کد خبر 251734
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰

استاندارد یورو۵ برای بنزین داخلی با خودکفایی در تولید کاتالیست KHT وNHT طی یک سال

استاندارد یورو۵ برای بنزین داخلی با خودکفایی در تولید کاتالیست KHT وNHT طی یک سال

سرپرست کاتالیست گوگردزدایی و پروژه کاتالیست KHT و NHT یک شرکت دانش بنیان، با اشاره به رونمایی از تفاهم نامه با پژوهشگاه صنعت نفت در سال گذشته، گفت: با استفاده از دانش فنی و علمی پژوهشگاه توانستیم طی یک سال به نقطه صنعتی سازی کاتالیست‌های مذکور برسیم.

به گزارش گروه ارتباطات حیات، محمد پیمانی، سرپرست کاتالیست گوگردزدایی و پروژه کاتالیست KHT و NHT شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو گفت: این کاتالیست‌ در پالایشگاه‌ها برای تصفیه نفتا، گازوئیل، کروسین و برش‌های نفتی استفاده می‌شود و هدف از استفاده آنها این است که میزان گوگرد به قدری کم شود که بنزین یا گازوئیل در استاندارد یورو۵ باشد.

این پژوهشگر، درباره رونمایی از دانش فنی و کاتالیست KHT و NHT که یک پروژه مشترک میان شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو و پژوهشگاه صنفت نفت است، اظهار کرد: کاتالیست‌های هیدروتریتینگ نفتا و کروسین عموما در پالایشگاه‌ها برای تصفیه نفتا، گازوئیل، کروسین و برش‌های نفتی استفاده می‌شود و هدف از استفاده آنها این است که میزان گوگرد به قدری کم شود که بنزین یا گازوئیل در استاندارد یورو۵ باشد و نفتا مورد استفاده در پالایشگاه برای فرآیند پایین دستی تصفیه شده و بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش کاتالیست مذکور در حفظ محیط زیست، گفت: میزان گوگرد پایین برای بنزین و گازوئیل مصرفی خیلی لازم است. تولید این کاتالیست طی تفاهم نامه‌ای با پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد تا بتوانیم از امکانات پژوهشگاه و از دانش فنی و تخصصی همکاران پژوهشگاه استفاده کنیم و در زمان کمتری به کاتالیست نهایی برسیم.

سرپرست کاتالیست گوگردزدایی و پروژه کاتالیست KHT و NHT شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو، ادامه داد: ما نمونه مرجع خارجی برای تست این کاتالیست گرفتیم و طبق فرمولاسیون پژوهشگاه نمونه‌های اولیه تولید شد.
این دو کاتالیست مرجع و نمونه‌های تولید شده در پایلوت‌های پژوهشگاه مورد تست و ارزیابی قرار گرفت که نهایتا نتایج آن تقریبا شبیه به هم بود و استانداردها را پاس می‌کرد. از طرفی برای اینکه بتوانیم شرایط آن واحد را سخت‌تر کنیم، اقدام به انجام تست‌های جانبی کردیم تا کاتالیست‌ها را مورد ارزیابی در شرایط سخت قرار دهیم. این تست‌ها نیز با همکاری پژوهشگاه انجام شده و نتایج قابل قبولی گرفته است.

پیمانی با بیان اینکه انشالله امسال خط تولید و تجهیزات تولید کاتالیست یاد شده که شبیه به کاتالیست‌های قبلی بود برای شروع تولید صنعتی این کاتالیست جدید آماده می‌شود، افزود: معمولا در قالب قراردادهای جاری با پالایشگاهی‌ها تولید و آغاز می‌شود و طبق قرارداد و سفارش‌های بسته شده این کاتالیست را تولید می‌کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره نقش پژوهشگاه صنفت نفت در تولید کاتالیست KHT و NHT، خاطر نشان کرد: این پژوهشگاه نهادی دولتی است که امکانات خوبی برای تست‌های رآکتوری و تست‌های مشخصه یابی کاتالیست دارد. همکاران در پژوهشگاه قبلا در این زمینه کارهای خیلی خوبی انجام داده بودند و از این جهت درواقع صرف انرژی و وقتی که ما باید قرار می‌دادیم تا خودمان به این دانش فنی برسیم مقداری کاهش پیدا کرد و سریع‌تر توانستیم به مشخصات کاتالیست نهایی برسیم.

سرپرست کاتالیست گوگردزدایی و پروژه کاتالیست KHT و NHT یادآور شد: سال قبل رونمایی از تفاهم نامه با پژوهشگاه صنعت نفت را داشتیم و امسال نمونه اولیه کاتالیست را رونمایی کردیم. این یعنی در یک سال به جای اینکه خودمان وقت صرف کنیم و به دانش فنی این کاتالیست برسیم، به تولید صنعتی رسیدیم. معمولا رسیدن به نقطه صنعتی سازی یک کاتالیست از صفر تا صد سه سال زمان می‌برد و ما با امکانات و تخصص پژوهشگاه این کاتالیست را سریع‌تر به صنعتی سازی رساندیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha