۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴

شناسایی راز درخشش‌های مرموز اطراف سیاهچاله‌ها

محققان راز درخشش‌های مرموز اطراف سیاهچاله را شناسایی کردند.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، مشاهدات نجومی نشان می‌دهد که در داخل دیسک اطراف سیاهچاله، درخشش‌های مرموز چندین بار در روز رخ می‌دهد، به طور موقت روشن می‌شود و سپس محو می‌شود.

دانشمندان بر این باورند که منطقه‌ای که بلافاصله سیاهچاله را احاطه کرده است متلاطم بوده و حاوی گاز مغناطیسی داغ است که با سرعت و دمای فوق العاده‌ای به دور سیاهچاله می‌چرخد. مشاهدات نجومی نشان می‌دهد که در این دیسک درخشش‌های مرموز چندین بار در روز رخ می‌دهد، به طور موقت روشن می‌شود و سپس محو می‌شود.

در مطالعه جدیدی که در ۲۲ آوریل در ژورنال Nature Astronomy منتشر شد، محققان از داده‌های تلسکوپ و فناوری بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بازیابی اولین ویدیوی سه بعدی استفاده کردند که نشان می‌دهد این شعله‌ها ممکن است در اطراف سیاهچاله بسیار پرجرم واقع در قلب کهکشان راه شیری چگونه به نظر برسند.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای غول‌پیکر نشان می‌دهند که ماده‌ای که به دور سیاه‌چاله می‌چرخد - در ساختاری به نام قرص برافزایش - می‌تواند به صورت دوره‌ای در یک رویداد پرانرژی به شکل «شعله» فوران کند که با اشعه ایکس، مادون قرمز و نور رادیویی قابل مشاهده است. با این حال، بازسازی ساختار سه بعدی این شراره‌ها از داده‌های مشاهده شده چالش برانگیز است.

منبع: هلث