کد خبر 152461
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵

به قلم دکتر اسکندر یارنسب:

خدمات و آثار فاخر زنده‌یاد استاد حبیب‌اله صادقی در حوزه ایثار و شهادت

خدمات و آثار فاخر زنده‌یاد استاد حبیب‌اله صادقی در حوزه ایثار و شهادت

حضور و مشارکت همزمان چهار نسل هنرمند در رویدادهای هنری بنیاد و خلق بیش از 10 هزار اثر فاخر هنری در حوزه ایثار و شهادت مرهون تلاش فرهنگی بنیاد با استفاده از ظرفیت، اعتبار و تخصص هنرمندان و از جمله دکتر حبیب‌اله صادقی بود

استاد دکتر حبیب‌اله صادقی نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست و استاد هنرهای تجسمی دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شاهد، آزاد و سوره در پنجم مردادماه سال جاری بر اثر ایست قلبی آسمانی شد و در هشتم مرداد و در روز اول محرم بر دستان علاقه‌مندان و اصحاب فرهنگ و هنر از فرهنگستان هنر تشییع و در قطعه هنرمندان زندگی دوباره‌ای را آغاز کرد.
بی‌شک این استاد فرزانه از چهره‌های ماندگار هنر ایران و از پایه‌گذاران هنر انقلاب و از تأثیرگذارترین هنرمندان هنرهای تجسمی در 45 سال گذشته بوده است. ایشان شاگردان زیادی را تربیت نمود، مراکز و مجموعه‌های هنری مهمی را مدیریت کرد، در شوراها و کمیسیون‌های مختلف هنری عضویت داشت، آثار فاخری را خلق نمود و جشنواره‌ها و رویدادهای بسیاری را در پهنه تجسمی کشور رقم زد.
آن مرحوم فعالیت هنری را از کودکی آغاز و به صورت حرفه‌ای همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و در عنفوان جوانی طراحی‌ها و نقاشی‌های متنوعی با موضوع انقلاب و مبارزات مردم ایران و مبارزات قبل از انقلاب در سال‌های 1356 و 1357 ترسیم و در حقیقت مبارزه خود را با زبان هنر آغاز کرد. در دهه 60 و دوران انقلاب و دفاع مقدس پوسترها و نقاشی‌های ایشان با موضوعات و مفاهیم دینی، مذهبی، عاشورا، انقلاب، بویژه، ایثار، شهادت، شهیدان و امام خمینی (ره) و کاریکاتورهایش با موضوع آمریکا، استبداد، استکبار، صهیونیست و منافقین زبانزد عام و خاص بود. در دهه هفتاد نیز همین مسیر با زبان و روش دیگری ادامه یافت. در دهه هشتاد و از سال 1383 با نگاه و فضای جدیدی که در زمینه هنر در بنیاد ایجاد شده بود حضور یافت و نقش ایشان در حوزه هنر ایثار مستمر و بیشتر شد. برای اولین بار از ایشان و تعدادی از هنرمندان بزرگ تجسمی کشور به عنوان عضو کمیسیون تجسمی و تبلیغات اداره‌کل فرهنگی و تبلیغات بنیاد دعوت و به تعبیر خودشان با کمال افتخار و منت نوکری شهدا را پذیرفت و تا 1399 این همکاری ادامه داشت. تشکیل کمیسیون تجسمی و تبلیغات آغاز حضور حرفه‌ای بنیاد در عرصه تجسمی کشور بود و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با زبان هنر جلوه‌ای دگر به خود گرفت. در این میان می‌توان به دیوار نگارهای حرفه‌ای با آثار فاخر هنرمندان طراز اول کشور، گرافیک محیط شهری، یادمان‌ها و المان‌های هنری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی تجسمی اشاره کرد.


 حضور و مشارکت همزمان چهار نسل هنرمند در رویدادهای هنری بنیاد و خلق بیش از 10 هزار اثر فاخر هنری در حوزه ایثار و شهادت مرهون تلاش فرهنگی بنیاد با استفاده از ظرفیت، اعتبار و تخصص هنرمندان و از جمله دکتر حبیب‌اله صادقی بود. در رویدادهایی همچون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی هنر ایثار در خرداد 1386، فجر آفرینان در بهمن 1387، آزادگان در مرداد 1389، پوستر و گرافیک مقاومت با موضوع فتح خرمشهر در خرداد 1387، تصویر مقاومت با موضوع مقاومت لبنان و سرچشمه سرخ با موضوع فاجعه هفتم تیر و شهید بهشتی و72 تن از یاران، طواف چشم با موضوع حج در قاب دوربین جانبازان عکاس، ایستاده در باد با موضوع زن در انقلاب و دفاع مقدس به روایت تصویر و.... استاد دکتر صادقی عضو ثابت شورای سیاست‌گذاری هنری حوزه فرهنگی و تبلیغات بنیاد بود و به عنوان دبیر کل یا دبیر و داور در تمامی جشنواره‌ها نقش محوری و تعیین کننده داشت. ایشان از اعتبار هنری، تخصصی و ارتباط و تعامل با مراکز و دستگاه‌های هنری، ظرفیت جدید و زیادی را به رویدادهای هنری بنیاد اضافه می‌کرد. علاوه بر آن در طول این مدت آثار فاخر و نفیسی را برای هنر ایثار خلق کرد که در موزه شهدا به عنوان گنجینه‌ای گرانبها نگهداری می‌شود. این آثار نفیس نقاشی با موضوع شهید بهشتی، شهدای هفتم تیر، ترور کور منافقین، میرزا کوچک خان جنگلی، شهید باکری، شهید آوینی، شهید فهمیده و رهایی و آزادی با موضوع آزادگان، شکنجه و مقاومت با موضوع آزادگان، پرتره چند نوجوان آزاده و.... می‌باشند. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اثر استاد با عنوان در رثای سیمرغ با محوریت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی است که به مناسبت سالروز شهادت حاج قاسم این اثر فاخر را در ابعاد 100 متر مربع و در 20 تابلوی 5 متری آغاز کرد و تاریخ سرداران ایران از کاوه تا قاسم و مبارزات مردم ایران علیه استعمار خارجی، استبداد داخلی، نهضت مشروطه، نهضت ملی نفت و مراحل مختلف شکل‌گیری، پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی و مقاطع مختلف دوران دفاع مقدس و تا محور مقاومت و مقابله دائمی تاریکی و روشنایی و مبارزه با آمریکا و رژیم صهیونیستی را با هنرنمایی و نقاشی ناب ایرانی به تصویر کشانده است. این اثر بی‌بدیل و بی‌نظیر تجسمی در حقیقت تجلی باور، ایمان، تخصص، تعهد و هنرمندی استاد گرانقدر حبیب‌اله صادقی و تبلور عشق او به ایران، هنر، انقلاب و شهیدان است. این اثر آیینه تمام نمای ظرافت هنر نقاشی ایرانی و عظمت تاریخ ایران و انقلاب است که بدون اغراق می‌توان آن را شناسنامه تصویری هنر ایثار و هنر انقلاب نامید و به تعبیر زیبای ایشان این اثر وصیت‌نامه تصویری آن استاد است.
 دکتر حبیب‌اله صادقی ایده آغاز این اثر را از جشنواره و مسابقه عکس سردار دل‌ها گرفت و همیشه می‌خواست که این اثر متعلق به خانواده شهدا و بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد که اقدامات اولیه‌ای نیز در این راستا انجام شد و آرزو داشت که این اثر یک بار در حسینیه امام خمینی (ره) در محضر رهبر انقلاب و یک بار هم در یادمان شهدای هفتم تیر در بهشت زهرا(س) با حضور خانواده معظم شهدا رونمایی شود.
حبیب‌اله صادقی هنرمند دردمند، نام آشنا و درد آشنایی است که با یا حسین هنر نقاشی خود را آغاز کرد و ره‌توشه عمر ایشان آثار هنری دینی، مذهبی و انقلابی بود. با اتمام تابلوی در رثای سیمرغ سیدالشهدای محور مقاومت و در آستانه ماه محرم مرغ جانش از قفس تن پر کشید و در روز اول محرم میهمان خوان کرم حضرت سیدالشهدا (ع) و شهیدان شد.
یاد، نام، هنر، آثار و خاطرات این هنرمند گرانقدر و استاد فرزانه ماندگار باد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها