کد خبر 151967
۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

ناخدا صمدی:

هیچ‌گاه روز فتح خرمشهر را فراموش نمی‌کنیم

هیچ‌گاه روز فتح خرمشهر را فراموش نمی‌کنیم

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران گفت: روز فتح خرمشهر روزی به‌یاد ماندنی بود که هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهیم کرد؛ آن روز همه اشک شوق می‌ریختند و نماز شکر به جا می‌آوردند.

به گزارش حیات طیبه به نقل از ایمنا، ناخدا یکم هوشنگ صمدی در خصوص سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: جوانان باید بدانند پیشینیان در جبهه جنگ نابرابر عراق و ایران چه کردند، گاهی صحبت‌های عجیبی از جمله غافل‌گیری ارتش در اوایل جنگ بیان می‌شود.

وی ادامه داد: ناخدا مدنی‌نژاد، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، بیست‌وسوم شهریورماه 1359 به بوشهر رفت و قرارگاه مقدم جنگ را تأسیس کرد، ناگفته نماند که جنگ با عراق از خردادماه 1358 آغاز شد.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران تصریح کرد: اوایل خردادماه 1358، فرمانده کلاه‌سبزها بودم، نیروهای ما به ویژه ژاندارمری دائم در مرز درگیری داشتند و کار به جایی رسید که استاندار خوزستان از فرمانده دریایی خواست، یک‌دسته تکاور برای کمک به شهربانی، یک‌دسته برای پاسگاه ژاندارمری بین شلمچه تا خرمشهر و یک‌دسته برای امنیت پتروشیمی بندر امام بفرستد، این نیروها روزانه وضعیت، اطلاعات و تحرکات دشمنان را برای ما ارسال می‌کردند.

وی در خصوص روزهای مقاومت مردم خرمشهر در مقابل رژیم بعث عراق گفت: من فرمانده عملیات 34 روز مقاومت خرمشهر بودم و به عنوان فرمانده گردان یکم تکاوران و نیروهای مدافع خرمشهر با تعداد معدودی در مقابل دو لشکر عراق جنگیدیم. عراق بنا داشت، در یک روزه خرمشهر و در سه روزه خوزستان را تصرف کند، به همین دلیل حمله را از شلمچه با دو لشکر زرهی و مکانیزه آغاز کرد. این در حالی است که ما با یک گردان 80 نفره کلاه‌سبز، کماندو، تکاور و آموزش دیده مقابل نیروهای عراقی جنگیدیم.

صمدی خاطرنشان کرد: با تعدادی نیروهای مردمی و نیروهای مختلف ارتش که به حدود 1500 نفر (به اندازه دو گردان) می‌رسیدند، مأموریت یک‌روزه ارتش عراق را به 34 روز کشاندیم که آن‌ها تلفات بسیاری دادند.

وی گفت: از بیست‌وچهارم تا بیست‌وهشتم مهرماه 1358 دو تیپ زرهی عراق وارد خرمشهر شد، این در حالی بود که دیگر تانک‌کشی و نفربرکشی برای مدافعان خرمشهر مسئله‌ای عادی بود.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در طول 34 روز، حدود 103 نفر از گردان من به شهادت رسیدند، البته بعدها به تعداد شهدا افزوده شد و در عملیات الی بیت‌المقدس هم تعدادی شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کردیم.

وی اظهار کرد: روز دوم خرداد پرسنل ما وارد خرمشهر شدند؛ با اینکه ورود ممنوع بود، اما تعدادی غواص و تعدادی با قایق بودند و مشتاق بودند که خود را به هر نحوی به خاک خرمشهر برسانند از این‌رو، سوم خردادماه الحاق یگان‌ها انجام و آزادی خرمشهر محقق شد.

صمدی افزود: در نهایت عهدی که نیروهای دریایی ارتش روز خروج از خرمشهر با خدای خود بسته بودند، تحقق پیدا کرد؛ عهد ما این بود که خدا به ما این توفیق را بدهد که از همین مکانی که در چهارم آبان‌ماه 1359 از خرمشهر خارج شدیم، دوباره از همین مکان وارد خرمشهر شویم.

وی ادامه داد: ای‌کاش می‌توانستیم آن زمان از دوربین‌ها استفاده کنیم و لحظات فتح خرمشهر را به ثبت برسانیم، اما متأسفانه فیلم‌برداری و عکس‌برداری ممنوع بود، اما وقتی همه به خاک خرمشهر پا گذاشتند، گریه می‌کردند و اشک شوق می‌ریختند و زمین را می‌بوسیدند و خدا را شکر می‌کردند و نماز شکر به‌جا می‌آوردند.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران در پایان تصریح کرد: روز فتح خرمشهر روزی به‌یاد ماندنی بود که هیچ‌گاه آن را فراموش نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها