کد خبر 152157
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

گفت‌وگوی مشروح با نخبه های برتر شاهد و ایثارگر

استارتاپ‌های موفق شاهد و ایثارگر و چشم انداز صعود

استارتاپ‌های موفق شاهد و ایثارگر  و چشم انداز صعود

به گزارش خبرنگار حیات طیبه، آیین تقدیر از استارتاپ‌های برتر شاهد و ایثارگر کشور یادواره دانشمند شهید دکتر مصطفی چمران روز یکشنبه 29 خردادماه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. در حاشیه این برنامه با استارتاپ‌های برتر شاهد و ایثارگر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

ابداع محصول بایوفیلتر سبز

مقداد عرفانی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه با بیان اینکه فرزند جانباز 25درصد از استان گیلان است، گفت: محصول ما بایوفیلتر سبز است که می‌تواند هوا را تصفیه و اکسیژن مورد نیاز را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. نام این محصول درخت شهری است که در دو مدل شهری و خانگی وجود دارد. 
عرفانی افزود: در مدل شهری به اندازه 280 درخت هوا را تصفیه می‌کند. در مدل خانگی هم علاوه بر پالایش از میکرو جلبک‌ها هم استفاده کردیم که می‌تواند اکسیژن طبیعی و خالص را در اختیار اعضای خانواده قرار دهد. 
وی اضافه کرد: طرح ما در رویداد ملی گام دوم در مرحله استانی و کشوری منتخب شد. همچنین در مرحله استانی و کشوری مسابقات سرآمد شاهد بنیاد شهید و امور ایثارگران مقام اول را کسب کرد.

 

تولید دستگاه قالب‌گیری تزریقی پودر

رجبی مدیر عامل شرکت عیارسازان دانش کرمانشاه گروه فنی مهندسی شهید علیخانی عنوان کرد: اولین محصول شرکت ما تولید دستگاه قالب‌گیری تزریقی پودر است که برای اولین بار  در کشور تولید می‌شود. فناوری PIM جزء روش‌های تولید قطعات پیشرفته‌ای است که چندین سال در دنیا سابقه دارد، خوشبختانه در داخل کشور هم با حمایت دوستان و اساتیدی که راهنمایی کردند توانستیم  این فناوری را در داخل کشور انجام دهیم.
رجبی افزود: در صنایع، نفت، گاز، پتروشیمی، پزشکی، دندانپزشکی، هوافضا، خودروسازی و جواهرآلات می‌توانیم از این فناوری استفاده کنیم و تولید قطعات زیادی داشته باشیم. ضمن اینکه  خروج ارز و بحث‌های مفید اشتغال‌زایی هم خواهد داشت.

سیستم آموزشی قندک/ روشی نوین در آموزش برنامه نویسی کامپیوتر ویژه کودکان و نوجوانان

سیده صفیه سیادت با بیان اینکه فرزند جانباز 70 درصد و مدیر عامل موسسه رایان پردازان هوشمند پارسی و دانش آموخته مقطع دکتری مهندسی نرم افزار است، گفت: سیستم آموزشی قندک منابع آموزشی را برای نوآموزان و دانش آموزان در مقاطع و سطوح تجربه مختلف ارائه می دهد. در محتوای داستان محور شخصیت خرگوش قندک، دانش آموزان نه تنها مهارت اساسی حل مسئله را فرا می گیرند، بلکه نحوه حل مسائل مختلف و تفکر الگوریتمی را به زبان های واقعی برنامه نویسی می آموزند.
مدیر عامل موسسه رایان پردازان هوشمند پارسی افزود: توانایی تفکر منطقی، تفکر انتقادی، تقویت قدرت استدلال و استنباط، درک مفاهیم انتزاعی، تحلیل مسائل، افزایش اعتماد به نفس و رشد خلاقیت و شکوفایی استعداد ها از جمله مهم ترین مواردی هستند که این الگو آموزش برنامه نویسی می تواند در کودکان و نوجوانان پدیدار سازد.

تولید پوشش‌های زیستی و خوراکی

سیده خدیجه احمدی دانشجوی دکتری بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی گفت: ما در زمینه افزایش کنترل کیفی و ایمنی مواد غذایی فعالیت می‌کنیم و در همین راستا تولید پوشش‌های زیستی و خوراکی را انجام می‌دهیم. به منظور کیفیت گوشت و فرآورده‌های گوشتی بیوپلیمر زیستی تهیه شده که کاملا زیست تخریب‌پذیر و خوراکی است و پایه خوراکی دارد.
احمدی افزود: قابلیتی که این بیوپلیمر به فرآورده‌ها و محصولات گوشتی می‌‌دهد این است که آنها را بتوانیم در دمای یخچال بین 20 تا 30 روز نگهداری کنیم. این بیوپلیمر می‌تواند یکی از معضل‌های جامعه و زیست محیط را به نوعی حل کند که آن هم تولید بسته‌بندی و پوشش‌های سنتزی و پلاستیکی است که یکی از چالش‌های بزرگ محیط زیست امروز به حساب می‌آید.
وی اضافه کرد: این بیوپلیمر تولید شده موفق به کسب رتبه برتر در جشنواره ملی جهادگران علم و فناوری استانی و کشوری شده است.

استارت آپب برای زخم‌پوش‌ها و مواد نانولیفی

اعظم پرویز دانشجوی رشته‌ی مهندسی نساجی در مقطع دکتری از دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: زمینه تحقیقاتم زخم‌پوش‌ها و مواد نانولیفی بر پایه بیومتریال‌ها است‌. من پروژه‌ای را در ارتباط با رویداد استارت‌آپی شاهد و ایثارگر ارائه دادم  که این پروژه در منطقه غرب کشور ارائه و مطرح شد.
وی اضافه کرد: این پروژه برای زخم‌پوش نانولیفی و پانسمان هایی بود که به طور هم‌محور قابلیت هم‌زمان ترمیم زخم و ویژگی‌های آنتی‌باکتریال داشت. این پروژه هم اکنون در رویدا کشوری جزء پروژه منتخب است‌. 
وی افزود: در کشور ما سالانه نزدیک به شش میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و در واقع این آلارم زخم‌های دیابتی و زخم‌های مزمن مواردی است که مورد تحقیق قرار دارد. در این راستا من و گروه تحقیقاتی که اساتید و راهنمای من بودند به فکر ارائه طرح تحقیقاتی در این زمینه افتادیم و زخم‌پوشی را بر پایه نانو الیاف  طراحی کردیم که هم ویژگی ضد باکتری دارد و هم قادر است ترمیم زخم را تسریع دهد.

اختراع سنسور ثبت سیگنال مغزی

راضیه کمالی اردکانی با بیان اینکه  برگزیده سطح 4 جشنواره صعود و  فرزند جانباز علی کمالی است، بیان کرد: از طرف شرکت دانش بنیان فناوران سرمد تحقیق‌مان  را به عنوان دستگاه، نرم افزارها و سنسور ثبت سیگنال مغزی، پلتفرم، اتصال و ... ارائه دادیم. در واقع حوزه ای بسیار هایتک است که این امکان را دارد از طریق هوش مصنوعی بتوانیم به درمانگرها و محققان کمک کنیم، کاری که در حال حاضر بعد از تولید انجام می‌دهیم این است که با استفاده از دستگاه  و نرم افزارها به درمانگرها در تشخیص دقیق‌تر با هوش مصنوعی کمک کنیم و همینطور در کارهای تحقیقاتی بتوانیم دستیار برای محققین فعال کنیم که خیلی ازکارهای تکراری در زمینه تحقیقاتی خودشان را بدون تلاش بیش از حد، یا بدون اینکه بخواهند وقت زیادی برای کارهای تکراری صرف کنند انجام دهند. 

طرح مهتاک و یک تحول نوآورانه آموزشی


غفاری فرزند جانباز و آزاده تصریح کرد: ما با طرحی به عنوان مهتاک وارد جشنواره شدیم که این طرح پلتفرم جامع و آموزشی است که تمامی کارهای مدیریتی و آموزشی مراکز آموزشی را برعهده می‌گیرد. وقتی این پلتفرم وارد مراکز آموزشی می‌شود یک مرکز آموزشی هوشمند است که تمام کارهای مدیرتی که بر عهده مدیر و کارهای آموزشی که بر عهده معاونین و معلم‌ها است را بر عهده می‌گیرد، که امکاناتی مثل پنل مالی، فرایندهای آموزشی ، مشاوره، کارنامه و خیلی از امکانات دیگری را برعهده دارد.

 نوگرایی در حوزه پلیمر و پتروشیمی نانوپل

میثم حاتمی مدیرعامل شتاب‌دهنده تخصصی حوزه پلیمر و پتروشیمی نانوپل عنوان کرد: ما با بنیاد شهید و مرکز دانش پژوهان شاهد و ایثارگر از سال 99 به عنوان داور برای طرح‌های استارتاپی شروع به همکاری کردیم و اکنون در حال داوری طرح‌ها و حمایت از طرح‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران  در حوزه نانوتکنولوژی صنایع پلیمر و پتروشیمی هستیم که انشاا... بتوانیم استارتاپ‌ها را حمایت کنیم و آنها را به یک مراحلی از رشد برسانیم که شرکت خود را درست کنند و تولید روزمره خود را داشته باشند و به سوددهی برسند.

مهدی یوسفی فرزند جانباز 35 درصد در ادامه اظهار کرد: ما یک برنامه آموزشی نوآورانه را ارائه دادیم که مبتنی بر استانداردهای جهانی است به واسطه این برنامه استارتاپ‌ها از ابتدا افرادشان آموزش می‌بینند که در پروسه کاری‌شان چالش‌هایشان را برطرف کنند و در نهاتیت بتوانند خروجی مثبتی را از طرح و استارتاپشان بدست آورند. در این مسیر شش برنامه منسجم وجود دارد در واقع پروژه siap طی شش مرحله افرادی که در  استارت‌آپ‌ها هستند را آموزش می‌دهد تا مطابق با استانداردهای بین‌‎المللی در مسیرشان هدفمند حرکت کنند.

 

انتهای پیام

 

برچسب‌ها