کد خبر 249398
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

حدود ۲هزار زائر آماده تشرف به حج تمتع/ حجاج آذربایجان‌غربی «مدینه بعد» هستند

حدود ۲هزار زائر آماده تشرف به حج تمتع/ حجاج آذربایجان‌غربی «مدینه بعد» هستند

مدیرکل حج و زیارت آذربایجان غربی گفت: ۱۵ کاروان در قالب یک هزار و ۹۸۰ نفر زائر از این استان امسال عازم سرزمین وحی می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگی حیات؛ ایام ماه مبارک رمضان که سپری می شود، به طور معمول برنامه ریزی ها برای حج تمتع در جای جای بلاد اسلامی آغاز می شود تا صدها هزار نفر از مسلمانان جهان در روزهای ابتدایی ذیحجه و منتهی به عید سعید قربان در گرد خانه خدا جمع شوند.

پس از همه گیری کرونا که مدت محدودی، حج تمتع را با تعطیلی مواجه کرد، چند سالی است که منتظران حضور در سرزمین وحی در ماه های ذیقعده و ذیحجه به مکه مکرمه و مدینه منوره اعزام می شوند.

امسال نیز نظیر دو سه سال گذشته، تمهیدات لازم برای حضور حجاج بیت الله الحرام در سرزمین وحی اندیشیده شده و بسیاری از منتظران که گاه میزان انتظار آنها به نزدیک دو دهه نیز می رسد، بالاخره برای حضور در گرد خانه خدا عازم عربستان خواهند شد.

در سال جاری بیش از ۸۳ هزار نفر از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در سرزمین وحی مقدمات لازم را فراهم کرده اند تا از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر مناسک حج را به جا آورده و در مدینه منوره نیز در کنار مرقد پیامبر اعظم (ص) و قبرستان بقیع حضور یافته و دلی صفا دهند.

از این تعداد نزدیک به ۲ هزار نفر مربوط به آذربایجان غربی است که تمهیدات و پیش بینی های لازم برای تشرف آنان به حج تمتع اندیشیده شده است که چند و چون آن درمصاحبه با شاهین مطیع حق‌شناس مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی طرح می شود.

حق شناس مدیرکل حج و زیارت آذربایجان غربی گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته اعزام حجاج این استان به مکه مکرمه در هفته های آینده انجام می‌شود؛ ظرفیت اعزامی برای کاروان‌های حج تمتع در استان، یک هزار و ۹۸۰ نفر است که در حال حاضر یک هزار و ۹۶۰ نفر مجوز اعزام را برای شرکت در مناسک حج تمتع در قالب ۱۵ کاروان دریافت کرده‌اند. با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، کاروان های اعزامی از آذربایجان غربی، به اصطلاح «مدینه بعد» بوده و پس از انجام مناسک حج در مکه مکرمه، به مدینه منوره مشرف خواهند شد.

وی افزود: طبق تمهیدات اندیشیده شده، حجاج از آذربایجان غربی در اواسط خرداد امسال به سرزمین وحی مشرف خواهند شد؛ ضمن اینکه پروازهای حجاج از فرودگاه ارومیه صورت می گیرد. این پروازها از ارومیه به سمت جده خواهد بود و پروازهای بازگشت نیز از مدینه به ارومیه صورت خواهد گرفت.

حق شناس در پایان گفت: برنامه ریزی شده که حجاج اعزامی از آذربایجان غربی حدود ۳۰ تا ۳۵ روز در مکه مکرمه و مدینه منوره حضور داشته باشند. روند آموزشی حجاج از هفته های گذشته آغاز شده و زائران در دوره هایی که تمهید شده، حضور می یابند تا روند انجام مناسک، موارد مورد نیاز در عربستان و همچنین ضرورت های زیارت و حضور در سرزمین وحی را فرا بگیرند.

گفتنی است؛ اعزام زائران به حج تمتع امسال از اواخر اردیبهشت در سراسر کشور آغاز می شود و ابتدا زائرانی حضور می یابند که مدینه قبل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha