کد خبر 253133
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵

بعد از شهادت رئیسی و با موافقت رهبری؛

مخبر، وظایف رئیس جمهوری را برعهده می‌گیرد/ انتخاب رئیس جمهور جدید تا ۵۰ روز آینده

مخبر، وظایف رئیس جمهوری را برعهده می‌گیرد/ انتخاب رئیس جمهور جدید تا ۵۰ روز آینده

پس از حادثه تلخ و دردناک شهادت سیدابراهیم رئیسی، با موافقت رهبر انقلاب و طبق قانون اساسی، معاون اول رئیس جمهور، مسئولیت اجرایی اداره کشور را برعهده می‌گیرد.

به گزارش گروه سیاسی حیات، «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان صبح روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه برای حضور در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از سد مشترک قیزقلعه‌سی روی رودخانه مرزی ارس و دیدار با «الهام علی‌اف» رئیس جمهور کشور آذربایجان، راهی استان آذربایجان‌شرقی شده بود اما متاسفانه هلی‌کوپتر حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت به شهر تبریز، در منطقه عمومی ورزقان‌ دچار سانحه سقوط شد.

به‌دلیل این حادثه تلخ و دردناک، رئیس جمهور دولت سیزدهم به‌همراه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان‌شرقی، آیت‌الله «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز  و چند تن دیگر از همراهان، به شهادت رسیدند.

مخبر، وظایف رئیس جمهوری را برعهده می‌گیرد/ انتخاب رئیس جمهور جدید تا ۵۰ روز آینده

پس از شهادت رئیس جمهور و بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی، «محمد مخبر» معاون اول با موافقت مقام معظم رهبری، مسئولیت اجرایی اداره کشور را برعهده می‌گیرد.

در اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی آمده است: «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورائی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی شود و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha