کد خبر 152092
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

گزارش اختصاصی حیات طیبه از دومین «پایش سلامت» خانواده شهدا و ایثارگران تهران بزرگ

استقبال خانواده شهدا و ایثارگران از دومین طرح جهادی پایش سلامت / برنامه درمانی والدین شهدا به‌صورت هدفمند اجرا می‌شود

استقبال خانواده شهدا و ایثارگران از دومین طرح جهادی پایش سلامت / برنامه درمانی والدین شهدا به‌صورت هدفمند اجرا می‌شود

دومین طرح جهادی «پایش سلامت» و ویزیت رایگان خانواده شهدا امروز جمعه 20 خردادماه با حضور 80 نفر از والدین معزز شهدا در منطقه 15 بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ توسط 8 گروه متخصص از پزشکان جهادی شهید قنبر ثامنی اجرا شد. اصحاب کریمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با حضور در جمع پزشکان و دیدار چهره‌به‌چهره با خانواده‌های معظم شهدا در جریان دومین برنامه پایش سلامت ایثارگران قرار گرفت و از پزشکان جهادی این طرح تقدیر کرد.

استقبال والدین شهدا از دومین طرح جهادی پایش سلامت

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ در حاشیه برگزاری این برنامه در گفتگو با خبرنگار حیات طیبه گفت:  حدود 80 نفر از پدران و مادران معظم شهدای منطقه 15 تهران با استقبال از دعوت معاونت بهداشت و درمان این منطقه در دومین برنامه پایش سلامت ایثارگران حضور یافتند و توسط 8 متخصص از  پزشکان جهادی شهید قنبر ثامنی تحت معاینات تخصصی قرار گرفتند و شرایط سلامتی این عزیزان بازبینی شد و موارد خاص و ضروری به مراکز تخصصی و بیمارستان‌های معین بنیاد شهید و امور ایثارگران ارجاع و پیگیری می‌شوند. 

اصحاب کریمی تاکید کرد: در این طرح والدین معظم شهدایی که نیاز به پزشک دارند با لحاظ نوع درمان و متخصص موردنیاز به‌صورت هدفمند شناسایی و دعوت  می‌شوند و پس  از معاینات تخصصی قلب و عروق ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب به‌صورت رایگان، نسخه یا آزمایش‌های موردنیاز را دریافت می‌کنند و برنامه درمان آنان انجام می‌شود.

 

برنامه درمانی والدین شهدا با پایش سلامت شروع می‌شود

دکتر «رحیم رویین‌تن» جراح مغز و اعصاب و عضو هیات علمی بیمارستان دانشگاه بقیه الله (عج) درباره دومین برنامه جهادی پایش سلامت خانواده معظم شهدا گفت: امروز در خدمت خانواده معظم شهدا و پدران و مادران شهدای منطقه 15 هستیم. این عزیزان بیمارانی هستند که دچار درگیری‌ها و بیمارهای ستون فقرات و دیسک کمر، گردن و آرتروز  هستند که  پس از ویزیت و بررسی اولیه هماهنگی‌های تخصصی توسط معاونت بهداشت منطقه انجام می‌شود چنانچه لازم به عکس‌برداری و نوار عصب باشد تجویز می‌شود. پیگیری درمان با مدیر هماهنگ‌کننده منطقه تداوم دارد. این اقدام نقطه شروع برنامه درمانی برای والدین شهدا و ایثارگران است که امیدواریم تداوم و توسعه یابد.

 

ارائه مشاوره‌های تخصصی درباره بیماری‌های عضلانی و اسکلتی

دکتر «علی حکیمی منش»، فیزیوتراپیست عضو گروه جهادی شهید ثامنی درباره دومین دوره برگزاری این طرح گفت:  با دستگاه تست تراکم استخوان میزان پوکی‌استخوان والدین شهدا را بررسی و متناسب با وضعیت سلامتی آنان تجویز دارو و انجام مشاوره‌های تخصصی درباره بیماری‌های عضلانی و اسکلتی  به این عزیزان ارائه می‌کنیم. در مجموع ویزیت‌های امروز در سنین بالای 60 سال بیشتر مراجعین ما دارای پوکی‌استخوان بودند که داروهایی تجویز و ارجاعاتی هم به فوق‌تخصص لازم از جمله روماتولوژی انجام شد.

این پزشک و فیزیوتراپیست در پایان توصیه کرد: پوکی‌استخوان به بیماری خاموش معروف است و معمولاً علامتی ندارند و والدین معظم شهدا که در سنین کهولت به سر می‌برند، لازم است سه توصیه لازم پیاده‌روی روزانه، مصرف مکمل‌های ویتامین‌های دی و کلسیم را توصیه می‌کنیم.

 

غربالگری بیماری های قلبی و عروقی والدین شهدا ضروری است

دکتر «محمدرضا محمدحسنی» فوق‌تخصص قلب و عروق در ادامه به خبرنگار حیات طیبه درباره ضرورت پایش سلامت والدین معظم شهدا گفت:  بیماری‌های قلبی اولین علت مرگ‌ومیر در کشور ماست. از هر 5 نفر یک نفر مبتلا به فشارخون بالاست و عوارض مستقیم و غیرمستقیم آن است. همین مسئله ضرورت توجه به سنجش سلامتی این عزیزان را مضاعف می‌کند.

وی خطاب به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران گفت:  با وجود عوارض فوق از عزیزان خواهش می‌کنیم فشار، چربی و قند خون  را به‌صورت دوره‌ای معاینه و کنترل کنند و ما در این ویزیت‌ها به دنبال غربالگری بیمارهای قلبی این عزیزان هستیم تا در این مرحله پیشگیری کنیم. بحمدالله امروز مورد حادی برای ارجاع به مراکز درمانی نداشتیم و پایش سلامت قلب و معاینات والدین شهدا به‌خوبی صورت گرفت و داروهای لازم هم تجویز شد.

پایش سلامت خانواده شهدا هدفمند انجام می‌شود

دکتر «امیر سادات افضلی» پزشک داخلی، پایش سلامت خانواده معظم شهدا در این طرح را گام اول رسیدگی به وضعیت سلامتی آنان دانست و گفت:  توفیق شد دو نوبت در خدمت خانواده شهدا باشیم. والدین شهدا در این طرح با اولویت‌هایی مثل سن و وضعیت سلامتی‌شان به طور هدفمندی دعوت می‌شوند تا در تخصص‌های مختلف ویزیت شوند. ما ضمن بررسی آخرین وضعیت سلامتی آنان در صورت تشخیص آنان بیمارستان‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران مثل خاتم الانبیاء (ص) و ساسان معرفی می‌کنیم تا پروتکل‌های درمانی این عزیزان به‌خوبی طی می‌شود.

دکتر امیر سادات افضلی  تاکید کرد: نیاز است مسئولین در تأمین تجهیزات، امکانات پاراکلینیکی و لوازمی مثل ویلچر، کمک‌های در منزل، سمعک، عمل‌های جراحی چشم را با اولویت انجام دهند و نیازهای درمانی خانواده شهدا و ایثارگران به‌صورت ویژه دیده شود.

 

انتهای گزارش

برچسب‌ها