کد خبر 251459
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

سونامی ورود تکنسین‌ها به امور تخصصی پزشکان

سونامی ورود تکنسین‌ها به امور تخصصی پزشکان

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، با تاکید بر حفظ شان و جایگاه پزشکی در کشور، نسبت به ورود سونامی گونه تکنسین‌ها در مداخلات غیر مجاز انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی حیات، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران، اظهار کرد: درباره جایگاه پزشک در ایران باید گفت زمانی که از نقش پزشک صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها نقش درمانگر در بیمارستان و اتاق عمل نیست بلکه طبیبان حافظان تار و پود سلامت مردم و جامعه هستند.

وی افزود: روند حرکات جهانی به سمت کمبود نیروی متخصص در افق ۲۰۳۰ است، در کشور ما شاید چالش اساسی پیش روی ما نباشد اما زمانی که در کشور توسعه یافته کمبود نیرو اتفاق می‌افتد این جبران از کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: تأمین نیروی تخصصی در بازه ۷ ساله عملی نیست سیاست گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند وگرنه سیاست افزایش ظرفیت راه به جایی نخواهد برد و تبدیل به کشت «فرارسرزمینی» برای کشورهای دیگر خواهد کرد.

وی بیان کرد: کاهش اقبال به رشته علوم پزشکی در کشور ما و جهان و برخی کشورهای توسعه یافته قابل توجه است برخی تخمین‌ها در سال ۲۰۳۰ حکایت از این دارد جهان با ۱۸ میلیون کمبود کادر درمان مواجه خواهد شد. در آمریکا کمبود بیش از ۳۰۰ هزار متخصص پزشکی وجود خواهد داشت در این کشورها تمایل به رشته‌های پیچیده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

رئیس‌زاده با بیان اینکه تعارضات بین رشته‌ای در کشور ما به بدترین شکل مدیریت می‌شود، گفت: وزارت بهداشت کمیسیون تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای را به رغم قانون مجلس شورای اسلامی در سازمان نظام پزشکی تعطیل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha