کد خبر 249984
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس پاسخ داد؛

طلا بخریم یا صندوق طلا؟

طلا بخریم یا صندوق طلا؟

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در مورد اینکه آیا بهتر است طلا بخریم یا صندوق طلا؟ گفت: خرید و فروش واحدهای صندوق های طلا معاف از مالیات است.

علیرضا صادقی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در مورد نحوه سرمایه گذاری در صندوق های طلا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی حیات گفت: صندوق­ های طلا، گواهی سپرده سکه طلا و گواهی سپرده شمش طلا از جمله ابزارهای کارآمد جهت سرمایه گذاری در حوزه طلا در بازار سرمایه هستند.

وی ادامه داد: صندوق طلا یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بورس کالای ایران است. در این صندوق­ها، دارایی سرمایه‌گذاران صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا، گواهی سپرده شمش طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر طلا می‌شود.

سرمایه گذاری در طلای بورسی به دو روش

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس گفت: گواهی سپرده شمش طلا و سکه طلا نیز  به پشتوانه طلایی که در خزانه های مورد تایید بورس کالا سپرده شده است، صادر می شود. سرمایه‌گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه طلا هستند، می توانند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این بازار فعالیت کنند.

صادقی افزود: چنانچه سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری مستقیم در حوزه طلا دارند می توانند اقدام به خرید گواهی سپرده شمش طلا کنند. در غیر این صورت می توانند به صورت غیرمستقیم و از طریق خرید واحدهای صندوق های طلا اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا کنند.

طلای فیزیکی یا طلای بورسی؟

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در مورد مقایسه سرمایه گذاری روی طلای فیزیکی و طلای بورسی گفت: سرمایه گذاری روی گواهی سپرده شمش طلا و یا صندوق های طلا، مشکلاتی مانند نگهداری فیزیکی طلا، ریسک طلای تقلبی و ریسک سرقت طلا را به همراه ندارد.

صادقی افزود: همچنین اشخاص در هر زمانی که تمایل به خرید یا فروش داشته باشند بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صرف کمترین زمان، امکان معامله وجود دارد.

حرکت موازی قیمت واحد صندوق های طلا با قیمت طلا در بازار

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در مورد جزئیات خرید واحدهای صندوق های طلا گفت: صندوق های طلا بدون تقسیم سود است و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در آن از طریق رشد قیمت هر واحد (NAV) صندوق به دست می‌آید. تمام این صندوق‌ها دارای بازارگردان هستند، لذا از نقدشوندگی خوبی برخوردار­ند.

طلا بخریم یا صندوق طلا؟

صادقی در مورد نوسانات قیمت این واحدها گفت: با توجه به اینکه بخش عمده سرمایه گذاری این صندوق ها در دارایی های مبتنی بر طلا نظیر گواهی سپرده شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا بوده، لذا هم جهت با تغییرات قیمت طلا حرکت می کنند و در صورت افزایش قیمت طلا، ارزش دارایی های این صندوق ها افزایش یافته و و در نهایت منجر به رشد قیمت واحدهای این صندوق ها می گردد.

شروط لازم برای خرید طلای بورسی

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در مورد سرمایه گذاری و امکان خرید و فروش واحدهای صندوق‌های طلا و گواهی سپرده شمش گفت: افراد با داشتن کد معاملاتی (کد سهامداری) می توانند اقدام به خرید و فروش واحدهای صندوق های طلا کنند.

به گفته صادقی، همچنین سرمایه گذاران برای خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا نیز می توانند با اخذ کد معاملاتی از بورس کالا و از طریق شرکت های کارگزاری اقدام به سرمایه گذاری در بازار گواهی سپرده شمش طلا کنند.

مردم چطور می توانند با سرمایه های خُرد، طلا و سکه در بورس خریداری کنند؟

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم چطور می توانند با سرمایه های خرد، طلا و سکه در بورس خریداری کنند؟ و از چه میزان سرمایه کف تا سقف چقدر می توانند سرمایه گذاری کنند؟ گفت: با توجه به اینکه ممکن است مبلغ سرمایه گذاری یک سرمایه گذار برای خرید یک سکه و یا شمش طلا در خارج از بورس کالا کافی نباشد، بورس کالای ایران این بستر را فراهم آورده که افراد بتوانند با پرداخت بخشی از قیمت شمش طلا و یا سکه، در قالب گواهی سپرده اقدام به سرمایه گذاری کنند؛ بدین صورت که امکان سرمایه گذاری در بازار گواهی سپرده شمش طلا برای میزان یک دهم (۰.۱) گرم شمش طلا وجود دارد.

صادقی ادامه داد: همچنین افراد می توانند با خرید واحدهای صندوق های طلا نیز به صورت غیرمستقیم و حتی کمتر از سرمایه مورد نیاز برای خرید گواهی سپرده شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق ها کنند.

خرید طلای بورسی مشمول مالیات می شود؟

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا خرید این صندوق ها مشمول مالیات می شود یا خیر؟‌ گفت: خیر، معاملات این صندوق ها توسط اشخاص مشمول مالیات نیست.

به گفته صادقی، کل کارمزد معاملات این صندوق ها برای هر یک از طرفین معامله یکسان بوده و معادل ۰.۰۰۱۲ ارزش معامله است. به عنوان مثال چنانچه ارزش معامله یک فرد برابر ۱۰۰ میلیون ریال باشد، مجموع کارمزد قابل پرداخت توسط وی ۱۲۰،۰۰۰ ریال خواهد بود.  

چند صندوق طلا در بازار وجود دارد؟

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس گفت: با توجه به مجوزهایی صادره در حال حاضر تعداد ۱۳ صندوق طلا در بورس کالای ایران فعال هستند.

صادقی در پاسخ به این سوال که گفته می شود یک صندوق طلا، سکه یا طلا دارد به چه معناست؟ گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا نوعی صندوق سرمایه گذاری کالایی اند که پشتوانه آن سکه و شمش طلا است، لذا عمده منابع صندوق در گواهی سپرده شمش طلا، گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha