کد خبر 246020
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

حیات گزارش می‌دهد؛

افزایش سگ‌های ولگرد باعث آسیب به حیات وحش می‌شود

افزایش سگ‌های ولگرد باعث آسیب به حیات وحش می‌شود

برخورد رئوفانه با حیوانات همواره جزء رفتارهای اخلاقمندانه است اما افراط در این زمینه باعث ایجاد بحران‌هایی شده است، این موضوع به خوبی درباره سگ‌های بلا صاحب مشهود است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی حیات، در فضای مچازی بارها مشاهده شده است، که افرادی به عنوان کار خیرانه دست به غذارسانی به حیوانات ولگرد مثل سگ‌های بلا صحاب می‌زنند یا شهروندان بارها برابر شهرداری برای ساماندهی به این سگ‌ها اعتراض کردند اما این موضوع نیاز به بررسی و تحقیق موشکافانه دارد.

طبق مطالعات متخصصین حیات وحش غذارسانی به سگ‌های ولگرد باعث افزایش جمعیت آن‌ها و در نهایت رشد بحرانی این حیوانات می‌شود. طبق گزارشاتی که ارائه شده است با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، این حیوانات وارد حریم امن انسان شده و حتی باعث حمله به انسان می‌شوند. 

بر اساس گزارشات منتشر شده، کودکان بسیاری بر اثر حمله سگ‌های وحشی بلا صاحب، جان خود را از دست داده‌اند اما این انتهای ماجرا نیست و این سگ‌ها به حیوانات با ارزش حیات وحش نیز حمله‌ور می‌شوند و آن‌ها را از پای در می‌آورند.

فهیمه اسلامی، دامپزشک حیات وحش، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی حیات، درباره آسیب رشد بی‌رویه سگ‌های ولگرد گفت: چند سالی است که بحران افزایش سگ‌های بلاصاحب یا ولگرد در کشور در حال افزایش است. بین پنج تا شش میلیون سگ بلاصاحاب در کشور وجود دارد که آمار نگران کننده‌ای است و تبدیل به بحران شده است.

وی ادامه داد: چند وقت پیش یکی از این‌های سگ‌های بلاصاحب به یک کودک در آذربایجان غربی حمله کرد و او را از بین برد.

دامپزشک حیات وحش با اشاره به آسیب سگ‌های ولگرد به محیط زیست عنوان کرد: در کشورهای اروپایی غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب و ولگرد جریمه سنگین دارد، به این دلیل که افزایش جمعیت این سگ‌ها، موجب مشکل می‌شود.

وی افزود: متاسفنه مردم در این زمنیه آگاهی لازم را ندارند و با غذا دادن به این سگ‌ها موجب رشد بی‌رویه آن‌ها می‌شوند.

اسلامی با بیان اینکه مردم مهربان نباید نگران گرسنگی سگ‌های خیابانی باشند، اظهار کرد: با غذا دادن به سگ‌های ولگرد تنها آن‌ها شش ساعت سیر هستند و پس از آن دوباره به دنبال غذا می‌گردند، پس این باور که این سگ‌ها با خودرن غذا مشکلی برای زندگی ندارند، یک باور غلط است.

وی ادامه داد: وقتی که شکم این سگ‌ها سیر باشد موجب تولید مثل بیشتر می‌شود که در نهایت موجب رشد بی‌رویه این سگ‌ها می‌شود.

دامپزشک حیات وحش در نهایت تشریح کرد: گزارش‌های زیادی از سگ گزیدگی توسط حیوانات ولگرد به گوش می‌رسد. در سال گذشته ۶۰۰۰ سگ گزدیدگی گزارش شد که آمار بالایی است. سگ‌ها بدلیل غریزه خود بارها به حیوانات حیات وحش حمله کرده‌اند و به محیط زیست آسیب رسانده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha