کد خبر 249285
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

رئیس هیات نظارت بر انتخابات موسسه اندوخته شاهد در گفتگو با «حیات»:

صفر تا صد برگزاری انتخابات موسسه اندوخته شاهد/ چه کسانی به هیات مدیره این موسسه راه می یابند؟

صفر تا صد برگزاری انتخابات موسسه اندوخته شاهد/ چه کسانی به هیات مدیره این موسسه راه می یابند؟

رئیس هیات نظارت بر انتخابات موسسه اندوخته شاهد، فلسفه و جزئیات برگزاری انتخابات اعضای هیات امنا و هیات مدیره این موسسه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی حیات؛ واگذاری موسسه اندوخته شاهد به صاحبان اصلی خود یعنی فرزندان و همسران معزز شهدا در حالی در دست اقدام است که این کار به منظور نقش‌آفرینی این عزیزان در تصمیمات و آینده این موسسه صورت می پذیرد.

برای شفاف سازی روند برگزاری انتخابات اعضای هیات امنا و اعضای هیات مدیره این موسسه به سراغ حجت‌الله امانی، رئیس هیات نظارت انتخابات هیات امنا و هیات نظارت بر انتخابات موسسه اندوخته شاهد رفتیم. مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

لطفا در مورد بحث خروج از بنگاه داری بنیاد شهید و امور ایثارگران بفرمایید.

در راستای ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری موسسه به صاحبان اصلی خود یعنی فرزندان و همسران معزز شهدا، قرار بر این شد که بنیاد شهید و امور ایثارگران، تمام سیاست ها و برنامه های خود را معطوف به خدمات رسانی به جامعه هدف خود کند.

در همین راستا مقرر شده بخش هایی که مرتبط با خدمات جامعه هدف بنیاد شهید هستند؛ اعم از مراکز توانبخشی، درمانی، رفاهی و... توسعه پیدا کنند و تقویت شوند تا جامعه هدف بتواند حداکثر بهره را از این موضوع داشته باشد.

در کنار این موضوعات، مشاغل و موضوعات غیر مرتبطی که از گذشته به بنیاد شهید و امور ایثارگران وصل شده، جدا می شود و معادل امکاناتی که از بنیاد شهید جدا می شود، در قالب منابع اعتباری و یا بحث خدمتی به بنیاد شهید محلق می شود تا بتواند ظرفیتی را در راستای ارائه خدمت به جامعه هدف فراهم کند.

واگذاری سهام موسسه اندوخته شاهد با چه هدفی و به چه کسانی در حال انجام است؟  

در مورد بحث خروج از بنگاه داری قابل ذکر است که مواردی که مرتبط با نحوه خدمات رسانی به جامعه هدف بنیاد شهید است، با قوت به فعالیت خود ادامه خواهند داد. به عبارتی، بنیاد شهید به دنبال این است که بتواند این حوزه ها و بخش ها را توسعه هم بدهد و بتواند با بهترین شکل و توسعه فعالیت ها به ویژه در بخش درمان، رفاهیات و بخش های اردویی بتواند این بخش ها را توسعه بدهد و جامعه هدف کل کشور از تمام این ظرفیتی که دیده شده است، استفاده کنند.

فعالیت بخش های اقتصادی در حوزه کشاورزی، معدن و صنعت منطبق با حوزه های فعالیتی بنیاد شهید نبوده که این بنیاد در قبال آنها پاسخگو باشد و خارج از برنامه ها و ماموریت اصلی خود بنیاد شهید است. در بخش اقتصادی و به ویژه در بخش موسسه اندوخته شاهد که حسب الامر دفتر به گونه ای باید رفتار شود که فرزندان شهیدی که سهامدار آنجا هستند متولی این موسسه شوند و امور موسسه اندوخته شاهد را به عهده بگیرند.

فرایند واگذاری بخش اقتصادی از موسسه اندوخته شاهد فرایندی جدا و تعریف شده هست. مقرر شده فرزندان شهید و کسانی که تحت پوشش این موسسه و تحت تکفل بنیاد بودند و به امور آنها رسیدگی می شده، با توجه به اینکه کبیر هستند سهام این موسسه در اختیار خود این افراد قرار بگیرد.

اعضای هیات امنا و هیات مدیره موسسه اندوخته شاهد چگونه انتخاب می شوند؟

موسسه اندوخته شاهد با کمک و مساعدت و هبه ای که از سوی دفتر مقام معظم رهبری انجام شده، تشکیل شده است به این امید که بتواند در زمینه های اقتصادی، معیشتی، مسکن و اشتغال فرزندان و همسران شهدا فعالیت کند.

برخی از این افراد از قبل سهامدار این موسسه بوده اند و برخی نه، با توجه به اینکه بسیاری از فرزندان شهید هم صاحب تخصص هستند و هم صاحب توانمندی، درصدد هستیم که این موسسه مجدد در اختیار فرزندان و همسران شهدا قرار بگیرد تا بتوانند بر اساس نیازها و خواسته های جمعی این گروه، فعالیت این موسسه ادامه پیدا کند. این فعالیت ها از این پس در قالب یک مجمع خواهد بود که این مجمع هیئت امنا و اعضای هیات مدیره را انتخاب خواهد کرد و امیدواریم این مجمع خدمت خوبی را برای خودشان منظور کنند.

 در مورد ساز و کار برگزاری انتخابات موسسه اندوخته شاهد بفرمایید.

براساس زمانبندی فرآیند برگزاری انتخابات، سامانه‌ای با ضریب امنیت بالا به منظور ثبت نام داوطلبین شرکت در انتخابات هیأت امنا و هیأت نظارت بر انتخابات دور بعد توسط هیأت اجرایی تشکیل شد تا عزیزان در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ امکان ثبت نام در آن را داشته باشند که این سامانه در چند نوبت توسط هیأت نظارت بررسی و ملاحظات لازم در خصوص آن رعایت شد.

علاوه بر اطلاع‌رسانی در سایت موسسه در دو نوبت به صورت پیامکی اطلاع رسانی به اعضای موسسه صورت گرفت که با توجه به این اقدامات تا پایان زمان مقرر ثبت نام یعنی ساعت ۲۱ روز ۱۰ فروردین استقبال پرشوری به جهت ثبت نام در هر دو انتخابات مذکور صورت گرفته است. از ۱۱ فروردین ‌ماه نیز به مدت یک ماه هیأت نظارت طبق اساسنامه موسسه و دستورالعمل ابلاغی توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نماینده ولی فقیه در بنیاد، اقدام به بررسی صلاحیت حرفه‌ای (تخصصی) و صلاحیت عمومی (توسط مراجع ذی‌صلاح) می‌کند که پس از پایان این مدت نتایج بررسی‌های صورت گرفته در خصوص تایید یا عدم تایید صلاحیت داوطلبان به صورت رسمی به خود این عزیزان اطلاع داده خواهد شد که پس از آن یک هفته مهلت اعتراض نیز به عزیزانی که تایید صلاحیت نشده‌اند، اختصاص می‌یابد.

انشالله بعد از تایید هیات نظارت، برگزاری انتخابات در زمان مقرر خود انجام خواهد شد. افرادی مجاز به شرکت در انتخابات اعضای هیات امنا و هیات نظارت بر انتخابات دور آتی موسسه اندوخته شاهد هستند که در این موسسه عضویت دارند؛ هرچند سهام نداشته باشند یا سهام آنها اندک باشد. حدود ۲۰۷ هزار نفر از بین جامعه هدف ما در حال حاضر عضو موسسه اندوخته شاهد هستند. این سهام متعلق به این فرزندان و همسران شهداست و امیدواریم این گروه با حضور پرشور خود در انتخابات از حق انتخاب خود استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha