کد خبر 248504
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶

معاون فرهنگی ارتش در گفتگو با «حیات»:

ارتش آماده همکاری در زمینه ساخت فیلم و سریال است/ هر فیلم‌سازی از عدم همکاری ارتش گله دارد، به‌جای فرافکنی به ما مراجعه کند

ارتش آماده همکاری در زمینه ساخت فیلم و سریال است/ هر فیلم‌سازی از عدم همکاری ارتش گله دارد، به‌جای فرافکنی به ما مراجعه کند

معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفت: دربهای ارتش برای تولید فیلم و سریال روی همه باز است و دوستان قبل از اینکه قلم به دست بگیرند؛ در جلسه ای رویکرد خود را نوشته و در جلسه ای مشترک با ارتش آن را بررسی کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حیات؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از سال‌هایی که از «کانی مانگا»، «حمله به اچ3» و «عقابها» گذشت؛ کمی از دنیای تولیدات آثار هنری و سینمایی فاصله گرفت و پس از آنکه «های پاور» را عرضه کرد؛ حالا دیگر بیشتر به‌دنبال عرضه آثار فرهنگی، هنری و سینمایی  به مثابه ابزاری قوی و قدرتمند برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

حجت الاسلام سعید نصیرالاسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در گفتگویی به سوالات خبرنگار فرهنگی حیات پاسخ می دهد که در ادامه می‌خوانیم:

حیات: پس از آنکه خودتان را معرفی کردید؛ اهم فعالیت‌هایی را که در معاونت فرهنگی ارتش انجام می‌دهید، بیان کنید.

نصیرالاسلامی: سعید نصیرالاسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش هستم؛ در معاونت فرهنگی ارتش می توان به ساخت و تولید فیلمهای سینمایی، سریال، سرود و تئاتر و... اشاره کرد و همینطور همه برنامه های فرهنگی ملی و مذهبی که در ارتش انجام می‌شود. در واقع همه امور فرهنگی در سه بخش کارکنان، خانواده‌ها، فرزندان و بازنشستگان ارتش در معاونت فرهنگی انجام می شود.

حیات: در خصوص منویات مقام معظم رهبری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نصیرالاسلامی: با توجه به شرایطی که امروز در جامعه وجود دارد حضرت آقا بعنوان فرمانده معظم کل قوا در ارتش؛ دستوری مبنی بر صدبرابری شدن  برنامه های فرهنگی داشتند. ما در هر دو بعد افزایش کمی و کیفی ورود کردیم که در همه برنامه های خود با توجه به این دستور حضرت آقا اثرگذاری داشته باشیم. در ارتش مجتمع‌های فرهنگی، سالن سینما، مدارس، خانواده های بزرگ ارتش را داریم که برنامه ریزهای فرهنگی در زمینه سینما، تئاتر، موسیقی و انیمیشن داریم.

در سطح کلان برای مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های ویژه‌ای داریم که عموما بسیار موفق عمل کرده ایم. برای نمونه اعتکاف را داشتیم و شاید از منظر عام ارتش و اعتکاف مناسبت ندارد. در سال گذشته 14 هزار معتکف در ارتش داشتیم و حتی اگر فضا را برای ثبت نام باز بگذاریم با محدودیت مکان مواجه شویم. اکثر معتکفان ما دهه 80 و 90 بودند. از این دست کارها کم نیست. برای نمونه در مباحث آموزشی و تحقیقاتی تعداد زیادی از نخبه ها فرزندان ارتش هستند. همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در اولویت قرار دادیم و برای سال 1403 با همین نگاه برنامه ریزی می کنیم.

حیات: درباره جشنواره سرود، تئاتر و شعر ارتش کمی بیشتر برای‌مان توضیح بدهید. 

نصیرالاسلامی: با توجه به اینکه وظیفه ذاتی ارتش تولید امنیت و حفظ امنیت پایدار کشور است؛ اما در کنار آن توجه جدی به مباحث فرهنگی داشته ایم. همانگونه که می‌دانید؛ جنگ امروز جنگ شناختی و فرهنگی است. در ارتش هرساله جشنواره تئاتر و سرود داریم؛ در این جشنواره ابتدای سال متن سرود به خانواده‌ها و سربازان داده می‌شود، با مدیریت در هر یگان معرفی می شوند و در ادارات تابع و مسابقات ساماندهی می‌شود که در نهایت منتخبان در جشنواره‌ای در سطح عالی شرکت داده می‌شوند.

برای نمونه تئاتر «تمام ناتمام» در جشنواره تئاتر فجر در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت موفق عمل کرد. یکی از موضوعات خوبی که در زمینه سرود ارتش وجود دارد این است که به دلیل پراکندگی جغرافیایی در ارتش، همان افرادی که در بندرعباس حضور دارند با همان فرهنگ؛ در چابهار، بندرعباس و ...  با همان لباس و شعر حضور دارند. انجمن‌های ادبی ارتش با ارگانهای ادبی در جامعه در تعامل است. برای تولید شعر که معمولا بهترین شاعران کشور در این انجمنها وجود دارند.

در 22 بهمن هر سال شعری که تولید می‌شود و حضرت آقا آن را تایید می‌کنند سروده و تولید شده توسط فرزندان ارتشی است. گروه‌های موزیک ارتش از گروه های ویژه است و شعر و ملودی را خودمان داریم. گاهی با شعرای بیرونی تعامل داریم که باعث نشود نگاه بیرونی حذف شود. برای نمونه از آقای قزوه دعوت می کنیم. یکی از اشکالات اساسی ما عدم تعامل زیاد با صداسیما و رسانه ها است که باعث شده این مسائل در خود ارتش حفظ شود.

حیات: یک فیلمساز برای ساخت فیلم و تعامل با ارتش باید چه مراحلی را طی کند؟

نصیرالاسلامی: گاهی خود ارتش به موضوع ورود می کند و برای نمونه مدنظر دارد که راجع به شهید یا عملیاتی ویژه فیلم تولید کند؛ قائده این است که ارتش فیلمنامه را تولید میکند، هزینه تولید فیلم را می‌دهد و صفر تا صد  فیلم را خودش تقبل می‌کند که در نهایت با  کارگردانی که مطرح و مقبول باشد کار می کنیم. برای نمونه در حال حاضر در حال ساخت فیلم راجع به شهید فلاحی  هستیم که در سال جاری تولید خواهد شد.

در مرحله بعدی اگر فردی بخواهد فیلمی راجع به شهید یا عملیاتی از ارتش بسازد، فیلمنامه به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ارجاع داده می‌شود و مدیریت فیلم و سریال این فیلمنامه را توسط کارشناسان بررسی می‌کند که تایید، رد و یا اصلاح می‌شود. اگر تایید شد، کارشناسان فرم‌هایی پر می‌کنند که اگر فیلمنامه‌ای مناسب بود، علاوه بر اینکه او را راهنمایی می‌کنیم؛ در ساخت فیلم هم به او کمک می‌شود.

عمدتا وقتی که فیلمنامه تایید می‌شود، هر دو طرف متعهد به انجام وظایفی می‌شود و معمولا پشتوانه مالی نهادهای فرهنگی است. برای نمونه فیلم شهید صیاد شیرازی در حال ساخت است که با آقای شفیعی همراهی می‌کنیم و امیدواریم به جشنواره چهل و سوم برسد. البته باید بگویم که در برخی از فیلم‌ها مانند فیلم «زیرخاکی» که شاید جنبه‌های ارتشی ندارد و اجتماعی باشد؛ در زیرساخت ارتش تولید می‌شود اما ما آنان راهمراهی می‌کنیم.

در واقع رویکرد ارتش این است که به همه فیلمسازانی که در محدوده جغرافیایی کشور است؛ کمک کرده و آنان را همراهی کنیم اما عزیزان فیلمساز باید بدانند که ارتش فضایی دارد که باید هر دو طرف آن را درک کنند. برای نمونه فیلمنامه ای برای ما آوردند که ما دقت می کنیم آنچه در آن بیان شده تحریف واقعیت تاریخی در ارتش است؛ و از آن فرد خواهش می‌کنیم که آن را اصلاح کند اما فرد در مقابل مقاومت می‌کند؛ در این زمان ما نمی‌توانیم با آن فرد همراهی کنیم.

برای نمونه فیلمنامه ای که درباره عملیات خیبر ساخته می‌شود؛ نباید نقش ارتش را نادیده گرفت. ما از آنان می‌خواهیم که در تعامل با یکدیگر فیلم بسازیم و نظر ما این است که امروزه ساخت فیلم و کارهای فرهنگی کمتر از کارهای نظامی نیست. باید قبل از شروع نگارش فیلمنامه به جمع هنر و کار تهیه فیلم کاری سخت است که باید قبل از نگارش فیلمنامه به فیلمنامه باید به آن درست پرداخت شود. دربهای ارتش برای تولید فیلم و سریال روی همه باز است و دوستان قبل از اینکه قلم به دست بگیرند؛ در جلسه ای رویکرد خود را نوشته و در جلسه‌ای مشترک با ارتش آن را بررسی کنند. 

حیات: تجهیزات در ارتش چگونه و با چه سازوکاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد؟ آیا اینگونه است که فقط دوستان خود کار می‌کنید؟! 

نصیرالاسلامی: ساخت فیلم در ارتش و با تجهیزات آن مانند ساخت فیلم‌های آپارتمانی نیست. هزینه های سنگین نگهداری و استفاده از تجهیزات ما را در آن محدود می‌کند و نمی‌توان به راحتی از آن صحبت کرد. اسلحه ابزار سخت نظامی است و نمی‌توانیم آن را به راحتی در اختیار همه قرار بدهیم. آن عزیزانی که گله دارند باید بدانند که باید بنشینند و مشکلات را بررسی کنیم. برای نمونه در فیلم «آسمان غرب» ما نهایت همکاری را با عوامل فیلم و آقای والی نژاد داشتیم. می‌دانید که عموما استقبال از فیلمهای ارزشی کم است برای همین ما بلیت‌های آن را به ارزش یک میلیارد تومان خریده و توزیع می‌کنیم.

می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که همانگونه که برای ساخت فیلمی درباره شهید شیرودی کمک کردیم؛ برای سایر عزیزان نیز به همین منوال است و دوستان به‌جای اینکه بنشینند و مسائل را با ما مطرح کنند؛ وارد فضاهای دیگر تضعیف و تخریب می‌شوند. انتظار دارم هر فردی گله دارد به ما مراجعه کند تا این موضوع بررسی شود چراکه این روزها بیش از هر زمان دیگری نقش ارتش در کشور پررنگتر است و نباید در جهت منفی نام ارتش برده شود. همچنین باید اشاره کنم که شهدای سپاه و ارتش برای ما فرقی ندارد و باید همه با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

حیات: چرا در برخی از موضوعات و سوژه های بکری که در ارتش وجود دارد مانند اسیرداری ما هنوز ورود نکرده‌ایم؟

نصیرالاسلامی: از موضوع اسرا غفلت شده است. ما بیش از 70 هزار اسیر در ایران نگهداری می‌کردیم و به این موضوع اصلا پرداخت نشده است. باید به نحوه اسیرداری ایران پرداخته شود. ما تاریخ شفاهی خوبی پیرامون اسرا داریم و همچنین برخی از پادگانها و اطلاعات افراد را می‌توانیم در اختیار آنان قرار دهیم. در واقع هر چقدر درباره شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کار کنیم کم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha