کد خبر 238040
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰

گزارش «حیات» از روز وداع با یک قهرمان؛

آقا معلمی که «الماس» تاریخ ورزش ایران شد

آقا معلمی که «الماس» تاریخ ورزش ایران شد

نخستین مدال آور تاریخ ورزش ایران در المپیک 24 سال قبل در چنین روزی چشم از جهان فروبست؛ مردی که با ثبت رکوردهایی آسیایی و جهانی جذاب، برای ورزش کشورمان افتخارات بسیاری را بدست آورد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ ۱۱ بهمن ماه سالروز درگذشت اولین مدال آور ایران در المپیک است.  جعفر محمدسلماسی وزنه‌بردار اهل ایران بود. وی نخستین مدال‌آور ورزش ایران در بازی‌های المپیک است، وی در سال ۱۹۴۸ صاحب اولین مدال ایران در مسابقات المپیک لندن شد و ۳ سال بعد نیز در نخستین دوره بازی‌های آسیایی، مدال طلای رشته وزنه‌برداری را به گردن آویخت. سلماسی پس از چند سال مبارزه با بیماری دیابت، در روز ۱۱ بهمن ماه ۱۳۷۸ و در سن ۸۱ سالگی درگذشت و پیکرش در قطعه ۲۲ بهشت زهرا در کنار شادروان نامجو به خاک سپرده شد.

از دوران کودکی تا شروع ورزش حرفه‌ای

محمدجعفر سلماسی به سال ۱۲۹۰ خورشیدی در کاظمین به دنیا آمد. اجداد روحانی وی، سال‌ها پیش از سلماس عازم کاظمین شده بودند. وی در جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت و در تهران ساکن گردید. سلماسی وزنه‌برداری را در تهران در باشگاه نیرو و راستی که متعلق به منوچهر مهران بود فراگرفت و در کنار رسول رئیسی و محمود نامجو پایه‌گذار نخستین تیم ملی وزنه‌برداری ایران شد. نامجو در خاطرات خود گفته‌است که بر اثر دیدن تمرینات سلماسی به وزنه‌برداری علاقه‌مند شده‌است.

وی در زمان کودکی به رشته‌های ورزشی ژیمناستیک و وزنه برداری علاقمند شد و از سن ۱۰ سالگی ورزش را آغاز کرد. در انجام حرکات تعادلی و آکروباتیک تبحر داشت اما نیروی زیاد و توان جسمی‌اش چنان مشهود بود که وقتی مسابقات وزنه برداری قهرمانی کشور برگزار شد، با اطمینان خاطر در دسته پر وزن شرکت کرد.

وی در تهران در باشگاه نیرو راستی وزنه برداری را فراگرفت و در کنار رسول رئیسی و محمود نامجو پایه‌گذار اولین تیم ملی وزنه‌برداری ایران شد. سلماسی در چهارم آبان ۱۳۲۳ در فضای باز امجدیه به‌صورت غیر رسمی رکورد المپیک برلین را شکست، وی از سال ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۷، چهار سال متوالی قهرمان ایران شد.

اوج جوانی‌اش همزمان با جنگ جهانی دوم بود. سال ۱۹۴۴ وقتی ۲۶ ساله بود، رقابت‌های المپیک لغو شد. ۴ سال بعد با خاموشی آتش جنگ، میزبانی المپیک برای دومین‌بار به لندن رسید، وی در سال ۱۳۲۳ با مجموع ۲۸۰ کیلوگرم قهرمان دسته پر وزن مسابقات قهرمانی کشور شد و این قهرمانی را در سال‌های ۱۳۲۴، ۱۳۲۵، ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷ هم تکرار کرد.

یادبودی برای جعفر سلماسی؛ الماس تاریخ ورزش ایران

افتخار آفرینی در المپیک

سلماسی در المپیک لندن ۱۹۴۸ در اولین حضور ایران در این مسابقات، نخستین مدال ایران را در دستهٔ پَر وزن (۶۰ کیلوگرم) به‌دست آورد. در آن زمان رقابت‌های وزنه‌برداری از سه بخش پرس نظامی، یک‌ضرب و دوضرب تشکیل می‌شد و سلماسی در پرس نظامی با مهار وزنهٔ ۱۰۰ کیلویی رکورد المپیک آنتونی ترلازو آمریکایی را ۷٫۵ کیلو ارتقا داد و از رقبا پیش افتاد. اما محمود فیاض مصری با وزنهٔ ۱۰۵ کیلو در یک‌ضرب و ۱۳۵ کیلو در دوضرب رکورد جهان را با ۳۳۲٫۵ کیلوگرم شکست و قهرمان شد، وزنه‌بردار کشور ترینیداد و توباگو با مجموع ۳۱۷٫۵ کیلوگرم در جای دوم و سلماسی با ۹۷٫۵ در یک‌ضرب و ۱۱۵ در دوضرب و مجموع ۳۱۲٫۵ در جای سوم قرار گرفت.

یادبودی برای جعفر سلماسی؛ الماس تاریخ ورزش ایران

سلماسی ۳ سال بعد در اولین دورهٔ بازی‌های آسیایی شرکت کرد و با رکورد مجموع ۲۹۷٫۵ کیلو به قهرمانی رسید و در ۳۲ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد. ۱۰ وزنه‌بردار تیم ملی ایران در این دوره با ۷ مدال طلا و ۳ مدال نقره به قهرمانی رقابت‌ها رسیدند.

درگذشت

او کارمند آموزش و پرورش و معلم بود و پس از سال‌ها ابتلا به بیماری دیابت در ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و در قطعهٔ ۲۲، ردیف ۴، شماره ۶۰ بهشت زهرا دفن شد.

یادبودی برای جعفر سلماسی؛ الماس تاریخ ورزش ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha