کد خبر 251806
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲

ایروانی:

پذیرش فلسطین بعنوان عضو کامل سازمان ملل اولین گام در رسیدگی به بی عدالتی‌ است

پذیرش فلسطین بعنوان عضو کامل سازمان ملل اولین گام در رسیدگی به بی عدالتی‌ است

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با حمایت ایران از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: پذیرش فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل، اولین گام و لحظه ای محوری در رسیدگی به بی عدالتی های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده اند.

به گزارش گروه بین الملل حیات؛ امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اعلام می‌کند. پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده‌اند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: قطعنامه ای که به تازگی تصویب شد به درستی تأکید می کند که کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است.

ایروانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تصمیم امروز مجمع عمومی را تایید و از آن حمایت می‌کند. این تصمیم نشان‌دهنده گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی فلسطین است. فلسطین تعهد خود را به صلح و توانایی خود در انجام تعهدات مندرج در منشور ملل متحد نشان داده است و در نتیجه، شایسته عضویت کامل در سازمان ملل است.

متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در توضیح رای ایران به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در نشست روز جمعه مجمع عمومی سازمان ملل به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اعلام می‌کند. پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده‌اند.

قطعنامه به تازگی تصویب شد به درستی تأکید می کند که کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است.

جمهوری اسلامی ایران تصمیم امروز مجمع عمومی را تایید و از آن حمایت می‌کند. این تصمیم نشان‌دهنده گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی فلسطین است. فلسطین تعهد خود را به صلح و توانایی خود در انجام تعهدات مندرج در منشور ملل متحد نشان داده است و در نتیجه، شایسته عضویت کامل در سازمان ملل است.

در مقابل، اقدامات رژیم اسرائیل این رژیم را رد صلاحیت و نامشروع می‌کند و به‌عنوان موجودیت صلح‌دوستی که قادر به پایبندی به تعهدات منشور سازمان ملل باشد، فاقد صلاحیت و مشروعیت می‌کند. رژیم اسرائیل به‌طور مداوم قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. این رژیم از پیروی از دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری امتناع ورزیده و به نقض فاحش از جمله قتل عام، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه می‌دهد.

گزارش‌های هولناک از گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در بیمارستان ناصر و شفا در غزه تصویری دلخراش از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت این رژیم را نشان می‌دهد. تقریباً ۴۰۰ جسد، از جمله زنان و کودکان، مدفون پیدا شده است که نمونه‌های بارز خشونت این رژیم و بی‌اعتنایی به جان انسان‌ها بود. این اقدامات در تضاد با ارزش‌های بنیادی سازمان ملل متحد و تمامی هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل بوده و صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

موجب تاسف است که ایالات متحده پیش‌نویس بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت پیشنهادی الجزایر را که خواستار تحقیقات بی‌طرفانه، شفاف و بین‌المللی برای تعیین حقایق پشت جنایت هولناک گورهای دسته‌جمعی در غزه است، ممانعت کرده است. این رفتار غیرمسئولانه آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت غیرقابل قبول، غیرمسئولانه و در تضاد با درخواست جامعه جهانی است.

آقای رئیس،

علی‌رغم حمایت گسترده جامعه بین‌المللی، آمریکا به‌عنوان حامی سرسخت رژیم اشغالگر، بار دیگر چشمان خود را بر این واقعیت بسته و تلاش‌های مذبوحانه‌ای را برای جلوگیری از تحقق آرمان اصیل مردم فلسطین برای عضویت انجام داده است. با این حال، رای امروز نشان می‌دهد که چگونه ایالات متحده با حمایت بی‌قید و شرط خود از رژیم اسرائیل، به انزوا کشیده شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است رای امروز پیام روشنی به شورای امنیت ارسال می‌کند. امیدواریم با تصویب این قطعنامه، شورای امنیت بتواند در موضع قبلی خود در مورد درخواست فلسطین برای عضویت کامل تجدید نظر نماید.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر این باور است که حمایت از آرمان و ملت فلسطین تا زمانی که آن‌ها نتوانند حقوق اساسی خود به‌ویژه حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین را در تمامی سرزمین‌های اشغالی به پایتختی قدس شریف به دست آورند، ادامه یابد.

در خاتمه، جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه رأی مثبت می‌دهد و آن را نشان‌دهنده حمایت قوی جامعه بین‌المللی از آرمان فلسطین، به ویژه تحقق حق مسلم مردم فلسطین نسبت به تعیین سرنوشت خود می‌داند. در حالی که ما از پذیرش قطعنامه استقبال می‌کنیم، اما قلب ما با مردم غزه و رفح است که جنایات مداوم رژیم اسرائیل را تحمل می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همچنان در دفاع از برقراری آتش‌بس پایدار ثابت قدم است و آن را به‌عنوان یک نیاز ضروری و فوری برای غزه در این مقطع حساس می‌شناسد.

در نهایت، مایلیم ثبت کنیم که حمایت جمهوری اسلامی ایران از قطعنامه بدون لطمه به موضع اصولی دیرینه و ثابت ما در مورد مسائل مربوط به مسئله فلسطین و عدم به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل است.

سپاسگزارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha