کد خبر 152630
۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

بازنشر آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی شهید محمود کاوه/ فرمانده «تیپ ‌155 شهدا» را بیشتر بشناسیم

بازنشر آخرین گفت‌وگوی مطبوعاتی شهید محمود کاوه/ فرمانده «تیپ ‌155 شهدا» را بیشتر بشناسیم

آن‌چه پیش روی شما قرار دارد، مصاحبه‌ای تاریخی است؛ مصاحبه‌ای که 18 اردیبهشت 1364، با سردار شهید محمود کاوه انجام شده است. خبرنگار روزنامه خراسان موفق به گرفتن این مصاحبه و تنظیم آن به عنوان یک گفت‌وگوی اختصاصی شد؛ مصاحبه‌ای که برای آن دوران، طولانی و مفصل محسوب می‌شود و در صفحه هفت روزنامه، چاپ و امروز که به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گذاری شده است

شهید کاوه، متولد سال 1340 ش در مشهد بود. او در خانواده‌ای مذهبی متولد شد و تقریباً از 13، 14 سالگی، پای درس‌های تفسیر آیت‌ا... خامنه‌ای در مسجد امام حسن (ع) و بعدها، مسجد کرامت نشست. شهید کاوه در دوران جنگ تحمیلی، چهارسال فرماندهی نبرد با ضدانقلاب را در کردستان برعهده داشت. شجاعت، صلابت و تیزهوشی مثال‌زدنی وی، باعث شد که نامش به کابوس ضدانقلاب در این منطقه تبدیل شود و پیروزی‌های پیاپی او، کردستان ملتهب را به کردستان آرام و صاحب امنیت تبدیل کرد.

آن‌چه پیش روی شما قرار دارد، مصاحبه‌ای تاریخی است؛ مصاحبه‌ای که 18 اردیبهشت 1364، با سردار شهید محمود کاوه انجام شده است. خبرنگار ما موفق به گرفتن این مصاحبه و تنظیم آن به عنوان یک گفت‌وگوی اختصاصی شد؛ مصاحبه‌ای که برای آن دوران، طولانی و مفصل محسوب می‌شود و در صفحه هفت روزنامه، چاپ و امروز که به عنوان روز بزرگداشت شهدا نام گذاری شده است بهترین فرصت برای بازنشر آن به حساب می‌آید. در این گفت‌وگوی تاریخی، نکاتی وجود دارد که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد:

نخست: این مصاحبه، حدود یک‌سال قبل از شهادت شهید کاوه در منطقه حاج‌عمران (در تاریخ 11 شهریور 1365) گرفته شده‌است. در آن زمان، شهید کاوه 24 ساله بود و تحلیلی که در این گفتگو شاهد آن هستید و به عنوان یک ناظر، بعد از 36 سال می‌توانید صحت و پختگی آن را مورد بررسی قرار دهید، از فرمانده‌ای است که در اوج و عنفوان جوانی قرار دارد.

دوم: مصاحبه در زمانی گرفته شده‌است که شهید کاوه و یارانش در تیپ ویژه شهدا که مدتی بعد به لشکر ویژه تبدیل شد، توانستند با کوشش شبانه‌روزی، کردستان را از دست اشرار و ضدانقلاب آزاد و امنیت را در منطقه برقرار کنند و پس از آن برای حضور در عملیات بدر، به جنوب کشور منتقل شدند.

سوم: گزارش شهید کاوه درباره نقل و انتقال تیپ ویژه شهدا از کردستان به جبهه‌های جنوب، گزارشی قابل تأمل و دارای قابلیت استناد است و بخشی از تاریخ دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

چهارم: تحلیل سیاسی شهید کاوه درباره مسئله صلح، پاسخی صریح به همان سوال چالشی معروف است؛ این‌که آیا جنگ تحمیلی باید بعد از آزادسازی خرمشهر ادامه می‌یافت یا نه؟ شبهه‌ای که گاه و بی‌گاه از زبان خودی و غیرخودی می‌شنویم. پاسخ شهید کاوه به این مسئله، پاسخ فردی است که وسط معرکه مبارزه قرار داشته و جنگ را با تمام ابعادش حس کرده است. او بیش از هر شخص دیگری، صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را دارد و از این منظر، دیدگاهش قابل مطالعه و توجه به نظر می‌رسد.

فرمانده تیپ ویژه شهدا در یک مصاحبه اختصاصی:

اسلام حکم می‌کند که ما مظلومین دربند عراق را از دست حزب بعث نجات دهیم

برادر محمود کاوه فرمانده تیپ ویژه شهدا در یک مصاحبه اختصاصی به سوالات خبرنگار ما پاسخ گفت که نظر شما خوانندگان گرامی را به این گفتگو جلب می‌نماییم.

فرمانده تیپ ویژه شهدا در پاسخ به این سوال که: اوضاع کردستان در حال حاضر چگونه است و آیا گروهک‌ها در آن خطه از سرزمین جمهوری اسلامی ایران در بین مردم پایگاهی دارند یا خیر؟ اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در غرب کشور به‌خصوص کردستان، اشرار مسلح در روستا‌ها و در دامنه کوه‌های مرتفع مستقر و به آزار و اذیت مردم مسلمان و مظلوم کردستان پرداختند. تیپ ویژه شهدا مأموریت یافت تا در این نقطه از سرزمین جمهوری اسلامی ایران، اقدام به سرکوبی اشرار مسلح نماید و از ابتدای مأموریت با وجود کمی تجربه در جنگ‌های کوهستانی، موفقیت‌های چشمگیری را کسب نمود و مردم مسلمان و انقلابی استان خراسان بیش از سایر استان‌ها در ارتباط با وقایع و غائله کردستان هستند، زیرا فرزندان دلیر آن‌ها از کردستان پاسداری نموده‌اند. کردستان همیشه مورد هجوم توطئه‌های ضدانقلاب و اشرار مسلح قرار داشته که عنوان خلقی بودن را یدک می‌کشیدند تا فرهنگ و افکار التقاطی خویش را بر مردم مظلوم این منطقه تحمیل نمایند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمن با توجه به امکاناتی که از قبل تدارک دیده بود به کردستان عزیز حمله‌ور شد و بخش‌هایی از آن منطقه را زیر سلطه خویش درآورد. گروهک‌های آمریکایی با حمایت رژیم عراق و مساعدت‌های همه‌جانبه ابرقدرت‌ها، این غائله را بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند. بنابراین، گروهک‌های دست‌نشانده، عاملی برای ضربه زدن آمریکا بر ایران انقلابی شدند و با وجود وفور ستون پنجم، الحمدلله نه تنها هیچ کاری از پیش نبردند، بلکه امروز خفت‌بار سرزمین جمهوری اسلامی را ترک و به دامن رژیم عراق پناهنده شده‌اند. زمانی که غائله کردستان به‌وسیله رادیو‌های بیگانه و نشریات استکبار جهانی دامن زده می‌شد و از کاه کوهی می‌ساختند، رهنمود‌های بجای امام امت توطئه‌های دشمنان را خنثی و قوت قلبی برای رزمندگان ظفرمند اسلام بود.

وی ادامه داد: امروز به خواست خدا کردستان از آرامش نسبتاً خوبی برخوردار است و دشمن از حالت هجومی خارج و به دامن رژیم فاسد عراق پناهنده شده‌است. برادر کاوه درخصوص عملیات بدر به خبرنگار ما گفت: عملیات بدر در منطقه هورالعظیم آغاز شد و برادران ارتشی و سپاهی، متفقاً عملیات مقدس بدر را شروع و به دشمنان قسم‌خورده ثابت کردند که قوای اسلام در هر منطقه از خاک کشور خویش قادر به سرکوبی دشمنان متجاوز خواهند بود.

عملیات بدر ضربه‌ای محکم و شکننده بر پیکر رژیم عراق وارد ساخت و صدام جهت روحیه دادن به قوای خویش دستور بمباران هوایی و موشکی به مناطق مسکونی و غیرنظامی را صادر کرد که بلافاصله با پاسخ محکم رزمندگان ظفرمند اسلام روبه‌رو گردید و در این ریسک نه تنها امتیازی کسب نکرد بلکه موجب بی‌آبرویی خویش شد.

فرمانده تیپ ویژه شهدا در خصوص نقل و انتقالات این تیپ به جنوب کشور گفت: پس از پاکسازی منطقه کردستان از لوث اشرارمسلح، وجود تیپ ویژه شهدا در غرب کشور ضروری احساس نمی‌شد و بدین ترتیب به تیپ مأموریت جدیدی محول گردید تا در عملیات بدر شرکت کند. امید است ما در آینده نزدیک احتیاج به تیپ ویژه در جبهه‌های جنوب کشور نداشته باشیم و مبارزین سلحشور این تیپ، مستقیماً با اسرائیل غاصب وارد نبرد گردند. نکته مهمی که باید در این‌جا یادآور شوم، این است که تیپ ویژه با توجه به تخصص جنگی خویش در منطقه‌های کوهستانی، در عملیات بدر، آن هم در هورالعظیم، توانست موفقیت‌های بی‌نظیری را کسب و اطراف جزیره مجنون مستقر شود.

در پایان از وی سوال شد که صلح چگونه می‌تواند در منطقه به اجرا درآید؟ که وی پاسخ گفت: همان‌طور که مستحضر هستید صلح ابرقدرت‌ها و سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی، همانند جنگ آن‌ها تحمیلی خواهد بود و البته به وسیله این سر و صدا‌ها ملت انقلابی و مسلمان کشورمان اغفال نخواهند شد. رژیمی که در طول چند سال جنگ تمام قوانین و ضوابط بین‌المللی را زیر پا گذاشته و ابرقدرت‌ها با مساعدت و سازمان‌های بین‌المللی با سکوت، موجبات تشویق و ادامه هجوم عراق شده‌اند، امروز چطور می‌توانند ادعای صلح‌طلبی سر دهند و خواهان مجازات متجاوز باشند؟ آن‌ها در واقع می‌خواهند بدین طریق ما را در چارچوب یکسری یاوه‌گویی‌ها قرار داده و به جهان بگویند که ایران جنگ‌طلب و رژیم صدام صلح‌طلب است! علاوه بر این‌ها، امروز زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌های عراق مملو از مظلومین در بند است که در زیر شکنجه دژخیمان صدام جان می‌دهند و اسلام حکم می‌کند که ما این مظلومین را از دست حزب بعث عراق نجات دهیم. از طرفی می‌دانیم اگر صلحی بدین صورت در منطقه برقرار گردد، آینده مردم عراق و ایران و همچنین دیگر کشور‌های منطقه خلیج‌فارس در مخاطره خواهد افتاد.»

منبع: خراسان

برچسب‌ها