کد خبر 151824
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵

گزارش اختصاصی حیات طیبه از نشست خبری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران:

دستگاه‌های مستنکف تبدیل وضعیت ایثارگران را به مجلس و سازمان بازرسی معرفی می کنیم/ ارتقای وضعیت معیشتی شامل همه گروه‌های ایثارگری می‌شود/ افزایش حقوق 92 و هزار 700 ایثارگر پایان اردیبهشت واریز می شود

نشست خبری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران با خبرنگاران و اصحاب رسانه روز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
دستگاه‌های مستنکف تبدیل وضعیت ایثارگران را به مجلس و سازمان بازرسی معرفی می کنیم/  ارتقای وضعیت معیشتی شامل همه گروه‌های ایثارگری می‌شود/ افزایش حقوق 92 و هزار 700 ایثارگر  پایان اردیبهشت واریز می شود

به گزارش خبرنگار حیات طیبه معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت در خدمات رسانی به ایثارگران گفت: در حوزه تعاون، ادارات کل تسهیلات رفاهی، مسکن و گلزارها، اشتغال و کارآفرینی، مشاوره و مددکاری و پذیرش و امور اداری در قالب برنامه عملیاتی طرح تحولی بنیاد در حال خدمت به جامعه هدف هستند. خوشبختانه تا کنون 40 هزار نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شده اند یا در حال طی مراحل استخدام قرار دارند. در بحث مسکن نیز در سال گذشته چهار هزار نفر زمین دریافت کردند. 33 هزار نفر‌ نیز برای دریافت وام به بانک‌ها معرفی شدند. 9 هزار و 800 نفر مجوزهای صنفی و پروانه شغلی دریافت کردند. همچنین استخدام 10 هزار و 100 نفر در دستگاه‌ها صورت پذیرفته است. در سال گذشته 318 هزار دیدار حضوری با ایثارگران صورت گرفته است در سال گذشته در حوزه مشاوره و مددکاری به 110 هزار‌ نفر از ایثارگران و در زمینه مشاوره شغلی نیز به 37 هزار نفر مشاوره ارائه شد.
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: هشت هزار و 800 نفر تسهیلات صندوق اشتغال و کارآفرینی به منظور راه‌اندازی طرح‌های کارآفرینی دریافت کردند. در حال حاضر 270 هزار نفر از ایثارگران جویای کار هستند که باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود.


دستگاه‌های مستنکف قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را مجلس  و سازمان بازرسی معرفی می کنیم


محمود پاکدل در پاسخ به خبرنگار حیات درباره تبدیل وضعیت کارکنان بانک‌های خصوصی گفت: خوشبختانه در بودجه سال 1401 شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت را اضافه شد و این شرکتها موظف به تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگرشان هستند. ما فهرست تمام بانک‌ها، از جمله  بانک‌هایی که انجام داده بودند و بانک‌هایی که استنکاف کرده اند را تهیه  و  به مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده ایم و حتی پیشنهاد را دادیم که وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور پیدا کنند و در خصوص عدم اجرای قانون دربعضی از بانک ها، خصوصا بانک‌های خصوصی  تصمیم گیری شود.


اقدامات ما درباره مدافعان حرم به روز است

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت درصد جانبازی مدافعان حرم در برگزاری کمیسیون‌های پزشکی این جانبازان گفت:  اقدامات ما درباره مدافعان حرم به روز است. در مدافعان حرم ما پرونده‌ معطل احراز جانبازی نداریم. حتی در دو مرحله برای احراز جانبازی این عزیزان، تیم ما به سوریه هم اعزام شده است و کمیسیون در همانجا تشکیل شده است. تنها 44 پرونده جدید از جانبازان مدافع حرم به بنیاد شهید آمده که هنوز برای آن رأی صادر نشده است. وی با تکذیب ادعاهایی مبنی بر تأیید نشدن بحث شیمیایی مدافعان حرم گفت: دکترهای متخصص ما به اتفاق بچه‌های ستاد به سوریه رفتند و مناطقی که شیمیایی شده بود را از نزدیک دیدند. ما قطعا مجروحیت افرادی که آثار شیمیایی دارند را می‌پذیریم و تا الان هم جانبازی شیمیایی آن‌ها را پذیرفته‌ایم. وی به برنامه بنیاد شهید برای تسریع در روند تعیین و تکلیف احراز جانبازی اشاره کرد و گفت: بعضی از پرونده‌ها مشکلاتی داشته که بعضا در فرآیند احراز جانبازی تا یک سال هم کار آن به طول انجامیده است. اما ما به دوستانی که در بنیاد استان‌ها هستند، آموزش داده‌ایم تا به جای انتقال پرونده‌ها به کمیسیون مرکزی، همکاران به استانها بروند و ابهامات در همانجا برطرف شده و احراز هویت تأیید بشود. به امید خدا تا آخر سال روال را کوتاه خواهیم کرد و روند بررسی کمیسیون‌ها را به سه ماه خواهیم رساند.

وی ادامه داد: این در حالی است که بودجه لازم برای تحقق تمام مسائل و برطرف کردن مشکلات ایثارگران در سال جاری  حدود 126 هزار میلیارد تومان است. البته امسال با بودجه خوبی برای بنیاد شهید تصویب شده است، اما به هر حال این عدد مورد نظر محقق نشده است.
پاکدل با تأکید بر اینکه مطابق قانون بخشی از وظایف در زمینه خدمات‌رسانی به ایثارگران بر عهده بنیاد و بخشی نیز بر عهده سایر دستگاه‌ها است، تصریح کرد: نوع خدمات‌رسانی در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مشخص شده است. البته در این راستا سالانه تعدادی شکایت از سوی ایثارگران به کمیسیون ماده 16 ارائه می‌شود.
دستگاه ها برای  اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد همسران شهدا و سنوات ارفاقی فرزندان شهدا  مشکل تامین اعتبار دارند


معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران  در پاسخ به سئوال خبرنگار حیات طیبه درباره «سنوات ارفاقی فرزندان شهدا و بازنشستگی پیش از موعد همسران شهدا» تصریح کرد:  هم سنوات ارفاقی و هم بازنشستگی پیش از موعد همسران شهدا باید براساس قانون و آیین نامه های جاری اجرا شود. در حال حاضر دستگاه هایی که اجرا نمی‌کنند مشکل تامین مالی دارند، در این زمینه مکاتباتی انجام داده ایم. میانگین بار مالی این موضوع بسیار بالاست و دستگاه ها  اعلام نمودند که  نتوانسته‌ اند این اعتبار را تامین کنند. البته تاکنون دستگاه‌هایی که از نظر اعتباری وضعیت بهتری داشته اند، اجرا کرده اند و مابقی دستگاه ها تنها مشکل‌شان تامین اعتبار است و اگر تامین اعتبار انجام شود این موضوع هم حل می‌شود.

افزایش حقوق 92 و هزار 700 ایثارگر ماه جاری واریز می شود


پاکدل در پاسخ به سئوالی درباره «وضعیت افزایش حقوق ایثارگران و پرداختی‌ها در سال جدید» بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران 4 نوع پرداخت به جامعه هدف دارد. بطور خاص افزایش حقوق برای 92 هزار و 700 نفر از جانبازان مشمول قانون «حالت اشتغال» و 65 هزار بازنشسته یا شهید از اردیبهشت ماه جاری  اعمال می‌شود.  مستمری والدین شهدا یک و نیم برابر حداقل حقوق کارکنان دولت و معادل دو میلیون و 400 بود اما دولت اعلام کرد که نباید کمتر از پنج میلیون و 600 باشد.

طرح «ارتقای وضعیت معیشتی ایثارگران شامل همه گروه‌های ایثارگری و  جانبازان زیر 25 درصد می‌شود

معاون تعاون و امور اجتماعی در ادامه درباره پرسشی از طرح «ارتقای وضعیت معیشتی ایثارگران» توضیح داد: 96 هزار نفر مشمول هستند که براساس حداقل حقوق کارکنان دولت مشخص شده‌ است. البته منابع و حکم قطعی ابلاغ نشده و افزایش آن مشخص نیست لذا منتظریم تا پایان ماه رایزنی‌ها به نتیجه برسد که به محض مشخص شدن اعلام می‌شود. وضعیت ارتقای معیشت ایثارگران شامل جانبازان والدین شهدا و حالت اشتغال و همه گروه‌ها حتی جانبازان زیر 25 درصد می‌شود.حق پرستاری معادل حداقل حقوق قانون کار یعنی چهار میلیون و یکصد هزار تومان است که بار مالی یک هزار و 700 میلیاردی به همراه دارد و متاسفانه پیش‌بینی‌ برای آن انجام نشده که تا پایان ماه باید برای تعیین تکلیف آن صبر کنیم.

گزارش تبدیل وضعیت ایثارگران نیرو‌های مسلح به کمیسیون اجتماعی مجلس ارسال شد


پاکدل در خصوص «تبدیل وضعیت ایثارگران نیرو‌های مسلح» و اینکه آیا مشمول قانون می‌شوند یا خیر گفت: تبدیل وضعیت ایثارگران نیرو‌های مسلح مشمول قانون می‌شود، البته تعداد ایثارگران نیرو‌های مسلح اندک است و براساس قوانین تبدیل می‌شوند. ما گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اجتماعی داده‌ایم که از نمایندگان نیرو‌های مسلح در این خصوص دعوت خواهند کرد.

پرداخت 83 میلیارد تومان معوقات جدید ماده 38 نیازمند تامین اعتبار است


پاکدل در ادامه این نشست درباره پرشسی از آخرین وضعیت معوقات ماده 38 و پاداش پایان خدمت ایثارگران اظهار کرد: اجرای تعهدات ماده  38 را دو سال قبل اجرا کردیم، برنامه مشترکی هم با نیروهای مسلح داشتیم . مرجع پاسخگویی برای میزان حکم با نیروهای مسلح است. احکام هم صادر شد. تامین اعتبار با بنیاد بود و این احکام همچنان بر اساس افزایش ها و دستور العمل ها نیروهای مسلح معتبر است.  .تا آبان ماه 1400  همه معوقات ماده 38 پرداخت شد. اما از آبان ماه 1400 به بعد افرادی که مشمول شدند و هم اکنون مبلغ 83 میلیارد تومان باقی مانده است که درصورت تامین بودجه پرداخت می شود.


9 هزار میلیارد برای پاداش پایان خدمت در بودجه در نظر گرفته شده است/ آئین نامه پاداش پایان خدمت به بنیاد ابلاغ نشده است
وی همچنین  پاداش پایان خدمت ایثارگران هم گفت :  9 هزار میلیارد برای پاداش پایان خدمت در بودجه لحاظ شده وحسب روند سالهای گذشته در اولین تخصیص در ماه های آینده، دو دوازدهم یا سه دوازدهم پرداخت می شود. آئین نامه پاداش پایان خدمت هنوز از دولت به بنیاد ابلاع نشده، اما با تاکیدات ریاست بنیاد شهید وامور ایثارگران مقرر شده موارد 100 درصدی مشمول بازنشستگی احصاء  شود تا به محض تخصیص به حساب مشمولین بدون فوت وقت واریز می شود. در این زمینه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم  مکاتباتی انجام شده، دکتر قاضی زاده هاشمی هم مذاکراتی در دولت برای تسریع در این موضوع دارند.


396 هزار ایثارگر واجد شرایط دریافت خودرو هستند


پاکدل در پاسخ به پرسش خبرنگار حیات درباره واردات خودرو درکنار اختصاصی 10هزار خودروی داخلی به ایثارگران اظهار داشت: در سال گذشته علی رغم وجود تفاهم نامه با خودرو سازان، این موضوع به دلیل عدم تامین مالی اجرا نشد . امسال در تبصره 16  مبلغی را پیش بینی کردیم ولی تبصره 16 ابهاماتی دارد که استخراج کرده ایم. در هفته های گذشته 3 مکاتبه  انجام دادیم. اگر وضعیت جسمانی لحاظ نشود. 396 هزار ایثارگر ما واجد شرایط خودرو هستند. در یک برنامه جدید به دنیال طرحی هستیم که خودرو سازان سبد خودرو برای ایثارگران مشخص کنند. جانبازان 70 درصد ما شرایط خاصی دارند و پس از دیدار معاون محترم رئیس جمهور از جانبازان در مجتمع فرهنگی، ورزشی و توانبخشی دهکده نشاط ولیعصر (بقیه‌الله)  و درخواست جانبازان مکاتباتی با دولت داریم تا در صورت تحقق امکان واردات خودروی  خارجی به کشور  این موضوع هم بصورت جدی ورود کنیم.

هدیه ازدواج فرزندان ایثارگران تامین مالی نشده است


معاون تعاون و امور اجتماعی در پایان در پاسخ به تاخیر 7ساله هدیه ازدواج فرزندان جانبازان و شهدا بیان کرد: منابع آن تخصیص شد و هدیه مزدوجین امسال را به استان‌ها واریز کردیم. ولی همچنان دیون سال 1394 تا 1400 که 120 هزار میلیارد تومان است مانده و هنوزپرداخت نشده است. پیگیر هستیم ولی منابع مالی آن تامین نشده و در دیون قرار گرفته است.

انتهای گزارش

برچسب‌ها