کد خبر 152174
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

قاضی‌زاده هاشمی با برنامه «تهران 20»: تحول و تغییر در ساز و کارها و طراحی مکانیزم سه ضلعی برای حمایت از ایثارگران

قاضی‌زاده هاشمی با برنامه «تهران 20»: تحول و تغییر در ساز و کارها و طراحی مکانیزم سه ضلعی برای حمایت از ایثارگران

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه روز سه‌شنبه 31 خرداد با حضور در برنامه زنده «تهران 20» ضمن تشریح برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران به سؤالات مخاطبان این برنامه پاسخ داد.

به گزارش «حیات» از ایثار دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در خصوص عملکرد 9 ماه حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در ابتدا که قرار شد خدمت خانواده شهدا و ایثارگران باشیم برای اینکه بتوانیم یک اقدام جدی و تحولی را که دولت قول داده بود انجام دهیم. لازم بود که گزارش شناخت از وضعیت بنیاد شهید و امور ایثارگران مبتنی بر برنامه تحولی بنیاد بر اساس برنامه تحولی دولت داشته باشیم. ما برنامه عملیاتی داریم که 3 هزار فعالیت با هدف‌‌گذاری‌ و زمانبندی شده تهیه شده است. اینکه قرار است که در سال 1401 و سال 1402 چه کارهایی انجام دهیم و علت اینکه برنامه دوساله نوشته شده است این است که سریع وارد اقدام شویم.
 
بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی معاضدتی، خدماتی و راهبردی است
معاون رئیس جمهور افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی است در سطح بنگاه‌داری برای جامعه‌ هدف که حدود 3 میلیون 500 هزار نفر هست و در همه حوزه‌ها وظیفه دارد. بنیاد سازمانی خدماتی است که وظیفه معاضدتی دارد و باید از خانواده ایثارگران در سایر دستگاه‌ها حمایت کند. مثلاً تبدیل وضعیت ایثارگران باید طبق قانون در سایر دستگاه‌ها انجام شود. اینجا بنیاد نقش معاضدتی و پیگیری کننده دارد. در دستگاه قضایی، امور مربوط به دانشگاه‌ها و تحصیل نیز نقش معاضدتی دارد و جاهایی بنیاد نقش راهبردی دارد مثل حوزه بین‌الملل و موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت زیرا ما سازمانی هستیم که حداقل نیمی از وظایف فرهنگی ما در حوزه ایثار و شهادت به ما ابلاغ شده است باید در این حوزه‌ها نقش‌آفرینی کنیم و ما سازمانی معاضدتی، خدماتی و راهبردی هستیم.
 
به‌روزرسانی اطلاعات ایثارگران در دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه‌های مختلف گفت: در حوزه معیشت گروه‌های مختلف ایثارگران از جمله والدین معظم شهدا، فرزندان و همسران شهدا، جانبازان، آزادگان، خواهر و برادر شهدا که از نظر گر‌وه‌ها و دهک‌های مختلف و وضعیت تحصیلی متفاوت هستند، طبق قانون وظایف مختلفی نسبت به آن‌ها داریم مثلاً یکی از برنامه‌ها دیدار با ایثارگران با عنوان طرح سپاس است که مقرر شده است تا پایان سال 1402 از 3 میلیون و 500 هزار نفر که شامل 860 هزار خانواده‌ ایثارگر است برای یک بار دیدار انجام شود و در این دیدارها اطلاعات قدیمی شده را به‌روز کنیم و تکریم و احوال‌پرسی از آنها اتفاق بیفتد.
 
افزایش کمک‌معیشت و حقوق خانواده‌های شهدا
معاون رئیس جمهور گفت: در حوزه معیشت اقداماتی را بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داد که تنها کار ما نیست و دولت محترم و مجلس انقلابی به ما کمک کردند تا نتیجه حاصل شود. تاکنون فقط 19 درصد قوانین حوزه ایثارگری که بار مالی دارد اجر شده است و اگر بخواهیم همه قوانین را به نرخ سال 1400 اجرا کنیم 126 هزار میلیارد تومان بار مالی نیاز دارد در حالی که بودجه سال 1400 بنیاد 31 هزار میلیارد تومان بوده است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بودجه بنیاد باعث شکاف مالی شده بود، ادامه داد: در سال جاری با کمک دولت و مجلس کمک‌معیشت و مستمری خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جای 10 درصد، رشد 60 درصدی داشت. حدود 400 هزار نفر از خانواده ایثارگران شامل همسران شهدا و دختران مجرد فرزندان شهدا حقوق می‌گیرند که حقوق آنها رشد 60 درصدی داشته و حقوق جانبازان حالت اشتغال ما که 93 هزار نفر هستند 10 درصد افزایش داشته است.
 
افزایش سرانه بیمه تکمیلی ایثارگران
وی در خصوص درمان ایثارگران نیز گفت: منابع اعتباری درمان در سال جاری 2 برابر شده است. سرانه درمان بیمه تکمیلی ایثارگران در سال گذشته 164 هزار تومان بوده است که به 350 هزار تومان رسیده است. یک میلیون و 650 هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی و 850 هزار نفر تحت پوشش بیمه پایه هستند و البته هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.
 
تحول و تغییر در ساز و کارهای بنیاد شهید و امور ایثارگران
دکتر قاضی‌زاده هاشمی درباره برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: برنامه تحول در بنیاد به معنی این است که ساز و کارهای بنیاد تغییر کند. هم‌اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی خدمتگراز است که بودجه تخصیص یافته را بین ایثارگران توزیع می‌کند و ما قصد داریم که این بنیاد را به سازمانی مردمی تبدیل کنیم به این معنی که حفظ و ارتقای عزت و منزلت خانواده شهدا و ایثارگران توسط گروه‌های مردمی و ساماندهی، مدیریت و آموزش آنها صورت گیرد و همه سازمان‌ها و ارگان‌های کشور موظف هستند که اولویت آنها توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و خانواده شهدا و ایثارگران باشد لذا هم بنیاد و سایر دستگاه‌ها نسبت به ایثارگران باید سپاسگزار باشند و این تکلیف باید به عمل تبدیل شود.
 
برنامه ویژه برای حل مشکل مسکن ایثارگران
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حوزه مسکن ایثارگران مقرر شده بود با واگذاری زمین جانبازان بالای 25 درصد و فرزندان شهدا خانه‌دار شوند اما از ابتدای انقلاب تاکنون کمتر از یک چهارم از این اقدام محقق شده است. در واگذاری مسکن مهر اقداماتی صورت گرفت اما ایثارگران برای خانه‌دار شدن در اولویت قرار نگرفتند. در برنامه دولت مقرر شده است 5 درصد از مسکن طرح جهش تولید مسکن به ایثارگران اختصاص داده شود و برای آورده ایثارگرانی که در دهک‌های پایین هستند برنامه ویژه‌ای مدنظر قرار گرفته است.
 
طراحی مکانیزم سه ضلعی برای حمایت از ایثارگران
معاون رئیس جمهور در خصوص حمایت از ایثارگران گفت: در بنیاد مکانیزم هرمی سه ضلعی طراحی شده است. یک ضلع بنیاد به عنوان سازمانی مددکار است که هر عنصری از بنیاد معین جامعه هدف می‌شود. دوم داوطلبانی از ایثارگران که می‌خواهند خادم شهدا باشند و سیاست ابلاغی ما این است که از خود جامعه ایثارگری باشند. سوم مشاورین ایثارگران در همه دستگاه‌ها که باید در سطوح مختلف تقویت شوند و توسط بنیاد و نظامی هوشمند به هم وصل شوند و به طوری که در میدان هر مشکلی که باشد توسط این سیستم کاملاً پشتیبانی می‌شود و مشکلات ایثارگران حل می‌شود.
 
برقراری کمک‌معیشت 5000 ایثارگر معسر
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در مورد پرداخت کمک معیشت جانبازان معسر نیز گفت: بنیاد به 100 هزار نفر کمک معیشت پرداخت می‌کرد و حدود 20 هزار ایثارگر معسر نیز متقاضی بودند که به علت کمبود منابع امکان برقراری کمک معیشت آنها نبود. بر اساس اطلاعات دریافتی از ابتدای این ماه کمک معیشت 5 هزار نفر به طور حتمی برقرار می‌شود و به حدود دو هزار و 500 نفر که دارای شغل و یا درآمد بودند و غیرقانونی کمک معیشت دریافت می‌کردند پرداختی انجام نمی‌شود.

پیگیری افزایش حق پرستاری خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران
قاضی‌زاده هاشمی در این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد میزان افزایش حق پرستاری خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران گفت: در بودجه فقط 10 درصد افزایش برای حق پرستاری پیش‌بینی شده بود در حالی که بعد از تصویب بودجه شورای عالی کار افزایش حداقل حقوق کارگری را حدود 57 درصد اعلام کرد که باید ملاک افزایش حق پرستاری قرار گیرد لذا جهت تأمین بار مالی این افزایش در حال مکاتبه و پیگیری از سازمان برنامه و بودجه هستیم که به محض تأمین اعتبار این افزایش لحاظ شود.
 
بازگشایی نماد بانک دی با پیگیری‌های بنیاد
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: زمانی که من بنیاد شهید و امور ایثارگران را تحویل گرفتم، نماد بانک دی نماد بسته بود. زیان انباشته و مشکلات جدی وجود داشت و مدیران آن دستگیر شده و در زندان بودند. در یکی از شرکت‌ها اختلاس شده بود و حکم جلب یکی از مدیران صادر شده بود تا هیئت مدیره جدید مستقر شد و مجمع آن برگزار شد و با پیگیری و ضمانت‌هایی که گرفته شد نماد بانک دی باز شده است. سهامداران بانک دی از اینکه نماد آن بسته شده بود ناراحت بودند که مربوط به قبل از حضور من بوده است. ما وظیفه داشتیم بی‌ثباتی را به ثبات برسانیم. چند روزی است سهام بانک دی سبز و قرمز است و به مرور زمان خودش را پیدا می‌کند.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: من وکیل سهامداران در بانک دی هستم. سهام‌دار اصلی ایثارگران هستند. در بانک دی حدود 560 هزار نفر ایثارگر سهامدار هستند و بنیاد شهید و امور ایثارگران سهامدار نیست. ما به عنوان وکیل سهامداران در مدیریت بانک دی دخالت می‌کنیم. در بازه زمانی میان‌مدت قصد داریم که مدیریت بانک را به کانون سهامداران واگذار کنیم برنامه ما این است شرکت‌هایی که بنیاد به طور وکالتی اموال و دارایی‌هایی آن را اداره می‌کند مثل صندوق اندوخته شاهد، شرکت و گروه‌های شاهد، بانک دی و بیمه دی به کانون سهامداران واگذار شود زیرا خود این سهامداران افراد بزرگی هستند. ما فقط مجمع برگزار می‌کنیم و قصد داریم اساس‌نامه را اصلاح کنیم که اختیارات من یا ارکان دیگر بنیاد که به صورت وکالتی این نهادها را اداره می‌کنند به خود کانون سهام‌داران خودشان واگذار شود.
 
تغییر نقش بنیاد از بنگاه‌داری به سهامداری در برخی شرکت‌های وابسته
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوص سازمان اقتصادی کوثر گفت: ما وظیفه داریم که بنگاه‌داری مأموریتی انجام دهیم. بنیاد سازمانی فرهنگی و خدماتی است و حوزه ماموریت بنیاد کاملاً معلوم است. برخی بنگاه‌های ما خارج مأموریت ما کار می‌کنند و حتماً به تدریج با روش‌هایی که به ما اجازه داده شده است از بنگاه‌داری خارج می‌شویم و نقش سهامداری خواهیم داشت و بنگاه را به نهاد دیگری سپرده و یا تهاتر می‌‌شود.
وی افزود: روش‌های مختلفی برای واگذاری وجود دارد. ما قصد داریم دارایی‌های بنیاد را به دارایی‌های مأموریتی تبدیل کنیم به این معنی این دارایی ارزشمند به دارایی مأموریتی تبدیل شود. جمعیت جامعه هدف ما بالای 60 سال است و نیاز به خدمات درمانی و سفر دارند و باید مراکز اقامتی در شهرهای زیارتی، شهرهای شمالی و جنوبی ساخته شود. در حوزه بیمارستان و آسایشگاه بیماران اعصاب و روان ما بعد از وزارت بهداشت و درمان بیشترین بیمارستان را در کشور داریم و قصد داریم که دارایی‌های غیرمأموریتی را به دارایی مأموریتی تبدیل کنیم.
انتهای پیام/

برچسب‌ها