کد خبر 152058
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

درس‌‎های امام(ره)؛ نرم‌‎افزاری جامع و مطمئن برای نسل جوان در گام دوم انقلاب

درس‌‎های امام(ره)؛ نرم‌‎افزاری جامع و مطمئن برای نسل جوان در گام دوم انقلاب

حضرت آیت‌‎الله خامنه‌ای در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بیان کردند: نسل جوان هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را برعهده بگیرد و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار واقعی؛ این نرم افزار که می‌تواند شتاب‎دهنده باشد، کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحول‌آفرین باشد، عبارت است از درس‌های امام(ره).

به گزارش حیات طیبه، سخنرانی حضرت آیت‌‎الله خامنه‌ای در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، از ساعت 10 صبح امروز، 14 خرداد در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز شد.

مراسم از ساعت 9 صبح با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر امام خمینی(ره) آغاز شده و به صورت زنده و مستقیم از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در پخش شد.

بخش‌هایی از بیانات معظم له در این مراسم به شرح ذیل است:

امام بزرگوار روح جمهوری اسلامی هستند و اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته شود و مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، فقط نقشی در دیوار باقی خواهد بود.

در سال‌های گذشته درباره ابعادی از شخصیت امام(ره) صحبت شده، ما صحبت کردیم، دیگران صحبت کردند، لکن با وجود این، ناگفته‌ها هنوز بسیار است. هرچه گویم عشق را شرح و بیان، چون به عشق آیم خجل باشم از آن.

بسیاری از ابعاد شخصیت امام بزرگوارمان ناشناخته است و همچنان نسل جدید عظمت امام(ره) را نمی‌دانند و امام(ره) را با امثال این حقیر مقایسه می‌کنند، درصورتی‌که فاصله بسیار زیاد است و فاصله نجومی است.

شناسایی امام(ره) برای نسل جوان از این جهت اهمیت دارد که به آن‌ها کمک می‌کند برای اداره بهینه آینده کشور. امام فقط امام دیروز نیست؛ امام امروز هم هست، امام فردا هم هست.

نسل جوان هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را برعهده بگیرد و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم‌‌افزار واقعی. برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند که این راه انقلاب ایران و ملت ایران را به منتهای قله خواهد رسانید، برای این کار احتیاج به یک نرم‌افزار مطمئن و جامع دارد. این نرم‌افزار که می‌تواند شتاب‎دهنده باشد، کمک‌کننده باشد و حتی در مواقعی تحول‌آفرین باشد، عبارت است از  درس‌های امام(ره)؛ درس‌هایی که هم از گفتار هم در رفتار امام می‎‌توان جست‌وجو کرد و یافت.

زیربنای همه کارهای امام، قیام لله بود که این قیام ریشه قرآنی بسیار مستحکمی دارد. این قیام لله در هر دوره‌ای ممکن است به نحوی باشد، اما هدف یکی است و آن اقامه عدل و اقامه حق است.

انقلاب اسلامی با حضور و جان مردم به پیروزی رسید، اما مردم کنار زده نشدند؛‌ کمتر از دو ماه بعد از پیروزی، رفراندوم سراسری مردمی برگزار شد و مردم نظام حکومت را انتخاب کردند.

ترس در امام وجود نداشت، امام صداقت داشت، زبان گویا داشت و در قم و نجف با مردم حرف می‌زد و به طور دائم برای مردم تبیین می‌کرد و حقیقتاً زبان امام ذوالفقار قاطعی بود.

یکی از خصوصیات امام، اعتقاد به مردم بود. امام از روز اول معتقد بودند که اگر وارد میدان شوند، مردم خواهند آمد.

امام توانستند از آن دو مکتبی که در آن روز حاکم بود، یعنی رژیم لیبرال سرمایه‌‎محور و دیکتاتوری محور کمونیسم، کشور را جدا کنند. امام الگوی تازه‌ای را برای جمهوری اسلامی مطرح کردند.

در الگوی امام، دوگانه‌هایی با هم هماهنگ و هم‌ساز شدند. هم معنویت دینی و هم رأی مردم این دو با هم هماهنگ شدند، درصورتی‌که قبلاً همیشه سعی می‌شد این دو مقابل هم باشند اما امام این دو را کنار هم قرار دادند.

شاید سوال بپرسید که مکتبی که امام طراحی کرد چقدر محقق شده است؟ با اطلاع می‌گویم در همه سرفصل‌ها موفقیت‌های بزرگی را به دست آورده‌ایم و اگر این موفقیت‌ها را انکار کنیم، خطای بزرگی کرده‌ایم. در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما در برخی جاها هم ضعف داشته‌ایم. در این مورد امام راهنمایی هم داشته‌اند، ایشان در اواخر عمرشان به فرزندان شهید گفتند که کارنامه شما در تلاش و مجاهدت شما نهفته شده است.

مکتب درست است راه درست است، راهرو باید درست حرکت کند. هرجا درست حرکت کرده‌ایم، موفق شده‌ایم.

جمهوری اسلامی می‌گوید با منکرات مخالفیم، اما آن کسانی که با منکرات خو گرفته‌‎اند با جمهوری اسلامی مخالف می‌شوند، پس نباید جبهه دشمن را نادیده گرفت.

فاصله‌گذاری جدی امام با غربی‌ها طبعاً دشمنانی را به وجود می‌آورد اما نمی‌گذاشت آن‌ها دخالت کنند. سفارت فلسطین را از غاصب گرفتند و به فلسطینی‌ها دادند و همین موجب دشمنی غرب شد.

غربی‌ها سه قرن دنیا را غارت کردند. از شرق آسیا و اندونزی و از فیلیپین و نپال و شبه قاره هند گرفته تا آسیای مرکزی و شمال آفریقا و سراسر آفریقای سیاه، غربی‌ها سه قرن اینها را غارت کردند و به همین هم اکتفا نکردند و آمریکای جنوبی را هم غارت کردند.

امتیاز بزرگ امام این بود که ملت را با مفهوم مقاومت آشنا کردند و مقاومت و ایستادگی را به این ملت تزریق کردند، لذا ملت ایران امروز یک ملت مقاوم و کاملاً مستحکم است و مقاومت به یکی از واژه‌های برجسته در ادبیات سیاسی تبدیل شده است.

امروز مهم‌ترین امید دشمنان برای ضربه زدن به کشور امید بستن به اعتراضات مردمی است. امیدشان این است که بلکه بتوانند با کار روانی و فضای مجازی و پول و مزدورپروری و از این حیله‌ها مردم را مقابل نظام اسلامی قرار دهند. محاسبه دشمن در این مسئله هم مثل سایر محاسباتش غلط است.

دشمنان از اول انقلاب اسلامی می‌گفتند، 6 ماه دیگر جمهوری اسلامی از بین می‌رود، 6 ماه دیگر این 6 ماه را تمدید می‌کردند و امروز بیش از هشتاد 6 ماه گذشته اما همچنان جمهوری اسلامی پابرجا و استوار است.

گرایش امروز مردم به دین و انقلاب از روز اول انقلاب قطعاً بیشتر است. اگر کسی می‌خواهد گرایش مردم به انقلاب و دین و مجاهدت‌ها را بفهمد، به تشییع میلیونی شهید حاج قاسم سلیمانی نگاه کند.

سرودی که اخیراً پخش شده و مربوط سلام به حضرت ولی‌عصر(عج) است ببینید مردم چکار می‌کنند. چه احساس شوق و همراهی پیر، کودک، زن و مرد و وجوان در تهران و در مشهد و در شهرهای دیگر از خود نشان می‌دهند. آیا این روی‌گردانی مردم از دین است؟ برعکس، ما در اوایل انقلاب حضور عظیم دانشجویان در مراسم اعتکاف و حضور مردم در مراسم مذهبی را نداشتیم.

دروغ، فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید. زمانی اینترنت و ماهواره نبود و امام می‌گفت مراقب باشید دشمن می‌خواهد با قلم شما را فریب دهد و امام آن زمان به جنگ روانی دشمن پی برده بودند، امروز باید مراقب جنگ روانی دشمن در فضای مجازی و ماهواره‌ها باشید.

دولت یونان نفت ما را به دستور آمریکایی‌ها می‌دزدد و دلاورمردان جمهوری اسلامی ایران هم نفتکش یونانی را توقیف می‌کند و دشمن به ما می‌گوید که ما نفت آن‌ها را دزدیده‌ایم، خیر بازپس گرفتن مال دزدی، دزدی محسوب نمی‌شود. ما نفت خودمان را پس گرفتیم، شما دزد هستید که نفت را می‌دزدید.

انتهای پیام

برچسب‌ها