کد خبر 152119
۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

گفت‌وگو با عبدالرحیم فرخ سهراب دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس:

برای بستر‌سازی استفاده از ظرفیت‌های آزادگان تلاش می کنیم/ «پاک باش و خدمتگزار» شعار جمعیت آزادگان دفاع مقدس است

برای بستر‌سازی استفاده از ظرفیت‌های آزادگان تلاش می کنیم/ «پاک باش و خدمتگزار» شعار جمعیت آزادگان دفاع مقدس است

عبدالرحیم فرخ سهراب گفت: حفظ روحیه وحدت و هم‌دلی، بستر‌سازی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آزادگان، بهره گیری از نظرات آزادگان در امور فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و تشریک مساعی در امور دفاعی و ارزشی از جمله اهداف راه‌اندازی این تشکل است.

عبدالرحیم فرخ سهراب دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس است که سال 1359 در سن 20 سالگی در خرمشهر به اسارت دشمن بعثی درآمد و به مدت 118 ماه در اردوگاه‌های عراقی دوران اسارت را طی کرد. او همچنین از جانبازان 50 درصد دوران دفاع مقدس است که پس از آزادی از بند اسارت رژیم بعث و بازگشت به ایران فعالیت‌هایی را در حوزه آزادگان آغاز کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگو خبرنگار حیات طیبه با عبدالرحیم فرخ سهراب دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس است: 
دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس در ابتدای گفت‌وگو ضمن اشاره به چگونگی تاسیس و شکل‌گیری جمعیت آزادگان دفاع مقدس عنوان کرد: این انجمن در سال 1390 به ثبت رسمی وزارت کشور رسید و 7 نفر عضو هیئت مدیره این موسسه هستند که در زمینه ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه آزادگان کشور فعالیت می‌کنند. 

فرخ سهراب هدف از تشکیل این جمعیت را خدمت‌رسانی به جامعه آزادگان دانست و افزود: ما خدمات رسانی به جامعه آزادگان را در بعد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وظیفه خود می‌دانیم. در طول این 10 سال مشغول اعتماد سازی بین جامعه آزاده بودیم. آزادگان در این سال‌ها انقدر از لحاظ مالی و ... اذیت شده‌اند که به سادگی به کسی اعتماد نمی‌کنند و ما به آنها حق می‌دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: حفظ روحیه وحدت و هم‌دلی، بستر‌سازی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های آزادگان، بهره گیری از نظرات آزادگان در امور فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و تشریک مساعی در امور دفاعی و ارزشی از جمله اهداف راه‌اندازی این تشکل است.
فرخ سهراب با اشاره به اینکه 40‌هزار و 646 نفر آزاده داریم و این جمعیت خود را موظف می‌داند در خدمت آنها باشد، تصریح کرد: بسیاری از آزادگان با در نظر گرفتن سابقه اسارت آن‌ها، خیلی زود بازنشسته شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها در زمان اسارت جوان بوده‌اند و اکنون نیز ظرفیت خدمت‌رسانی دارند.  همچنین بسیاری از اعضای جمعیت، فرزندان و نوه‌های نخبه دارند. ما یک‌هزار و 265 نفر پزشک آزاده داریم. همچنین حقوق‌دانان، مهندسان، کشاورزان، کارآفرینان و ... زیادی آزاده هستند. می‌توان از ظرفیت این افراد به نفع جامعه ایثارگری سود برد. این کار نیازمند انسجام است.
وی افزود: «پاک باش و خدمتگزار» شعار جمعیت آزادگان است که از سید آزادگان مرحوم حاج سید علی اکبر ترابی به ودیعه برای ما گذاشته شده و چراغ راه ما شده است. به همین منظور جمعیت آزادگان دفاع مقدس را تشکیل دادیم. با اینکه در جامعه آزادگان، جانباز و خانواده شهید هم داریم، ولی آزادگان همواره خود را خدمت‌گزار خانواده شهدا و جانبازان می‌دانند.

دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس با اشاره به 2 زیر مجموعه این جمعیت در ادامه بیان کرد: جمعیت آزادگان دفاع مقدس 2 زیرمجموعه دارد که شامل جمعیت فرزندان آزادگان دفاع مقدس و جمعیت بانوان متشکل از همسران آزاده  است که در حال فعالیت هستند.
این آزاده گرامی از محتوای فعالیت‌های مختلف جمعیت آزادگان دفاع مقدس گفت و اضافه کرد: فعالیت‌های جمعیت آزادگان عموما به سه بخش فرهنگی، اجتماعی و هم حقوقی تقسیم می‌شود. در بخش حقوقی عده‌ای وکلای آزاده پیگیر موارد عمده حقوقی آزادگان هستند. در بخش آموزش و فرهنگی، نوه‌های آزادگان را هم تقویت می‌کنیم و در نظر داریم برای آن‌ها برنامه ریزی‌های مختلفی داشته باشیم. زیرا نوه‌‌های آزادگان نسل انتقال دهنده این ارزش‌ها خواهند بود.
فرخ سهراب ضمن اشاره به خدمات‌رسانی آزاده‌های دوران دفاع مقدس تصریح کرد: 40 هزار و 646 نفر از آزاده‌‌های استان‌های مختلف را بر اساس آدرس و مشخصات آنها تقسیم‌بندی کردیم تا طبق آن خدمات دهیم. در استان تهران 6هزار و 93نفر، استان اصفهان 3هزار و 332نفر آزاده داریم‌.  در واقع بیش از 40 هزار آزاده داریم که اطلاعات آنها را تهیه کرده و با آن‌ها ارتباط داریم. 
فرخ سهراب اضافه کرد: کسانی که می‌خواهند با انجمن ارتباط برقرار کنند به آدرس (میدان فردوسی_ اول خیابان انقلاب به سمت غرب_ جنب بانک تجارت ساختمان ایزدی _ پلاک 623_ طبقه دوم) مراجعه و یا با  شماره 88921275  تماس بگیرند‌.
دبیر کل جمعیت آزادگان دفاع مقدس ضمن اشاره به اهدافی که برای این تشکل در نظر گرفته شده، عنوان کرد: آشنایی فعالان حوزه سلامت از توانمندی‌های یکدیگر و استفاده از این توانمندی‌ها در ارجاع بیماران و اخذ مشورت‌های تخصصی در صورت نیاز، ( در بستر یک گروه تخصصی در یکی از شبکه‌های اجتماعی یا ظرفیت‌های مشابه)، ایجاد شبکه‌ای برای ارائه مشورت‌های تخصصی (حوزه سلامت) به خانواده آزادگانی که به این نوع از خدمات نیاز دارند، جهت انتخاب کوتاه‌ترین، به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین خدمت ( با راه‌اندازی ماژول سلامت در سایت..)، استفاده از توانمندی متخصصین محترم داوطلب در مواقع بحران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و مشارکت در امور خیرخواهانه مانند اردوهای جهادی .. از جمله اهدافی است که برای تشکل در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها