کد خبر 152283
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

آیین بزرگداشت جاویدنشان حاج احمد متوسلیان در زادگاهش برگزار شد

آیین بزرگداشت جاویدنشان حاج احمد متوسلیان در زادگاهش برگزار شد

آیین بزرگداشت جاوید نشان، حاج احمد متوسلیان، سه شنبه شب با حضور قشرهای مختلف مردم در زادگاهش، حسینیه امام (ره) شهرستان تفت استان یزد برگزار شد.

به گزارش حیات به نقل از ایرنا، هم رزم حاج احمد متوسلیان در این مراسم گفت: در عملیات بیت المقدس که دشمن در اوج قدرت خود بود، حاج احمد متوسلیان به عنوان یک جوان 28 ساله به خوبی عملیات را فرماندهی کرد که منجر به پیروزی شد.

سردار محمد اسماعیل کوثری افزود: حاج احمد متوسلیان قبل از انقلاب 6 تا 7 ماه در زندان های ساواک بود و پس از پیروزی انقلاب و فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل سپاه پاسداران به عضویت آن درآمد.

وی با بیان اینکه متوسلیان خستگی ناپذیر بود به تشریح نقش آفرینی وی در عملیات های مختلف پرداخت و گفت: در مریوان مدیریت جنگ سخت بود ولی متوسلیان با تسخیر قلب مردم به نوعی مدیریت کرد که افراد بومی اسلحه به دست گرفته و به مرور زمان مریوان را آزاد کردند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دزلی منطقه ای بود که در زمان طاغوت ارتش با تمام قوای خود نتوانسته بود آن را آزاد کند ولی با مدیریت حاج احمد متوسلیان دشمن غافل گیر شد و مقر حزب دموکرات آزاد شد.

کوثری افزود: پس از بازگشت متوسلیان از حج، وی فرمانده تیپ محمد رسول الله شد که طی مدت 43 روز تیپ را تشکیل داد و عملیات فتح المبین را به خوبی فرماندهی کرد که طی آن 2 هزار و 500 کیلومتر مربع از شمال خوزستان آزاد و 20 هزار اسیر و مقدار زیادی تجهیزات به غنمیت گرفته شد.

وی به موفقیت حاج احمد متوسلیان در عملیات بیت المقدس پرداخت و گفت: زمانی که نیروها نا امید شده بودند متوسلیان خود اسلحه به دست گرفت و به میدان آمد و نیروها روحیه گرفتند و دشمن را نا امید کردند.

کوثری با بیان اینکه بین مرحله اول و دوم عملیات بیت المقدس حاج احمد متوسلیان ترکش خورد، اظهار داشت: وی بلافاصله نیروها را جمع کرد و عصا به دست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: «ما می توانیم برگردیم و بگوییم قدری بیابان را آزاد کردیم، می توانیم هم برویم اروند را آزاد کنیم و با آبش وضو بگیریم و نماز بخوانیم» که همین طور هم شد و در این عملیات هم 20 هزار اسیر گرفتیم.

وی اضافه کرد: موفقیت در عملیات های مختلف سبب شد تا دشمن توطئه کند و برای پخش کردن نیروها اسرائیل به لبنان حمله کرد که آنجا هم حاج احمد متوسلیان به لبنان رفت که حضورش مقدمه شکل گیری حزب الله لبنان شد و جبهه مقاومت شکل گرفت.

کوثری ادامه داد: زمانی که متوسلیان متوجه شد امکان دسترسی دشمن به اسناد سفارت خانه ایران در بیروت وجود دارد عازم آنجا شد به همراه همراهانش توسط فالانژها ربوده شد و هرچند از سرنوشت وی خبری نیست ولی با روحیه ای که من از او سراغ دارم در مقابل دشمن ساکت نمی نشست فکر می کنم در همان لحظه اول وی را به شهادت رساندند.

وی ابراز امیدواری که با تلاش هایی که در حال انجام است به زودی سرنوشت وی مشخص شود.

احمد متوسلیان که اصالتاً اهل روستای سانیج شهرستان تفت است، فرمانده لشکر 27 رسول الله(ص) در جنگ هشت ساله ایران و عراق بود که در 14 تیر 1361 در مسیر طرابلس به بیروت به همراه سه همراهش به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمد و از آن زمان تاکنون خبر موثقی از سرنوشت آنان در دست نیست.

مرکز شهرستان 50 هزار نفری تفت در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها