کد خبر 152352
۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

نمایشگاه دائمی کتاب دفاع مقدس اردبیل افتتاح شد

نمایشگاه دائمی کتاب دفاع مقدس اردبیل افتتاح شد

نمایشگاه دائمی کتاب دفاع مقدس استان اردبیل روز سه‌شنبه در آیینی با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در مهدیه اردبیل گشایش یافت.

به گزارش حیات به نقل از ایبنا، دبیر اجرایی ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل در این آیین گفت: این نمایشگاه با بیش از یک هزار و 200 عنوان اثر از ناشران کشوری و استانی در قالب کتاب، فایل صوتی و لوح فشرده افتتاح شده است.

سرهنگ علیرضا حسن‌زاده برگزاری نشست‌های بصیرتی، تولید و نقد و بررسی کتاب را از دیگر خدمات نمایشگاه دایمی کتاب دفاع مقدس اردبیل عنوان کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را با تخفیف ویژه از این نمایشگاه تهیه کنند.

وی تشریح کرد: در اهمیت کتاب و کتابخوانی همین بس که معجزه بزرگ پیامبر اسلام (ص) کتاب مقدس قرآن بوده و اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل شده است نیز بر خواندن تاکید دارد؛ اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال بارها به قلم قسم خورده است.

دبیر اجرایی ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل اضافه کرد: کتاب به عنوان رسانه‌ای مکتوب برای قرن‌های متمادی در رشد، تعالی و پیشرفت زندگی انسان‌ها نقش بی‌بدیلی را داشته است و امروزه نیز تولید انواع کتاب تاثیر بسزایی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جوامع مختلف بشری ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی یادآور شد: در یکی از این بیانات می‌فرمایند که تولیدکنندگان کتاب و ناشران ما مهمترین وسیله انتقال فرهنگ را در اختیار مردم قرار می‌دهد؛ اگر کسی که این کار را انجام می‌دهد، نیت مخلصانه داشته باشد و این کار را برای اهداف عالی انجام بدهد، ارز کار او مضاعف است.

حسن‌زاده اظهار کرد: در کلام رهبر انقلاب راه عملی و صحیح برای حفظ حاکمیت دینی، انقلابی و جهادی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و جلوگیری از تحریف و فراموشی حادثه بزرگ دفاع مقدس ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به مسئولان فرهنگی کشور در مورد تولید آثاری از زندگینامه و خاطرات شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس، ادامه داد: دوران دفاع مقدس دارای ظرفیت تولید هزاران کتاب برای انتقال فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی به جامعه و جهان است.

دبیر اجرایی ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل گفت: این تاکیدها و توصیه‌ها حکایت از نقش اساسی و تاثیر فرهنگ و آثار دفاع مقدس در سرنوشت حال و آینده نظام و مردم منطقه است؛ لذا با عنایت به آن تاکیدات و توانایی‌هایی که در استان وجود دارد، در سال 1393 در راستای تولید و نشر آثار مرتبط با دفاع مقدس نسبت به راه‌اندازی انتشارات خط هشت اقدام شد.

وی افزود: این انتشارات که از هشت سال پیش فعالیتش به طور مستمر ادامه دارد، تا کنون 263 عنوان کتاب از جمله 194 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و همچنین مضامین علمی، تاریخی و سایر مسائل در این مدت کم به چاپ رسانده و از جمله انتشاراتی‌های فعال استان اردبیل است.

حسن‌زاده گفت: در حوزه نشر و ادبیات که خروجی آن کتاب به مثابه یک اثر فرهنگی است، سه ضلع اصلی شامل تولید، توزیع و ترویج دارد که مقام معظم رهبری یکی از کارهای مهم در چرخه تولید کتاب را ساماندهی، توزیع و نجات فروشگاه‌های عرضه کتاب عنوان می‌کنند.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و سند 10 ساله اعتلای بسیج با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای ایجاد نمایشگاه دایمی کتاب دفاع مقدس در استان اردبیل اقدام شده است.

دبیر اجرایی ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3400 شهید استان اردبیل با اشاره به توانمندی‌های این استان با وجود بیش از 50 نویسنده فعال در حوزه دفاع مقدس و فعالیت بیش از 40 ناشر اظهار کرد: عدم وجود راهکار مناسب در توزیع و ترویج کتاب در استان ضرورت ایجاد حرکتی تازه و تحولی در این عرصه را می‌طلبید و در این راستا نمایشگاه دایمی کتاب دفاع مقدس افتتاح شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها