کد خبر 152160
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹

گفتگو با دختر شهید و فاتح آرارات: «صعود به قله‌ها به یاد پدر»

گفتگو با دختر شهید و فاتح آرارات: «صعود به قله‌ها به یاد پدر»

زهرا عطائی گفت: با هر صعود و فتح قله ها، یاد پدر برایم تداعی می شود و یک تحول روحی و جسمی می گیرم

زهرا عطائی، فرزند «شهید والامقام علیرضا عطائی» که سال 1365 در شلمچه «عملیات کربلای5 » به شهادت رسیده است، به همراه گروهی از کوهنوردان دیگر قله آرارات در کشور ترکیه را فتح کردند. آنچه در ادامه می‌‌آید گفت‌وگو خبرنگار حیات طیبه با زهرا علائی است:
زهرا عطایی در ابتدای گفت‌وگو با بیان اینکه متولد سال 1365 در استان خراسان رضوی و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است، عنوان کرد: از سال 95 ورزش کوهنوردی را شروع کردم اما به صورت حرفه‌ای از سال 97 کوهنوردی را ادامه دادم و موفق شدم قله‌های بینالود، شیرباد، چمن 1 تا 3، آتشگاه، سیاهنگ شاه‌جهان در مشهد را فتح کنم.

علایی درباره صعود به قله آرارات افزود: این برنامه بعد از 2 سال تأخیر به دلیل بیماری کرونا در سال 1401 برنامه‌ریزی شد و در نتیجه به همراه  یک گروه 21 نفره از تاریخ 11 تا 17 خردادماه صورت گرفت.‌ همچنین صعود به قله البروس در روسیه از برنامه‌های دیگرم است که امیدوارم با موفقیت آن را فتح کنم.
وی ضمن اشاره به ویژگی‌های بارز شهید اظهار کرد: من به دلیل آنکه سن کمی داشتم تصویر و خاطره‌ای از پدرم به یادگار ندارم. اما مادرم همیشه می‌گوید او  سعی داشته سواد خواندن و نوشتن را را به او بیاموزد و خیلی این موضوع برایش اهمیت داشته است. همچنین با اطرافیان خود با مهربانی رفتار می‌کرد و در برطرف کردن مشکلات دیگران بسیار فعال و دلسوز بوده است و هرگز کسی را از خود آزرده خاطر نمی‌کرد.

این فرزند شهید اضافه کرد: تجربه کوهنوردی و طبیعت‌گردی خاص و منحصر به فرد است. من با کوه به آرامش جسمی و روحی می‌رسم و بر حسب علاقه و شاید حس ماجراجویی و رویارویی با طبیعت به این رشته گرایش پیدا کردم. حقیقتا بیشتر افرادی که به فعالیت کوهپیمایی و طبیعت‌گردی می‌پردازند دانسته یا نادانسته نه فقط برای بعد جسمانی، بلکه برای افزایش تمرکز و بازدهی ذهنی به این فعالیت می‌پدازند.
وی در ادامه افزود: کوهنوردی بیشتر از هر ورزش دیگری به شما کمک می‌کند تا تمرکز بهتری بر زندگی و درون خود داشته باشید. این مساله با کاهش حواس‌پرتی‌ها و افزایش راندمان ذهنی، موجب فایق آمدن بر مشکلات و سختی‌های روزمره زندگی شهری می‌شود. بنابراین یکی از فواید کوهنوردی تقویت پویایی ذهن و افزایش تمرکز است.
علایی بیان کرد: افزایش اعتماد به نفس، استقلال و تقویت مهارت‌های زندگی، کاهش استرس و تقویت سلامت روان و تقویت روابط دوستانه و اجتماعی از دیگر فواید کوهنوردی است. عمق زیاد روابط و صمیمیت میان دوستان، آشنایان و اعضا در برنامه کوهپیمایی و طبیعت‌گردی یکی از ویژگی‌های برتر این گروه فعالیت‌ها است و علاوه‌بر ایجاد یک تحول عظیم در بعد جسمانی، موجب یک تحول عظیم در بعد روانی و روحی نیز می‌شود.
وی اضافه کرد: ورزش و فعالیت ورزشی نه تنها مانع کار و تداخل در محیط کار و اداره نیست، بلکه ایجاد انگیزه بهتر و پیشرفت کار و مدیریت بهتر در اداره کردن و مسئولیت پذیر بودن است. وظیفه اصلی مسئولان در حوزه ورزش، اشتیاق به ورزش، روح ورزشکاری و ورزش‌خواهی در دل کارکنان است و باید آن را زنده نگه دارند و همچنین باید ورزش را در بعد همگانی و بعد قهرمانی مورد توجه قرار دهند. ایجاد مکان‌ها، سالن‌ها و جایگاه مناسب برای کارکنان و همچنین تهیه تجهیزات لازم ورزشی، تشویق و ترغیب کارکنان به ورزش، ا جزو کمترین خواسته‌های کارکنان است که امیدوارم به ثمر نشیند.

برچسب‌ها