کد خبر 249612
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷

یک فعال محیط زیست در گفتگو با «حیات»:

برقی‌سازی حمل و نقل عمومی راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا + فیلم

برقی‌سازی حمل و نقل عمومی راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا + فیلم

فعال محیط زیست و برنده جایزه ترویج علم با ادعای اینکه سالانه ۵۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می‌دهند، گفت: برقی‌سازی حمل و نقل عمومی راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا است.

محمد درویش، فعال محیط زیست و برنده جایزه ترویج علم پس از حضور در استودیو حیات، درباره امید جامعه به آینده محیط زیستی ایران، اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن امید وجود نداشته باشد و احساس کنند که صدایشان شنیده نمی‌شود، برای آن‌ها کاری پیش نمی‌رود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور، مردم باید امیدوار باشند و نباید ناامیدی در کشور گسترش یابد.

این فعال محیط زیست با اشاره به باغ وحش‌های کشور و وضعیت‌های حیوانات تلف شده این اماکن، اظهار کرد: مسئول اصلی این ماجرا سازمان حفاظت از محیط زیست است، نباید فراموش کنیم که دو حیوان باارزش در باغ وحش مشهد، به تازگی تلف شدند که در این رابطه باید سازمان به وظایف خودش عمل کند.

وی همچنین یادآور شد: در همه کشورها باغ وحش وجود دارد و به دلیل مدرنیته، برای اینکه کودکان و نوجوانان با ارزش‌های محیط زیست و حیات وحش به خوبی آشنا شوند، این باغ وحش‌ها به کار می‌آیند تا بتوانند ارتباط درستی را فراهم کند.

برقی‌سازی حمل و نقل عمومی راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا + فیلم

نقش مهم باغ وحش‌ها اما با رعایت استانداردها

درویش در ادامه یادآور شد: کودکان و نوجوانان باید بدانند که در چه جهانی با چه ویژگی‌های زیستی زندگی می‌کنند، این باغ وحش‌ها یک کلاس آموزشی است، پس وجود باغ وحش‌ها لازم است اما به شرط این که استانداردهای لازم اجرایی شود، سازمان حفاظت از محیط زیست متولی رعایت این استانداردهای جهانی است و ما هرچند وقت یکبار در باغ وحش‌های کشور، شاهد هستیم که کمینه حقوق این حیوانات رعایت نمی‌شود.

وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: این سازمان باید بهتر وارد میدان شود و در خصوص جحیوانات باغ وحش‌ها به صورت جدی‌تر برخورد کند و جریمه‌های سنگینی وضع کند. در کشور کارشناسان متخصص خوبی حضور دارند و باید از این متخصصین به خوبی بهره ببرند اما این اتفاق متاسفانه رخ نمی‌دهد.
 

 برنده جایزه ترویج علم با اشاره به نقش مردم در خصوص حفظ گونه‌های باارزش حیات وحش و عملکرد آن‌ها در خصوص محیط زیست، تشریح کرد: آگاهی مردم باید بیشتر شود، رسانه‌ها نیز نقش مهمی در این خصوص دارند، باید اطلاعات دقیق به شهروندان ارائه شود. سوالی که مطرح است این است که به چه اندازه برنامه‌ها آموزشی در مورد حیوانات در رسانه ملی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: باید برنامه‌های آموزشی که آگاهی مردم را در خصوص حیات وحش و محیط زیست افزایش دهد، بیشتر شود؛ دانایی فردی باید به آگاهی ملی شود تا مردم نیز بتوانند از حقوق خود و محیط زیست خود دفاع کنند.

مرگ سالانه ۵۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا

برقی‌سازی حمل و نقل عمومی راهکار مناسب برای کاهش آلودگی هوا + فیلم

درویش با بیان اینکه هر نوع تغییر کاربری در فضای سبز تهران، شهری که به شدت با بحران آلودگی هوا و با کمبود فضای سبز روبرو است، غیر قانونی است و به هیچ بهانه‌ای نباید این اتفاق رخ دهد، همچنین گفت: درختان شهر، ریه‌های این شهر هستند و نباید یک درخت به هر دلیلی قطع شود؛ فراموش نکنیم که در تهران طبق آمار رسمی به‌دلیل آلودگی هوا، ۸ درصد مرده‌زایی جنین رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha