کد خبر 152319
۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

گفت‌وگو با «سمیه عظیمی ستوده» نویسنده کتاب «روایت ناتمام»:

زندگی حاج حمید تقوی‌فر مانند نقشه راه است

زندگی حاج حمید تقوی‌فر مانند نقشه راه است

سمیه عظیمی ستوده گفت: این کتاب تاریخ شفاهی از زندگی مردی است که به وطنش عشق می‌ورزید و برای حفظ ناموس ملت ایران سال ها در دوران دفاع مقدس، و بعد از آن در جبهه مقاومت تا پای جان جنگید. حاج حمید تقوی فر، معاون اطلاعات حاج قاسم سلیمانی بود و بازوی عراق سپاه قدس. خواندن زندگی افرادی مثل حاج حمید تقوی فر، مثل یک نقشه راه است.

کتاب «روایت ناتمام» به تنظیم و تدوین سمیه عظیمی ستوده به خاطرات سردار شهید مدافع حرم، سیدحمید تقوی‌فر می‌‌پردازد. محتوای این کتاب بر اساس مصاحبه و گفت‌و‌گوهای نویسنده کتاب در زمان حیات سردار شهید سیدحمید تقوی‌فر جمع‌آوری گردیده و زندگی این شهید بزرگوار در دوران کودکی، نوجوانی، فعالیت‌های انقلابی و سال‌های نخست دفاع مقدس از زبان خود او بیان شده است.
شهید سیدحمید تقوی‌فر در 6 دی ماه 1393 در جریان عملیات «محمد رسول‌الله» مورد اصابت گلوله تک تیرانداز داعشی قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد. پس از شهادت او، مصاحبه‌های او با نویسنده کتاب ناتمام ‌ماند. با این حال، خاطرات نیمه‌تمام او، به عنوان بخشی از اسناد ماندگار فرمانده ارشد جبهه مقاومت، به صورت مکتوب، ثبت، تدوین و منتشر شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو با سمیه عظیمی ستوده نویسنده کتاب «روایت ناتمام» است: 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟ 

من سمیه عظیمی ستوده متولد سال 1361 هستم. سال 1386 اولین فیلمم را در قالب انیمیشن با حمایت انجمن سینمای جوان استان قم ساختم. همچنین در آن سال رتبه دوم جشنواره نماز و نیایش استان را به دست آوردم. سال 1388 وارد باشگاه خبرنگاران جوان شدم و تا سال 1390 مشغول به کار بودم. بعد از آن به عنوان دبیر و سردبیر، از افکارنیوز تا روزنامه همشهری فعالیت داشتم. سال 1398 مثلا  روزنامه نگاری را کنار گذاشتم و وارد حوزه مستندسازی، پژوهشگری و نویسندگی برای تلویزیون شدم، اما روزنامه نگاری هیچ وقت من را کنار نگذاشت. در حال حاضر هم کتاب می‌نویسم و هم تهیه کننده، روزنامه نگار و خوشنویس هستم.

چه انگیزه‌ای باعث شد کتاب روایت ناتمام را بنویسید؟ 

کتاب روایت ناتمام درواقع جلد دوم، از یک مجموعه سه جلدی است که قراربود درباره شهید بزرگوار، سیدحمید تقوی فر نوشته شود. یک جلد از زبان همسر شهید با عنوان «سرزمین بی‌فصل»، که سال گذشته، همزمان با سالروز شهادت حاج حمید، رونمایی شد. جلد دوم، زندگی خودنوشت حاج حمید که به تازگی به همت انتشارات ایران چاپ شده، و جلد دیگری که قرار است زندگی حاج حمید تقوی فر از زبان همرزمان و دوستانش باشد. «روایت ناتمام» همان جلد دوم است که در سه بخش تدوین شده. بخش اول، مقدمه‌ای است که من درباره کلیت زندگی حاج حمید تقوی‌فر نوشته‌ام. بخش دوم، مصاحبه‌هایی است که در آنها حاج حمید زندگی خودش را از کودکی و پیشینه آبا و اجدادی‌اش، تعریف کرده. در این مصاحبه ها، روند وقایع تا سال 1360 و تشکیل قرارگاه رمضان، مطرح شده و بعد این روایت، ناتمام مانده است، چون حاج حمید تقوی فر، در حین ضبط گفتگوها، به شهادت رسیده است. بخش سوم هم گفتگوهایی است که حاج حمید تقوی فر، درباره شهید مهدی زین الدین و شهید اسماعیل دقایقی داشته و خاطراتش را گفته است.

راجع‌ به محتوا و عنوان کتاب توضیحی بفرمایید؟

 «روایت ناتمام» به همت انتشارات ایران و در بهار سال 1401 چاپ شده است. ما در روند نام‌گذاری کتاب، صحبت‌های مکرری با دوستان انتشارات داشتیم. عناوین مختلفی را هم پیشنهاد دادیم که درنهایت، نظر برادر بزرگوارم جواد کلاته عربی را پذیرفتم. قرارشد چون روایت زندگی حاج حمید، با شهادتش ناتمام مانده، عنوان کتاب «روایت ناتمام» باشد.

به‌نظر شما نوشتن این کتاب چه تاثیری در جامعه دارد؟

من همیشه همه دوستان یا اطرافیانم را به خواندن زندگینامه، تشویق می‌کنم؛ چون ما به جای همه افرادی که در یک زندگینامه، از آنها نام برده می‌شود، می‌توانیم زندگی کنیم. همچنین با دیدن موفقیت ها، ناکامی‌ها و خطاهای دیگران، درصد آزمون و خطای خود را در زندگی کم کنیم. حالا اگر این کتاب زندگینامه، زندگی یک شهید باشد، قطعا می تواند در زندگی بسیاری از ما تاثیرگذار باشد. علاوه بر این، روایت ناتمام، زندگی کاری حاج حمید از چند وچون عملیات‌های دفاع مقدس هم هست؛ درواقع تاریخ شفاهی جنگ است که الان مستند در دست ماست.

برای نوشتن این کتاب با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید و درباره منابع اطلاعاتی که استفاده کردید توضیحی بفرمایید؟

این مصاحبه‌ها توسط پروین مرادی، همسر شهید تقوی فر، در اختیار من قرارگرفت؛ درواقع هرصوتی که از حاج حمید وجود داشت و او درباره زندگی و کارش صحبت کرده بود، در این کتاب، آورده شده است. در عین حال مصاحبه‌هایی از حاج حمید درباره شهید زین الدین و شهید دقایقی هم هست که در خبرگزاری ها منتشر شده، اما این مصاحبه‌ها، حاوی اشتباهاتی است که ما این اشتباهات را با کمک پروین مرادی رفع کردیم و آنچه در این کتاب می بینید، مورد تایید همسر شهید است و با دقت نظر، تمام متن را دیدند و تایید کردند.

مهم‌ترین هدف و پیام این کتاب چیست؟ 

 این کتاب تاریخ شفاهی زندگی مردی است که به وطنش عشق می‌ورزید و برای حفظ ناموس ملت ایران سال ها در دوران دفاع مقدس، و بعد از آن در جبهه مقاومت تا پای جان جنگید. حاج حمید تقوی فر، معاون اطلاعات حاج قاسم سلیمانی بود و بازوی عراق سپاه قدس. خواندن زندگی افرادی مثل حاج حمید تقوی فر، مثل یک نقشه راه است. 

سوژه‌ها را چگونه انتخاب می‌کنید، آیا برای سوژه پردازی تکنیک خاصی دارید؟

پیش از نوشتن «سرزمین بی فصل» که روایتی داستانی از زندگی پروین مرادی و حاج حمید تقوی فر است، داشتم کتابی تخصصی درباره سوژه یابی در رسانه ها می نوشتم؛ یک کتاب تجربی و تخصصی، که به واسطه سال ها کار روزنامه نگاری و خبرنگاری در دست تدوین داشتم. اما وقتی نوشتن کتاب درباره زندگی شهید تقوی فر، به من پیشنهاد شد، همه چیز را کنار گذاشتم و دو سال و هفت ماه از زندگی ام، به نوشتن از او، اختصاص پیدا کرد. می خواستم کتابی بنویسم که داستانی باشد، خطی و تقویمی نباشد، که خواننده وقت خواندن انگار با یک رمان مواجه می‌شود. خداراشکر، بازخوردهایی که از خوانندگان گرفتم، نشان می داد، به هدفم رسیده ام. الان هم کتابی را در دست نگارش دارم درباره شهیدان اسدالله و بهروز پازوکی، که از طرف انتشارات 27 بعثت، پیشنهاد شده. قاعدتا برای نوشتن این کتاب، پی قالبی نو، با قلمی متفاوت هستم. نویسندگان باید مدام توان و آموخته هایشان را در حوزه نویسندگی بالا ببرند تا خوانندگان از محتوای کتاب هایشان لذت ببرند. 

به کدام بخش کتاب علاقه دارید؟

 من قبل از تدوین کتاب،  تمام صوت‌های موجود از حاج حمید را گوش دادم، که خدای نکرده، اشتباه تایپی یا مواردی از این دست در روند کار به وجود نیاید. برای من شنیدن آن صدا لذت‌بخش بود، حالا هم که کتاب را ورق می زنم و مصاحبه ها را می خوانم، همان صدا توی گوشم، طنین انداز می شود. 

استقبال مردم را از این کتاب چگونه دیدید؟ 

روایت ناتمام به تازگی چاپ شده و هنوز بازخورد خاصی از آن نگرفته ایم، اما استقبال مردم از «سرزمین بی فصل» که مرتبط با همین شهید بزرگوار است، فوق العاده بود. کتاب در عرض سه ماه، پس از رونمایی آن هم با دوهزار نسخه، به چاپ دوم رسید. بازخوردهایی متفاوت و جذاب داشتم؛ افرادی که کتاب را می خواندند، به من در صفحه شخصی ام در فضای مجازی، پیام می دادند و حرف هایشان را درباره کتاب می گفتند. رسیدن به چاپ دوم به من ثابت کرد، اگر متفاوت بنویسیم، مردم به خواندن کتاب، استقبال نشان خواهندداد.

چگونه با حوزه دفاع مقدس آشنا شدید و درباره آن کتاب نوشتید، آیا کتاب‌های دیگری در این حوزه به چاپ رسانده‌اید؟

سال 1395، دوسال از شهادت حاج حمید تقوی فر گذشته بود که آقای سینا علیمحمدی، از روزنامه جام جم، به من زنگ زدند و گفتند می خواهند صفحه ای با عنوان پلاک، راه اندازی کنند. و نوشتن این صفحه را به من پیشنهاد دادند. من حاج حمید را از سال 1393 می شناختم؛ همان وقتی که به شهادت رسیده بود. برای ساخت مستندی درباره او، پای صحبت های همسرش نشستیم و پروین مرادی از 31 سال روزه داری حاج حمید گفت. حرفی که تا مدت ها مرا حیران و متعجب کرده بود. پس وقتی نوشتن صفحه پلاک را به من پیشنهاد دادند، گزینه اولم، حاج حمید تقوی فر بود. بعد از دو سال، دوستان مرکز اسناد، نوشتن کتاب درباره این شهید را به من پیشنهاد کردند. زندگی من بعد از آن مصاحبه، خیلی عجیب و غریب، با حاج حمید تقوی فر، و شهدا، گره خورد. جز سرزمین بی فصل، که چاپ شده، و به چاپ دوم رسیده، نوشتن کتاب درباره شهیدان پازوکی را در دست دارم، و البته خیلی مایلم خاطرات مادرم را از دوران دفاع مقدس هم بنویسم. او در زمان جنگ، ساکن کاشان بوده و در 16 سالگی، به جبهه کردستان و مریوان اعزام شده، و خاطرات نابی از آن دوران دارند. کتاب را شروع کرده ام و امیدوارم به زودی تمام شود.

جز نویسندگی شغل دیگری دارید یا تمام وقتتان را به نویسندگی اختصاص داده‌اید؟

شاید عنوان ابوالمشاغل واژه درستی باشد برای من. جز نویسندگی کتاب، تهیه کننده تلویزیون هستم و با شبکه‌های مختلف، مشغول کار هستم. در حوزه تاریخ پژوهشی و مستندسازی فعالیت می کنم. در عین حال، روزنامه‌نگارم و دبیر دو صفحه کتاب و سینما، در روزنامه اصفهان زیبا هستم. عضو انجمن خوشنویسان  و البته گاهی خوشنویسی می کنم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها