فرازهایی از وصیت نامه اش به اتصال انقلاب اسلامی به نهضت جهانی حضرت ولی عصر (ع) و ضرورت تبعیت از مقام عظمای ولایت تاکید نموده و نخستین شخصیت و فرمانده دوران دفاع مقدس است که از رهبر معظم انقلاب به «امام خامنه ای» (حفظه الله) تعبیر نموده است.


شهید صنیع خانی در بخشی از وصیت نامه اش نوشته است: 
-انشا الله بزودي با لطف خداوند با رهبري امام خامنه اي مشكلات بر طرف خواهد شد.
انشا الله مطمئن باشيد كه انقلاب و حكومت به رهبري «امام خامنه ای» تحويل آقا امام زمان (عج) خواهد -شد.
-در خاتمه به امت شهيد پرور توصيه مي نمايم رهبر عزيزمان علي زمان را تنها نگذارند و تا ظهور آقا امام زمان (عج) پشتيبان ولايت و رهبري باشند و آني از خط امام دور نشوند كه به خير و صلاح است.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز 1379/03/02 به آن شهید والامقام نشان درجه یک نصر اعطا نمودند


سيد محمد صنيع خاني پس از پايان جنگ علي رغم درد و رنج مجروحيتش، به كشور و مردم محروم خدمت كرد و آرام آرام همانند شمعي سوخت و به متن جامعه، نورانيت بخشيد. او كام بسياري از هموطنان محرومش را با ياري بي ريغ شيرين كرد و در نهايت در روز چهاردهم شهريور ماه سال 1374 به آرزوي ديرينه اش رسيد.


پيكر پاكش در تهران به طرز باشكوهي تشيع شد. چندين هزار نفر از مردم تهران و یاران و همرزمانش حضور داشتند و او كه عاشق امام (ره) بود، در حرم مراد و رهبرش آرام گرفت و همانطور که خودش آرزو کرده بود در جایی دفن شد که زیر پای زائران امام خمینی (ره) باشد.

 

سردار شهيد، سيدمحمد صنيع خاني در زمان شهادت 42 سال داشت.دو فرزند پسر به نام هاي سيد وحيد و سيد رضا و يك فرزند دختر بنام خديجه السادات از ايشان به يادگار مانده است. 
           


برادر كوچكش،سيد محمد حسن، در سال 1361 در جريان عمليات بيت المقدس در فاو به شهادت رسيد. وي در زمان شهادت 17 سال داشت و بر اثر اصابت گلوله دشمن بعثی به قلبش شهید شد.

 


سیده منصوره میره‌ای، مادر مومنه و انقلابی و ولایت مدار شهیدان صنیع خانی در اردیبهشت ماه سال 1401 به فرزندان شهیدش پیوست. 
این مادر مکرمه شهیدان سادات صنیع خانی  در وصیت نامه اش تاکید نموده است: مراسم‌هایی که برای یادبود من برگزار می شود باید پیامش دعوت به تقوای الهی و اخلاق اسلامی، تذکر سفر سخت آخرت، حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها