کد خبر 152148
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰

استارتاپ‌های برتر شاهد و ایثارگر کشور تقدیر شدند

نسبت تعداد نخبگان ایثارگر از عموم جامعه بالاتر است /خانه‌های خلاق شاهد در کلان شهرها تأسیس می‌شود

نسبت تعداد نخبگان ایثارگر از عموم جامعه بالاتر است /خانه‌های خلاق شاهد در کلان شهرها تأسیس می‌شود

آیین تقدیر از استارتاپ‌های برتر شاهد و ایثارگر کشور، یادواره دانشمند شهید دکتر مصطفی چمران روز یکشنبه 29 خردادماه با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش حیات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این آیین ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدا، گفت: حضور در جمع سرآمدان ایثار و شهادت افتخار بزرگی است. وجود 10 هزار نخبه شاهد و ایثارگر در جامعه ایثارگری که میانگین سنی آن 28 سال از میانگین کشور بالاتر است نشان می‌دهد که تعداد نخبگان ایثارگری به نسبت جمعیت آن زیاد و از عموم جامعه بالاتر است.
معاون رئیس جمهور افزود: ایثارگرانی که بعد از حدود یک دهه درگیر جنگ و مجاهدت بودند فرصت حضور در دانشگاه را پیدا کردند و حدود 10 الی 15 سال است که مفهوم دانش بنیان‌سازی اقتصاد و سایر حوزه‌ها و توسعه و فناوری مثل خانه خلاق شکل گرفته است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه تعداد ایثارگران نخبه زیاد و این عزیزان پیشرو هستند، افزود: ایثارگران با زمانه حرکت می‌کنند و مسائل زمانی خود را درک می‌کنند و در مسیر و افق آینده گام بر می‌دارند. بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری که ما سربازان ایشان هستیم دانش‌بنیان سازی امری مهم است و در این میان خانواده ایثارگران که سهم مهمی برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی داشته‌اند نقش مهمی برای خلق قدرت دارند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: دفاع از کشور امروز از طریق توسعه دانش و فناوری در مرزهای علم و دانش امکان‌پذیر است و خلق قدرت اگر زمانی دفاع از کشور، خاک و مکتب در جبهه بود امروز همان مفهوم در توسعه دانش و فناوری است. ما در این مسیر نظام بازدارنده دفاعی بر مبنای تکنولوژی موشکی و پهپادی ایجاد کردیم. این تکنولوژی را دیگران به ما نمی‌دهند و اگر آن را خلق نکرده بودیم نمی‌توانستیم در این کشور با آرامش زندگی کنیم.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشور ما و کشورهای دیگر در معرض تهدید قرار دارند، گفت: نمی‌گویم که ما باید در همه حوزه‌ها مستقل و تولیدکننده باشیم اما باید دارای دانش باشیم و با فروش دانش و وابسته‌سازی جهان به فناوری کشورمان می‌توان خلق دانش کرد و عمق استراتژیک کشور را افزایش داد. امروز کشورهای منطقه خریدار دانش ما هستند. این موضوع تهدید‌زدایی می‌کند و باعث می‌شود که کشوری که محتاج علم و دانش شده است خودش را در اختیار تهدید دشمن قرار ندهد و در این میان ایثارگران باید پای کار باشند.
وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مسیر نقش یاری‌گر و تسهیل کننده را دارد و تلاش می‌کند به عنوان سازمانی در این مسیر مددکاری کند و پاتوقی را برای ایثارگران ایجاد کند تا آنها همدیگر را پیدا کنند همچنین با سایر وزارت خانه‌ها در این زمینه تعامل داشته باشد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برنامه‌های گسترش علم و فناوری گفت: قدم اول ایجاد برج فناوری و خانه خلاق در حوزه شاهد و ایثارگر به صورت ملی است همچنین قصد داریم که خانه‌های خلاق شاهد را در کلان شهرها ایجاد کنیم و آن را با شتاب توسعه دهیم. بخش خصوصی هم باید برای ایجاد بازار ایده کمک کند تا این اتفاق رخ دهد.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی در برخی کشورها ارزان است ولی نیروی انسانی در کشور ما باهوش است و تلاش می‌کند تا با ارزش افزوده به تولید انبوه برسد. ما باید با تولید فناوری مبتنی بر علم مثل کشورهای پیشرفته سرمایه‌گذاری کنیم. اگر نسبت جامعه تحصیل کرده در کشور ما حدود 40 درصد باشد این آمار در خصوص جامعه ایثارگری بالعکس و حدود 60 تا 70 درصد است و در خصوص استخدام‌ها این نسبت را شاهد هستیم اما با کار دولتی نمی‌توان کار با ارزش تولید انجام داد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در کشور گفت: حدود 60 هزار ایثارگر در کشور تبدیل وضعیت شده‌اند که البته کار 25 هزار نفر آنها نهایی و تکمیل شده است. باید به فکر تولید کار با ارزش باشیم که زندگی خانواده را تأمین کند و سرمایه‌گذاری برای توسعه اشتغال با اولویت اشتغال ایثارگران باید انجام شود و ایثارگران نسل به نسل در این مسیر گام بردارند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی خطاب به ایثارگران گفت: افتخار بزرگی بود که امروز در خدمت شما بودم و باید در مسیر ایثارگران با قوت حرکت کرد و شما هم ما را در این مسیر یاری کنید که پشتیبان خوبی برای شما باشیم.
عادل مهری ورنیاب، مدیرکل دفتر دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این مراسم به بیان توضیحاتی درخصوص آیین استارتاپ‌های برتر شاهد و ایثارگر پرداخت.
در این مراسم از تعدادی استارت‌های برتر شاهد و ایثارگر کشور، «راضیه کمالی اردکانی» از یزد، «میلاد اختراعی» از کرمانشاه، «سیده فاطمه احمدی» از شهرکرد، «طاهره محمودی احمدآبادی» از قم، «حمیدرضا خان احمدی» از تاکستان، «اعظم پرویز» از دلیجان، «محمد فلاح» از یزد، «مقداد عرفانی» از رشت با حضور دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهدای تندیس و لوح سپاس تقدیر و تجلیل به عمل آمد و در پایان از تصویر «برج فناوری» و «خانه خلاق» در حوزه شاهد و ایثارگر رونمایی شد.
انتهای پیام/

برچسب‌ها