کد خبر 253097
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲

نمایندگان مجلس امروز چه مصوباتی داشتند؛

از اصرار بر پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران تا ارسال لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ و تفکیک استان سیستان و بلوچستان

از اصرار بر پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران تا ارسال لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ و تفکیک استان سیستان و بلوچستان

نمایندگان مجلس در نشست امروز موضوعات مهمی از جمله ارسال لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳، تفکیک استان سیستان و بلوچستان، طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و ... را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی حیات، نمایندگان ملت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) سی‌ام اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی به بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح مختلفی پرداختند که مشروح مهم‌ترین این موارد را می‌توانید در این گزارش بخوانید:

در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر ضرورت رفع اشکالات زیرساختی برای مدیریت بارندگی‌های شدید در کلانشهر مشهد کمیسیون عمران را مامور کرد تا به این موضوع رسیدگی کند.

رئیس مجلس همچنین درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل خراسان رضوی را به خانواده‌های آن‌ها، مردم شریف خراسان و عموم ملت ایران  تسلیت گفت و افزود: ضروری است که علاوه بر تسریع رسیدگی به حال مجروحان و پیگیری روند درمان آنها نسبت به جبران خسارات وارده به اموال و منازل مردم در شهر مشهد و شهرهای فریمان، کلات، سرخس، طرقبه و شاندیز نیز اقدام شود.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان به دلیل اشاره نکردن به موضوع خرید تضمینی جو در نطق خود و پرداختن صرف به موضوع سیل مشهد، گفت: گزارش کمیسیون کشاورزی در این رابطه تنظیم شده و در سه‌شنبه نظارتی قرائت می‌شود. حتما باید رابطه بین واردات و تولیدات داخل به ویژه جو به عنوان اقلام اساسی تنظیم شود و ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم شهرستان‌های سرخس و فریمان هم در تذکری با اشاره به اینکه آسیب زیادی به بخش کشاورزی، دامداری و باغداری ایجاد شده است، تصریح کرد: باید به سرعت تمام خسارات استخراج شده و اعتبارات آن جابه‌جا شود. از وزیر کشور درخواست دارم که به سرعت اعتبارات لازم به این موضوع تخصیص یابد؛ سفر ۲ الی سه ساعته وزیر کافی نیست.

همچنین سلمان اسحاقی، نماینده مردم شهرستان قائنات نیز با انتقاد از برخی سوء مدیریت‌ها در زمینه آبخیزداری و مقابله با سیل، خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شد و با بیان اینکه «حمله ملخ‌ها یکی از مسائلی است که آسیب‌های آن بسیار بزرگ‌تر و بیشتر از خسارات سیل است» تاکید کرد: موضوع حمله ملخ‌ها به خراسان جنوبی در دستور کار جدی وزارت کشاورزی قرار بگیرد.

همنچنین عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس نیز که ریاست بخش دیگری از جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به تذکری درباره و وضعیت خانوارهایی که منازل آنها در حادثه آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم خراب شده است، کمیسیون عمران را مامور کرد که به این مساله با جدیت ورود کرده و افزود: اکنون که خانه‌های مردم خراب شده و آنها پناهی ندارند باید فکری برای این موضوع صورت گیرد.

ناطقان میان دستور

ذبیح‌الله اعظمی، نماینده مردم جیرفت و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نطق خود با تاکید بر  اینکه کشاورزان و گندمکاران سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند، گفت: تاکنون و با وجود گذشت ۲ ماه بعد از برداشت گندم در جنوب کشور، هنوز مطالبات آنها پرداخت نشده است. لازم است وزارت جهاد و سازمان برنامه و بودجه نسبت به این موضوع اقدام کنند.

احمد دنیامالی، نماینده مردم انزلی و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز لازم است مجلس به طور سالیانه خود را مورد پالایش قرار دهد و شاید در آئین نامه داخلی نیز لازم است اصلاحاتی در این حوزه انجام شود؛ در این مجلس تلاش کردیم در حوزه قانون گذاری به لایحه محوری توجه کنیم اما شاید همچنان طرح محوری مورد توجه بود و این به نفع کار نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کاهش سطح آب دریای خزر نگران کننده است و این موضوع به توجه ویژه نیاز دارد خواستار تعیین نماینده‌ای ویژه از سوی رئیس جمهور در خصوص تالاب انزلی و دریای خزر شد.

محمد آشوری،نماینده بندرعباس و عضو کمیسیون  مجلس شورای اسلامی در نطق خود تاکید کرد: واقعیات کشور گویای آن است که علی‌رغم همه تلاش‌های دشمن، جامعه ایران پویا و استوار مانده و با صبوری و متانت از منابع امنیت و روند توسعه‌ای خود صیانت می‌کند.

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز با تاکید بر اینکه وحدت کلمه می‌تواند از هزینه‌های اضافی تحمیلی بر کشور جلوگیری کند، گفت: امروز کشور نیازمند همدلی و هماهنگی همه بخش‌هاست.

از تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه تا پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران و کادر درمان

در جریان جلسه امروز مجلس، نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جداول را رفع کرده و با تصویب مجدد آن بر مصوبه اخیر خود درباره پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران و کادر درمان اصرار کردند.

امروز همچنین طرح تاسیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه نیز در دستور کار مجلس قرار گرفت و ماده یک این طرح بررسی شد و در نهایت با تصمیم رئیس جلسه، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد.

لازم به ذکر است در ماده یک این طرح به قوه قضائیه مجوز داده می شود که مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را به «سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه» تبدیل کند.

در جلسه امروز صحن علنی مجلس قرار است گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان، گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۳) بحث و بررسی شود.

همچنین گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (۱) و بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان درباره رسیدگی به لایحه اساسنامه توسعه سواحل مکران طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نیز در دستور کار صحن علنی امروز مجلس قرار دارد.

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی، گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان برای دستور کار امروز صحن علنی مجلس پیش بینی شده است.

ارسال لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ به مجمع تشخیص

نمایندگان همچنین در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور( بخش دوم جداول) اعاده شده از شورای نگهبان جهت رفع ابهامات و مغایرت‌های هیأت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام را با ۱۷۴ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

این گزارش به موضوعاتی از جمله: «اعتبار مرکز آموزش عالی فیروزآباد و پردیس بین‌المللی کیش عیناً به دستگحاه اجرایی ذیربط به ترتیب دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتقال یافت»، «کمیسیون بر حکم ذیل جدول شماره ۷ درخصوص پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان اصرار ورزید» و ... می‌توان اشاره کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

در جلسه امروز مجلس، محمدرضا پورابراهیمی در رابطه با وضعیت بازار سرمایه، علی‌اکبر علیزاده برمی در خصوص مجلس یازدهم و لایحه تعیین روزهای تعطیل هفته، محمد وحیدی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اصغر سلیمی در رابطه با موضوع طرح‌های انتقال آب و لزوم اخذ مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط زیست برای این طرح ها، فرهاد بشیری در خصوص مطالبات مردم شهرستان پاکدشت برای باقی ماندن در استان تهران و مهدی اسماعیلی در رابطه با برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در امنیت کامل، صحبت کردند.

همچنین محمد مولوی درباره محل استقرار گمرکات آبادان و خرمشهر، سیدجلیل میرمحمدی درخصوص مشکلات موجود در پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، حسین جلالی درخصوص مصوبه تعطیلی روز شنبه، سیدعلی موسوی در خصوص لزوم حفظ وحدت و پرهیز از محافظه‌کاری، علی خضریان در رابطه با قصورات وزارت آموزش و پرورش در برگزاری امتحان نهایی، محمد جواد عسکری درخصوص مطالبات گندم کاران از دولت و کاظم دلخوش در خصوص حضور حداقلی کارکنان بانک‌ها در روز شنبه در صورت تعطیلی این روز به بیان نذکرات و نقطه نظرات خود پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha