کد خبر 253196
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۸

«حیات» گزارش می‌دهد؛

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران

حادثه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشورمان واکنش مقامات سیاسی ایران و جهان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل حیات، از بعدازظهر امروز که خبر بروز سانحه هوایی برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه بسیاری از مقامات بین‌المللی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند:

عراق

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نسبت به حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران و همراهان او ابراز نگرانی بسیار کرد. همچنین نخست وزیر عراق در اقدامی فوری به وزارت کشور و هلال احمر عراق دستور داد تمامی امکانات خود را برای یافتن بالگرد رئیس جمهور ایران، در اختیار مقامات جمهوری اسلامی قرار دهند .

آذربایجان

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان صبح امروز با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرده بود نیز به شدت درباره اخبار مربوط به فرود اضطراری بالگرد رئیس‌جمهور ایران ابراز نگرانی و برای ارائه تمامی کمک‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

آمریکا

وزارت خارجه آمریکا نیز  غروب یکشنبه اعلام کرد که از نزدیک گزارش‌های مربوط به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه  ایران را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا

شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش به سانحه هوایی برای بالگرد رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران: ما همراه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و شرکا، وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم.

پاکستان

نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران گفت: خبر ناراحت کننده‌ای از ایران در مورد بالگرد سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور شنیدم. با نگرانی زیادی منتظر خبرهای خوب هستیم. دعا و آرزوی ما سلامتی رئیس جمهور محترم و همه ملت ایران است 

 هند

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در این باره گفت: عمیقا از گزارش‌های مربوط به سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران متأسفم. ما در این ساعات سخت با مردم ایران اعلام همبستگی  کرده و برای رئیس‌جمهور و هیأت همرا دعا می‌کنیم.

حماس

 عزت الرشق از رهبران ارشد حماس در پیامی، گفت که قلب ما با ملت ایران است.

الرشق، اظهار کرد: از خداوند بزرگ و متعال لطف و عنایت به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و همه همراهانشان را مسئلت داریم.

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با نگرانی خبرهای مربوط به فرود سخت بالگرد حامل آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه وی را دنبال می‌کنند. ریاض همچنین تأکید کرد که در این شرایط سخت، در کنار کشور برادر، جمهوری اسلامی ایران هستیم.

مصر

شیخ الازهر مصر همبستگی صادقانه الازهر با ایران در این شرایط سخت در پی سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران را اعلام کرد.

همچنین یکی از نمایندگان مجلس مصر، اصحاب رسانه، سفیر سوریه در قاهره و شخصیت‌های مردمی طی تماس تلفنی با رییس دفتر حافظ منافع ایران در مصر جویای حال رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و دیگر همراهان آن‌ها شدند و برای سلامتی‌شان دعا کردند.

ارمنستان

وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد این کشور آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم درباره سانحه روی داده برای بالگرد رئیس‌جمهور ایران است.

قطر

سخنگوی وزارت خارجه قطر در واکنش به سانحۀ بالگرد رئیس‌جمهور گفت: قطر آماده ارائه هرگونه پشتیبانی در عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران است.

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه از نزدیک اطلاعات مربوط به سرنوشت مسافران بالگرد رئیس جمهور ایران را زیر نظر دارد، ما صمیمانه امیدواریم که مسافران زنده باشند و جان و سلامت آنها در خطر نباشد

یمن

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز درباره حادثه رخ داده برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور کشورمان گفت: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم. رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

ترکیه

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اعلام کرد: از ادارات استانی وان و ارزروم آفاد، 32 نیروی جستجو و نجات کوهنورد و 6 خودرو به منطقه سانحه اعزام شدند.

اردن

وزارت خارجه اردن اعلام کرد ما بر آمادگی خود برای ارائه حمایت و کمک‌های لازم به ایران در تلاش برای جستجوی بالگرد حامل رئیس جمهور ایران تاکید می کنیم.
 اردن در این بیانیه عنوان کرد ما با نگرانی سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می کنیم و آماده ارائه هرگونه حمایت و کمک هستیم.

سوریه

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد تلاش های نهادها و تیم های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می کند.

وزارت خارجه سوریه در ادامه ضمن اعلام همبستگی کامل با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و دیگر مسئولین ایرانی حاضر در این بالگرد در سلامت باشند.


ونزوئلا

وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور از نزدیک تحولات مربوط به سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران را دنبال می‌کند.

لبنان

وزارت خارجه لبنان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: ما با نگرانی اخبار مربوط به سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور ایران، وزیرخارجه این کشور و هیات همراه را دنبال می‌کنیم.
 

دبیرکل سازمان ملل متحد

سخنگوی سازمان ملل متحد در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گزارش ها در این باره را با نگرانی پیگیری می کند و به سلامت رئیس جمهور ایران و همراهانش امیدوار است.
 

عمان
 

خبرگزاری رسمی عمان اعلام کرد سلطنت عمان با نگرانی فراوان حادثه رخ داده برای بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند و آماده تقدیم هرگونه حمایت و پشتیبانی است.

ترکمنستان

وزیر امور خارجه ترکمنستان طی تماس تلفنی با سفیر ایران در عشق آباد و همچنین دفتر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حادثه بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان وی را پیگیری کرد.

همچنین در صورت لزوم آمادگی کامل ترکمنستان در ارائه کمک رسانی به ملت دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران، مورد تاکید قرار گرفت. دعا و آرزوی پیدا شدن هرچه سریعتر سرنشینان بالگرد در صحت و سلامت به طرف ایرانی اعلام گردید.

امارات

وزارت امور خارجه امارات متحده عربی طی بیانیه‌ای اعلام کرد ما در کنار ایران هستیم و آماده حمایت از تلاش‌ها برای جستجوی هواپیمای رئیس جمهور هستیم.
 

ایتالیا
آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا در پیامی، گفت: از طریق واحد بحران و سفارت خود در تهران خبرهای مربوط به سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی را دنبال می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha