کد خبر 152438
۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

تازه‌ترین اخبار از سیل کشور؛ افزایش تعداد فوتی‌های سیلاب اخیر به 56 نفر و 18 نفر مفقودی

تازه‌ترین اخبار از سیل کشور؛ افزایش تعداد فوتی‌های سیلاب اخیر به 56 نفر و 18 نفر مفقودی

رئیس امداد و نجات هلال احمر از افزایش تعداد فوتی‌های سیلاب اخیر به 56 نفر و 18 نفر مفقودی خبر داد.

مهدی ولی پور صبح امروز گفت: از ابتدای مرداد تاکنون 21 استان کشور تحت تاثیر سیلاب بودند. لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و تهران شب گذشته بیشترین استان‌های متاثر از سیلاب بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه با سه هموطنی که در استان مازندران در پی سیل جان باختند، جمع هموطنانی که در این مدت جان خود را از دست دادند به 56 نفر رسید و تاکنون تعداد مفقودان 18 نفر هستند.

ولی پور اضافه کرد: تاکنون بیش از 3700 نفر اسکان اضطراری و برای حدود 2500 نفر هم عملیات امداد و انتقال به مکان‌های امن انجام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در شرایط فعلی، حوزه‌های عشایری استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری تحت تاثیر سیلاب است.

استاندار تهران: 10 فوتی در سیل فیروزکوه/ مردم هشدارها را جدی بگیرند

محسن منصوری در ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره آخرین وضعیت مناطق سیل زده در استان تهران اظهار داشت: امداد رسانی به روستاهای سیل زده فیروزکوه به ویژه زرین دشت و مزداران همچنان ادامه دارد و 10 نفر فوتی و 16 نفر مفقود اعلام شد. 

وی تصریح کرد: عملیات امداد و نجات مانند روزهای گذشته در روستاهای شهرستان فیروزکوه ادامه دارد و ماشین آلات و تجهیزات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد. 

استاندار تهران افزود: در حال حاضر تنها مشکل، موضوع راه های دسترسی است که تا پیش از سیل دیشب بخشی از عملیات ها انجام شده بود اما به دلیل سیل دیشب، خرابی ها و رانش هایی که اتفاق افتاد مسیر دسترسی به روستاها را مجدد با مشکل روبه رو ساخت.

منصوری بیان کرد: خوشبختانه با حضور به موقع نیروهای امداد و نجات تا صبح مسیر دسترسی روستاها که مسدود شده بود، باز شد. 

وی سپس با اشاره به کاهش آمار مفقودین گفت: در خصوص عملیات نجات مفقودین توفیقاتی حاصل شد و در حال حاضر مفقودین به چهار نفر کاهش پیدا کرده اند و با توجه به شناسایی موقعیت آنها، اگر شرایط آب و هوای اجازه دهد تا ظهر یا بعداز ظهر شرایط مفقودین هم تعیین تکلیف خواهد شد. 

استاندار تهران در ادامه با توجه به تداوم بازش های سیل آسا در استان افزود: در شهر تهران و دامنه جنوبی البرز در شهرستان پاکدشت، پردیس و دماوند اتفاقات کم‌سابقه افتاده است و متاسفانه به دلیل آسیب وارده به سد محلی چنداب، شب گذشته مجبور به مسدود شدن راه دسترسی مردم به جاده امام رضا(ع) برای حدود 2 ساعت شدیم. 

منصوری همچنین بیان کرد: با توجه به وقوع سیل در شهرستان دماوند و اعلام 2 نفر فوتی، برای عدم ایجاد مشکل و گرفتار شدن خودروها در سیل، دسترسی مردم برای 2 ساعت در محور دماوند در شرق تهران نیز بسته شد. 

وی در پایان با اشاره به عملیات امداد و نجات در روستاهای آسیب دیده استان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی تداوم بارش ها در عصر امروز، از مردم تقاضا داریم که از قرار گرفتن در حریم رودخانه ها و مسائل ها پرهیز کنند. 

مردم استهبان به دلیل هوای آفتابی انتظار سیل نداشتند

 محمد حسن نامی روز شنبه در یک گفت و گوی تلویزیونی گفت: در کشور ما سه توده ورودی به لحاظ آب و هوایی وجود دارد؛ توده هوا که از شمال اقیانوس هندبه ایران وارد می‌شود، دیگری از غرب و توده سوم هم از شمال از منطقه سیبری به سمت ایران می‌آید و هنگامی که این سه توده همزمان به کشور وارد می‌شوند، بارندگی بیشتری به همراه دارند البته تغییرات اقلیمی در دنیا وجود دارد و همه باید منتظر این تغییرات باشند.

وی با اشاره به وقوع سیل در استهبان استان فارس یادآور شد: حوضه آبریز «پهناب» در استان فارس قرار دارد و ظرف 28 دقیقه به اندازه‌ای نزولات آسمانی زیاد بود که همه منطقه را دستخوش تغییر کرد البته آن منطقه دو سطح دارد و با وجود اینکه بیشتر حجم آب به رودخانه آشیق رفت و حجم کمتری به رودخانه رودبال رفت میزان خسارت وارده در محدوده رودبال بیشتر بود.

نامی اضافه کرد: آن زمان که باران بارید، هوا آفتابی بود و باور وقوع سیلاب برای افرادی که در آن منطقه حضور داشتند و با خودرو داخل رودخانه رفته بودند، سخت بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: از حوضه آبریز پهناب تا ابتدای روستای باغشاد، 37 کیلومتر فاصله وجود دارد اما چون دارای شیب بالای 25 درصد بود آب با سرعت زیاد به آن منطقه رسید؛ اگرچه اطلاع رسانی توسط مردم عزیز منطقه انجام شده بود و این موضوع از تلفات و خسارات کاست.

نامی اظهار کرد: در آن منطقه چهار روستا وجود دارد اما خوشبختانه هیچ تلفاتی از روستاها نداشتیم و در آن روز از مناطق دیگر برای تفریح به این منطقه آمده بودند و تخمین زده می‌شود که حدود دو هزار تا 2500 نفر در این منطقه حضور داشتند.

وی گفت: اطلاع رسانی در این منطقه باعث شد تا تلفات کمتر شود همچنین حضور به موقع بسیجیان و امدادگران باعث شد تا تلفات کمتری را شاهد باشیم و تعداد فوتی‌ها در این منطقه 22 نفر شامل 11 خانم، هفت کودک و چهار مرد بود که اجساد همه این افراد طی دو روز تلاش پیدا شد.

4 مفقودی سیل در شهربابک نجات یافتند

رییس جمعیت هلال احمر شهربابک گفت: شب گذشته با جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در منطقه چاه علم ریگ سفید شهربابک چهار مرد جوان مفقود شدند.

وی افزود: یک تیم از هلال احمر برای نجات این افراد به منطقه اعزام شدند که در نتیجه جستجوها مفقودان نجات یافتند.

وی ادامه داد: عملیات با نجات افراد مفقود شده در ساعت 6 صبح امروز پایان یافت.

مفقود شدن 2 نفر به دلیل وقوع سیل در الیگودرز/ آماده‌باش کامل 400 امدادگر

محمد قدمی در حاشیه برگزاری ستاد لرستان اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر لرستان با 34 مرکز امدادی و اداری در سطح استان با 400 امدادگر در حال آماده‌باش کامل و خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشترین بارندگی در شرق لرستان صورت گرفته است با 10 تیم امدادی در حال امدادرسانی هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان همچنین به 5 نفر فوتی در بخش ذلقی الیگودرز اشاره کرد و افزود: متأسفانه 2 نفر نیز در بخش ززو ماهرو نیز مفقود شده‌اند.

قدمی بیان کرد: در شهرستان الیگودرز امدادرسانی به 60 خانوار عشایر و روستایی صورت گرفته است و در این امدادرسانی 400 کیلو نایلون، 60 بسته مواد غذایی، 120 متر موکت و 300 تخته پتو میان سیل‌زدگان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در صورت مساعد بودن هوا استاندار به‌صورت هوایی از مناطق سیل‌زده بازدید خواهند داشت.

امدادرسانی 3 هزار نجاتگر و امدادگر جمعیت هلال احمر در مناطق سیل زده سراسر کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ پیر حسین کولیوند بامداد گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: 385 نقطه از کشور، 20 استان، 111 شهرستان و 29 محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است و تا کنون در جریان این سیلاب‌ها 53 نفر جان خود را از دست داده و تا این لحظه 16 نفر همچنان مفقود هستند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب متاثر از سیلاب در کشور در استان تهران بوده است. امام زاده داوود در غرب استان و شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به خصوص منطقه زرین دشت و روستای آتشان‌ بیش از نقاط دیگر آسیب دیده‌اند.

وی با اشاره به تداوم عملیات جست‌وجو و نجات گفت: عملیات جست‌وجو در کن و امام زاده داوود به مرحله آخر رسیده اما در فیروزکوه همچنان ادامه دارد.  

رئیس جمعیت هلال احمر از امدادرسانی 3 هزار نجاتگر و امدادگر این جمعیت در مناطق سیل زده سراسر کشور خبر داد و گفت: عملیات پاسخ به این سانحه دشوار و پیچیده بوده اما خوشبختانه موفقیت‌های زیادی حاصل شده است. به عنوان نمونه روز گذشته مردی 40 ساله در امام زاده داود بعد از 16 ساعت در رودخانه پایین دست توسط امدادگران نجات یافت و جان سالم به در برد. 

وی ادامه داد: افراد زیادی از مکان‌های ناایمن به محل های ایمن منتقل شدند و اسکان اضطراری برای تعداد زیادی از خانوارها در چادرهای هلال احمر فراهم شده‌است. همچنبن اقلام غذایی و زیستی بدون کاستی در حال توزیع در میان متاثرین است. 

کولیوند پیرامون وضعیت امدادرسانی در شهرستان فیروزکوه گفت: متاسفانه به دلیل ریزش کوه دسترسی به راه‌های مواصلاتی، خدمت رسانی با موانع دشواری روبرو بود.  

کولیوند از وزیر کشور، معاون اول رئیس‌جمهور، شهرداری و استانداری تهران به خاطر حضور جهادی در میدان قدردانی کرد.

آخرین وضعیت سیل در استان بوشهر

احسان ایزدپناه سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر، در جلسه مدیریت بحران شهرستان دشتستان  که با حضور استاندار بوشهر  و به ریاست او، تشکیل شد؛ گفت: جمعیت هلال احمر در  11 شهر و 12 روستا  از شهرستان‌های دشتی،  تنگستان و دشتستان امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی و زیستی جهت آسیب‌دیدگان از سیل‌های اخیر را انجام داده است.  

وی با اشاره به اینکه در لحظه وقوع سیلاب در شهرها جمعیت هلال احمر با استفاده از توان امدادی خود نجاتگران و نیروهای عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز و همچنین پشتیبانی از طریق توزیع اقلام امدادی نسبت به رفع نیاز های  آسیب‌دیدگان از سیل اقدام نموده است .

سرپرست جمعیت هلال احمر گفت: آب از 179 خانه تخلیه شد، 50 خودرو رها سازی شد و برای بازشدن  16 محور مواصلاتی با راهداری همکاری شد.

وی افزود: 5 نفر توسط نجاتگران جمعیت به محل امن انتقال داده شده اند. 

ایزدپناه در ادامه افزود: تا این ساعت 11 تخته چادر امدادی،  490 تخته پتو،  330 عدد موکت و350 کیلوگرم پلاستیک پوششی، بین آسیب‌دیدگان توضیع شده‌است.  وی ادامه داد 100 بسته مواد غذایی 72ساعته و همچنین 62 بسته مواد غذایی 10 روزه بین حادثه‌دیدگان  توزیع گردیده است. 

 سرپرست جمعیت هلال احمر استان بوشهر همچنین گفت: 65 بسته بهداشتی بچه‌گانه و  بانوان  بین  آسیب‌دیدگان شهرستان‌های یاد شده توزیع شده است. گفتنی‌است؛ بارش باران در شهرستان دشتستان در 24 ساعت گذشته 90 میلیمتر بوده‌است.

منبع: خبرگزاری میزان

انتهای پیام/

برچسب‌ها