کد خبر 249278
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴

کلاس‌های دانشگاه کلمبیای آمریکا به دلیل اعتراضات ضدصهیونیستی غیرحضوری شد

کلاس‌های دانشگاه کلمبیای آمریکا به دلیل اعتراضات ضدصهیونیستی غیرحضوری شد

دانشگاه کلمبیا امروز (دوشنبه) در پنجمین روز اعتراضات دانشجویی به مواضع حامی اسرائیل مسئولان دانشگاه که منجربه دستگیری بیش از ۱۰۰ دانشجو توسط پلیس آمریکا شده است، کلاس‌های درسی را تعطیل و غیرحضوری اعلام کرد.

️به گزارش گروه بین الملل حیات، نعمت مینوچه شفیق رئیس دانشگاه کلمبیا در مطلبی که امروز «دوشنبه» در وب‌سایت این دانشگاه منتشر شد گفت که کلاس‌ها به‌طور مجازی برگزار می‌شوند تا فرصتی برای بررسی اقدامات بعدی فراهم شود.

دانشگاه کلمبیا در ۶ ماه گذشته در واکنش به بحران انسانی و جنگ در غزه ملتهب بوده است. هفته گذشته دانشجویان در اعتراض به کشتار ۳۴ هزار فلسطینی در جنگ غزه و «سرمایه‌گذاری دانشگاه کلمبیا در شرکت‌هایی که از آپارتاید، نسل‌کشی و اشغال فلسطین سود می‌برند» جنبش «محاصره همبستگی غزه» را در محوطه این دانشگاه راه‌اندازی کردند.

پلیس که با موافقت مسئولین دانشگاه وارد عمل شده تاکنون بیش از ۱۰۰ دانشجو ازجمله اسرا هیرسی دختر ایلهان عمر نماینده جمهوری‌خواه ایالت مینه‌سوتا را دستگیر کرده و همه دانشجویان شرکت‌کننده در این تجمع اعتراضی ازسوی دانشگاه تعلیق شده‌اند. دستگیرشدگان به‌محض آزاد شدن مجدداً به تجمع اعتراضی پیوسته‌اند.

شفیق که در جلسه استماع روز چهارشنبه کنگره با اتهامات «یهودستیزی» دانشجویان این دانشگاه مواجه شد، متعهد شده است که هر کاری بتواند برای «برخورد مستقیم با آن» انجام دهد.

تبدیل جنبش دانشجویی به موضوع امنیتی و عناوینی چون «یهودستیزی» در محکومیت یک جنبش ضدجنگ، بخشی از تحرکات لابی صهیونیستی آمریکاست که به‌دلیل حساسیت‌های ایجاد شده علیه این لابی طی ماه‌های گذشته، قربانیان خود را به اتهامات غیرمرتبط با پرونده محکوم می‌کند.

ازجمله، ریاست دانشگاه کلمبیا مدعی شده است که دانشجویان شرکت‌کننده در این اعتراضات «لیست بلندبالایی» از قوانین دانشگاه را نقض کرده‌اند و حتی پلیس، اسرا هیرسی را متهم به «تجاوز جنسی» معرفی می‌کند.

دانشجویان معترض روز گذشته (یکشنبه) طی بیانیه‌ای خطاب به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که به‌شکلی مسالمت‌آمیز خواستار «توقف سرمایه‌گذاری برای نسل‌کشی» هستند و از «بازنمایی رسانه‌ای جنگ‌طلبانی که نماینده ما نیستند» اعلام انزجار کردند.

بیانیه دانشجویان ادامه می‌دهد: «[مسئولان امر] شرکت‌کنندگان این اعتراضات را با یک عده اوباش سیاست‌زده اشتباه گرفته‌اند، ما مورد هجمه مطبوعات قرار گرفته‌ایم و دانشگاه با همکاری پلیس ما را به حبس فرستاده است. ما با آگاهی کامل با این خطرات مواجه شده‌ایم چراکه دیگر نمی‌خواهیم شریک جرم باشیم. شهریه‌هایی که به دانشگاه کلمبیا می‌پردازیم روانه جیب کسانی می‌شود که تجارت مرگ می‌کنند».

در این بیانیه آمده است:‌ «ما یک گروه متکثر هستیم که به نام عشق و عدالت جمع شده‌ایم و خواستار آن هستیم که صدایمان علیه کشتار فلسطینیان غزه شنیده شود. ما هر روز با وحشت سر می‌کنیم چون کودکانی را می‌بینیم که بر اجساد والدین سلاخی شده خود گریه می‌کنند، خانواده‌هایی که غذا ندارند، و پزشکانی که ناچارند بدون داروی بیهوشی جراحی کنند. دانشگاه ما در این خشونت هم‌دست است و ما به آن معترضیم».

در واکنش به اتهامات یهودستیزانه مقام‌ها و رسانه‌ها این بیانیه می‌افزاید: «ما قاطعانه هر شکلی از نفرت یا تعصب را محکوم می‌کنیم و در برابر غیردانشجویانی که تلاش می‌کنند همبستگی بین دانشجویان فلسطینی، مسلمان، عرب، یهودی، سیاه‌پوست و همکلاسی‌های طرفدار فلسطین را مختل کنند، هوشیار می‌مانیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha