کد خبر 152171
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

سردار فضلی: شهید چمران پرچمدار انقلاب در بزنگاه ها بود

سردار فضلی: شهید چمران پرچمدار انقلاب در بزنگاه ها بود

جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سردار شهید دکتر چمران پرچمدار انقلاب اسلامی در بزنگاه های تاریخی نظام بود.

به گزارش حیات به نقل از ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی دوشنبه 30 خردادماه در آئین گرامیداشت چهل و یکمین سالروز شهادت سردار شهید دکتر مصطفی چمران در مسجد انقلاب ساوه اظهار کرد: شهید چمران یار وفادار انقلاب و امام بود و برای حتی یک لحظه هم از یاد خدا غافل نشد، او یک الگوی عملی و میدانی برای آحاد مختلف مردم است.

وی بیان کرد: اگر عمر ظاهری شهید چمران در انقلاب اسلامی و ولایتمداری با هدف خدمت به مردم خیلی طولانی نیست اما نحوه خدمتش عمیق بوده و سطحی نیست و نیازمند بررسی دقیق برای الگو برداری است.

او افزود: ساوه مهد پرورش بزرگان، علما، مشاهیر و مجاهدانی همچون شهید چمران است که عامل کامل بوده و علاوه بر اینکه یک شخصیت برجسته علمی بین المللی به شمار می رود، یک شخصیت چند بعدی و تشکیلاتی داشته و از ادبیات اخلاق مدارانه برخوردار بوده و هرگز نگاه روزمرگی نداشت.

سردار فضلی با اشاره به اینکه دو جبهه جنگ داخلی و خارجی در ابتدای پیروزی انقلاب در کشور حکمفرما بود، اظهار کرد: شهید چمران در دورانی که هم منافقین و هم معاندین ظهور و بروز داشتند توانست با روحیه جهادی از این مقطع با موفقیت عبور کند. در آن دوران تشخیص حق و باطل مانند لبه شمشیر بود و مجاهدت در این برهه از حساسیت زیادی برخوردار بود.

این فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: شهید چمران در حیات بابرکت خویش هر وقت بخشی از انقلاب مورد تهدید قرار می گرفت با حضور جهادگونه خویش برای دفاع از انقلاب پرچمداری می کرد.

وی با بیان اینکه مردم،  اساس و پایه انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: شخصیت بی نظیر شهید چمران با کوله باری از تجربیات با کمک مردم به عنوان رکن اصلی انقلاب اقدام به سازماندهی نیروهای انقلاب در داخل و خارج از کشور برای صیانت از مکتب اسلام کرد که نمونه آن مبارزه با گروهک ضدانقلاب در پاوه بود.

وی با بیان اینکه شهید چمران اهل تک روی و کار انفرادی نبود، اظهار کرد: شهید چمران با درک درست از شرایط و دشمنی استکبار در مکتب امام آموخته است که ساختارمند در جبهه حضور یابد و بر این اساس ستاد جنگ های نامنظم را پایه گذاری کرد.

وی افزود: سردار شهید دکتر چمران هیچگاه از مسیر ولایت منحرف نشد و رضایت الهی را در رضایت مردم می دانست و براین اساس تا آخرین لحظه عمرش در خدمت به مردم سر از پا نشناخت.

سردار فضلی افزود: شهید چمران اهل ایثار و جهاد بود و توجه به آرمان های اسلام، دین و رهبری را برای خود حجت می‌دانست، پایبند به اصول بود و بر اهداف انقلاب شامل فقرزدایی، استقلال، خدمت صادقانه و رضایت الهی،  تاکید داشت. او در فعالیت های نظامی و سیاسی بر کار گروهی اعتقاد داشت و هیچ سازشی با افرادی که نسبت به اصول نظام بی توجه بودند نداشت. در فعالیت های سیاسی شجاع و جسور بود و برای برقراری امنیت ایران اسلامی کادر سازی می کرد.

وی تصریح کرد: شهید چمران همه دار و ندارش را تقدیم اسلام و انقلاب کرد و همزمان با سنگر علمی در سنگر نظامی نیز میدان دار دفاع از ارزش ها بود و سرانجام با پیروزی در همه میادین به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

به گزارش ایسنا، امام جمعه ساوه نیز در این مراسم گفت: غیرت و مردانگی موجب شد تا جنگ هشت ساله با پیروزی ملت ایران به پایان برسد. رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس غیورانه از آب و خاک مملکت دفاع کردند و در این راه سر دادند تا غیرت را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: توصیه دین اسلام این است که با غیرت باشید و با این روحیه از اسلام و مکتب دفاع کنید.

وی با اشاره به اینکه شهدا حماسه و عرفان را آموختند، تصریح کرد: شهید چمران مظهر حماسه و عرفان بود و عبد ذات اقدس الهی به شمار می رفت و باید از سیره او الگو برداری کرد.

بر اساس این گزارش، پخش سرود و کلیپ، تجلیل از همرزمان شهید چمران و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه و نیز مداحی از دیگر برنامه های این مراسم بود که با استقبال باشکوه مردم ساوه برگزار شد.

گفتنی است 31 خردادماه سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، فرمانده جنگهای نامنظم در دفاع مقدس، دانشمندی فرزانه، معلمی فداکار، عارفی مبارز و سردار رشید سپاه اسلام است.

سردار شهید دکتر چمران در ظهر روز 31 خردادماه 1360، در روستایی به ‏نام "دهلاویه" در نزدیکی سوسنگرد با ترکش خمپاره دشمن به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

روستای چمران واقع در بخش نوبران از توابع شهرستان ساوه زادگاه پدری سردار شهید دکتر چمران است و همه ساله به پاس گرامیداشت یاد و خاطره آن شهید والامقام آئین های متعددی در شهر ساوه و روستای چمران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها