کد خبر 152457
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

مذاکره در سایه تهدید امکان‌پذیر نیست/ بخشی از مشکلات منطقه ناشی از سیاست‌های بازیگران فرامنطقه‌ای است

مذاکره در سایه تهدید امکان‌پذیر نیست/ بخشی از مشکلات منطقه ناشی از سیاست‌های بازیگران فرامنطقه‌ای است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با توجه به نزولات آسمانی اخیر در هر حال میزان بیشتری از آب از در بستر رودخانه جاری است انتظار می‌رود که سرپرست موقت افغانستان به تعهدات خود بر مبنای قرارداد موجود در کشور عمل کند و موانع را مرتفع کنند.

به گزارش حیات، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود در خصوص شرایط عراق گفت: عراق کشور مهم همسایه ما است و به طور طبیعی تحولات جاری عراق را با حساسیت دنبال می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران همواره بر ثبات و اهمیت امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید داشته است و دارد و معتقد است که امنیت عراق، امنیت ایران و منطقه است با این نگاه به تحولات این کشور با حساسیت اهتمام داریم و مسائل را دنبال می‌کنیم اما تحولات جاری را که به نظر می‌آید ناشی از اختلافات سیاسی در داخل عراق است این جزو امور داخلی عراق تلقی می‌کنیم و معتقدیم که جریان ها و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور را به روش‌های مسالمت آمیز توأم با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روز افزون عراق کمک کنند.

وی در خصوص حقابه هیرمند گفت: آقای رئیسی تاکید مضاعفی داشتن بر ضرورت پیگیری حساب جمهوری اسلامی ایران در بحث هیرمند که مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که سرپرستی موقت افغانستان به قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان در خصوص حقوق ایران یک بستر آزمون است و میزان التزام تعهدات مقامات این کشور بر اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان.

کنعانی افزود: ما در وزارت خارجه موضوع را با جدیت دنبال می کنیم وزیر امور خارجه بعد از دستور رئیس جمهور محترم با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفتگویی داشتند و بر ضرورت حقابه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند با اشاره به اینکه با توجه به نزولات آسمانی اخیر در هر حال میزان بیشتری از آب از در بستر رودخانه جاری است انتظار می‌رود که سرپرست موقت افغانستان به تعهدات خود بر مبنای قرارداد موجود در کشور عمل کند و موانع را مرتفع کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انتقال نفت به لبنان خاطرنشان کرد: ما در جریان شرایط سخت مردم لبنان هستیم که ناشی از سیاست‌های غلطی است که برخی دولت‌ها در ارتباط با این کشور در پیش گرفتند، ایران به عنوان کشور دوست لبنان علاقه‌مند است که برای بهبود شرایط اقتصادی کشور نقش مثبت و سازنده ایفا کند اما به دلیل اینکه موضوع مرتبط با دولت لبنان است در صورتی که درخواست رسمی به کشور جمهوری اسلامی ایران ارائه شود ایران با نگاهی مثبت که به کشورهای دوست خود مانند لبنان در منطقه دارد آمادگی دارد با مقامات لبنان گفتگو کند. 

کنعانی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان گفت: زمان دقیق برای مرحله جدید گفتگوها تعیین نشده است و امیدوارم شرایط در عراق به صورت مثبت پیش برود و بتوانند مانند گذشته نقش سازنده‌ای در همین چارچوب ایفا کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اعزام سفیر اردن به تهران گفت: رابطه مستقیم بین دو کشور برقرار و سفارتخانه‌ها فعال است. امکان گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور وجود دارد. ارتباطات تلفنی بین وزرای خارجه دو کشور برقرار بوده است و از هر تلاش و اقدام عملی از سوی کشورهای دوست منطقه برای گسترش مناسبات استقبال می‌کنیم. ایران در این زمینه منعطف است.

وی در خصوص زندانیان ایرانی در آمریکا گفت: در مورد زندانیان مواضع ما مشخص است انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی را که ظالمانه  و صرفاً به اتهام داشتن نقش در دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا بازداشت کرده است را بدون قید شرط آزاد کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر مذاکره حضور داشته است و ما روند مذاکره را به عنوان یک روند منطقی و معقول می دانیم و برای رسیدن به یک توافق جامع، پایدار و توافقی که منافع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برجام به ویژه منافع اقتصادی ناشی از این توافق را تامین کند، تاکید داریم. 

وی افزود: در روزهای گذشته پیام‌های مختلفی تبادل شد. آقای بورل در این زمینه متنی را مبتنی بر مذاکرات گذشته ارائه کرده است و همه‌ی طرف‌ها آن را دریافت کردند. جمهوری اسلامی ایران نیز این پیشنهادات را دریافت کرده  است و طرف ایرانی متن و پیشنهادات را به دقت بررسی کرده و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. 

کنعانی تصریح کرد: در این ارتباط ما شاهد تلاش و تحرک طرف های دیگری نیز بودیم و در این خصوص گفتگوی نسبتا مفصل رئیس جمهور فرانسه و رئیس جمهور کشورمان به موضوعات ناظر بر همین مسئله بود و طرف فرانسوی بر نزدیک کردن دیدگاه‌ها تلاش کرد.

وی افزود: ایران از هر ابتکارعمل کمک‌کننده برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده ایم. در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره منعطف بودیم و در میز مذاکره حضور داشتیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که ما در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات نیز به یک نتیجه برسیم و احتمالاً دور جدیدی از مذاکرات را شاهد باشیم. اما باید تاکید کنم که این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که واقعاً برای دستیابی به یک توافق منطقی و معقول پایدار آمادگی خودش را نشان دهد.

وی افزود: مذاکره در سایه تهدید امکان‌پذیر نیست و این معقول نیست که یک طرف هم برای مذاکره دعوت و هم تهدید کند، امریکا به خوبی می داند که جمهوری اسلامی ایران در سایه تهدید مذاکره نمی‌کند.

کنعانی در خصوص موانع احتمالی روابط تهران و ریاض گفت: اراده سیاسی در ریاض شکل گرفته است که روند مذاکرات در چارچوب خوب و منطقی دنبال شود به طور طبیعی در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که با موضوعات پیچیده مواجه هستیم و این موضوعات و یا مشکلات طبیعی است؛ بخشی از مشکلات ناشی از سوء تفاهم و بخشی دیگر از آن ناشی از سیاست‌های طرف‌های خارج از منطقه و بازیگران فرامنطقه‌ای است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها