کد خبر 152203
۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

فرزند شهید رتبه نخست کشوری استارت‌آپ‌های برتر شاهد و ایثارگر و شناسایی آلودگی‌های مواد غذایی از طریق نانوبیوسنسور

فرزند شهید رتبه نخست کشوری  استارت‌آپ‌های برتر شاهد و ایثارگر و شناسایی آلودگی‌های مواد غذایی از طریق نانوبیوسنسور

فاطمه احمدی گفت: نانوبیوسنسور برای شناسایی آلودگی‌های مواد غذایی از جمله سموم و آفلاتوکسین‌های مواد غذایی مانند شیر و پسته است که قابلیت شناسایی در عرض 30 دقیقه را دارد. در حال حاضر آلودگی مواد غذایی با روش HPLC و ELISA شناسایی می‌شوند که روش‌های گران قیمتی هستند و باعث خروج ارز از کشور می‌شود.

فاطمه احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حیات طیبه با بیان اینکه دکتری تخصصی علوم صنایع غذایی دارد عنوان کرد: نانوبیوسنسور برای شناسایی آلودگی‌های هوا غذایی از جمله سموم و آفلاتوکسین‌های مواد غذایی مانند شیر و پسته است که قابلیت شناسایی در عرض 30 دقیقه را دارد. در حال حاضر آلودگی مواد غذایی با روش HPLC و ELISA شناسایی می‌شوند که روش‌های گران قیمتی هستند و باعث خروج ارز از کشور می‌شود. به دلیل اینکه امکانات و تجهیزات لازم برای استفاده از این دستگاه‌ها از خارج  از کشور وارد می‌شود و نیاز است که یک روش دقیق و سریعتر باشد که از خروج عرض جلوگیری شود و تغییرات قیمت دلار هم روی آن اثرگذار نباشد.

احمدی افزود: یکی از این روش‌ها استفاده از سنسورها است که در حال حاضر ما سنسور را با نانوبیوسنسور به صورت استفاده از نانوتکنولوژی استفاده کردیم و این باعث شده که خیلی سرعت بیشتر شود و حساسیت دستگاه بالا رود و به صورتی است که در عرض نیم ساعت شناسایی آلودگی‌هایی مثل آفلاتوکسین رو با حد تشخیص 5دهم نانو گرم بر لیتر انجام می‌دهد. در حالی که حد مجاز آلودگی آفلاتوکسین در شیر طبق استاندارد ایران 50 نانو گرم در لیتر است. 

وی اضافه کرد: دقت خیلی بالایی دارد حتی می‌توانیم بگوییم بالاتر از دقت روش‌های مرسوم و یکی از مزایایی که دارد به صرفه بودن و استفاده آسان از آن است. زیرا پایه‌ی کربنی و مواد اولیه‌ی ارزان قیمتی دارد و نیاز به نیروی کاربر متخصص برای انجام کار مثل دستگاه‌های HPLCکه حتما باید کاربر متخصص باشد ندارد. اما استفاده از این سنسور برای عموم راحت است و نیاز نیست که فرد انجام دهد و می‌تواند در هر محصول غذایی که بخواهد آلودگی را تشخیص دهد.

احمدی در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: در حال حاضر برای پایه علمی این نانوبیوسنسور مقالاتی وجود دارد که به آن استناد می‌شود. مقالات با این فکت هفت و نیم در حوزه صنایع غذایی جزء مقالات اول و دوم صنایع غذایی است. مقالات  ISIو علمی پژوهشی به تعداد 6 عدد مقاله چاپ شده و  طرح پژوهشی حاصل از آن پایان نامه است که بخشی از این کار، پایان نامه و رساله دکتری‌ام است که ادامه دار بوده و به این محصول ختم شده است. در جشنواره های مختلف این طرح شرکت کرده و رتبه اول کشوری را دارد. از سال 99 13تا سال 1401 در برنامه‌ی رویداد  استارت‌آپی سرآمدان شاهد و ایثارگر هم  دارای رتبه اول سطح کشوری بوده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها