کد خبر 253222
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۴

از مسئولیت در پرونده عراق تا رفاقت با حاج قاسم؛

حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + سوابق

حسین امیرعبداللهیان که بود؟ + سوابق

حسین امیرعبداللهیان سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است که در دولت سیزدهم سمت وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت و در حادثه سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیس جمهور در روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، به شهادت رسید.

به گزارش گروه سیاسی حیات، حسین امیرعبداللهیان در ۳ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۳ در دامغان واقع در استان سمنان زاده شد. او در ۶–۷ سالگی پدر خود را از دست داده و مسئولیت اداره زندگی آنها بر دوش مادر و برادر بزرگ‌ترش افتاد. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج کرد و دارای یک دختر و پسر بود.

امیرعبداللهیان دانش‌آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران بود. . او مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۷۰ در رشته روابط دیپلماتیک از دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه دریافت کرده بود، مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل خود را سال ۱۳۷۵ از دانشگاه تهران اخذ کرد و مدرک دکترای خود را نیز از دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل گرفته بود.

وی که به زبان‌های عربی و انگلیسی مسلط بود، سابقه داوری رساله‌های دکترای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را داشته و عضو هیات موسس مرکز مطالعات غرب آسیا (اندیشکده روابط بین الملل) نیز بود.

او دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بوده است. وی در دوره وزارت علی‌اکبر صالحی به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه منصوب شد که در سه سال اول وزارت محمدجواد ظریف هم در این سمت ابقا شد. وی مشاور سیاسی ظریف و استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز بوده است. برکناری او از سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه و انتصابش به‌عنوان سفیر ایران در عمان، توسط محمدجواد ظریف با انتقاداتی از سمت جناح اصولگرایان همراه بود که وی حاضر به پذیرش این سمت نشد.

امیرعبداللهیان که سیاستمدار و دیپلمات ایرانی بود، در مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست رای اعتماد نمایندگان را به دست آورد. او همچنین دبیرکل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین و مدیر مسئول فصلنامه گفتمان راهبردی فلسطین بود.

ارتباط با قاسم سلیمانی

وی به علت دو دهه مسئولیت در وزارت امور خارجه به‌خصوص در سمت عربی و آفریقایی این وزارتخانه، ارتباط نزدیکی با قاسم سلیمانی داشت. زمانی که سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و عبداللهیان کارشناس عراق در وزارت امور خارجه بوده است. در جریان تحولات عراق در سال ۲۰۰۳ با سرنگونی صدام حسین، مسئول پرونده عراق در وزارت امور خارجه شده بود.

شهید قاسم سلیمانی بعد از هماهنگی‌های کلان برای پیگیری امور مرتبط شخصاً با وی تماس می‌گیرد. عبداللهیان بعدها عنوان می‌کند که این روحیه سلیمانی او را شیفته خودش کرده است. وی در ملاقات با هیات‌ها و مقامات اروپایی گفته بود: «شما باید از جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی تشکر کنید زیرا سلیمانی به صلح و امنیت جهانی کمک کرده است. اگر جمهوری اسلامی نبود، ایستگاه‌های مترو و مراکز تجمع شما در بروکسل و لندن و پاریس امنیت نداشت.»

وی معتقد بود که اگر شهید قاسم سلیمانی نبود کشورهای بزرگ در منطقه خاورمیانه تجزیه می‌شدند

سایر سمت‌های اجرایی

وزیر امور خارجه ایران (۱۴۰۰)

مشاور وزیر امور خارجه  (۱۳۹۵)

معاون عربی و آفریقایی، وزارت امورخارجه  از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۵

مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امورخارجه(۱۳۸۹)

سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه بحرین از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹

 رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۸۶

 معاون نماینده ویژه وزیر خارجه در امور عراق از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۴

 معاون مدیـرکل خلیج فارس از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۶

 کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سال از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۰ 

جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

فهرست تالیفات:

تالیف کتاب «استراتژی مهار دوگانه آمریکا»

تالیف کتاب «دمکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید» 

ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی

درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امورخارجه

درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران

فهرست مقالات:

استراتژی مهار دوگانه و طرح داماتو، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

موافقتنامه امنیتی بغداد – واشنگتن: رفتارشناسی آمریکا در عراق جدید، فصلنامه سیاست خارجی

بحران سوریه و امنیت ناپایدار منطقه‌ای، فصلنامه مطالعات راهبردی

تحولات خاورمیانه و مطالعه موردی بحرین، فصلنامه مطالعات راهبردی (علمی – پژوهشی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha