کد خبر 237938
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳

«حیات» گزارش می‌دهد؛

یک کارت جنجالی و بازتاب‌هایش/ فغانی از قطر اخراج می‌شود؟!

یک کارت جنجالی و بازتاب‌هایش/ فغانی از قطر اخراج می‌شود؟!

تصمیم جنجالی داور ایرانی بازی اردن - عراق همچنان محل بحث است و باید دید واکنش AFC به این موضوع چیست.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی حیات؛ روز گذشته و در جریان پیروزی دراماتیک اردنی‌ها مقابل عراق که به صعود تاریخی این تیم به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ختم شد، علیرضا فغانی، داور ایرانی این مسابقه تصمیمی جنجالی و بحث برانگیز گرفت که تیم بازنده این دیدار آن را عامل شکست و حذف خودش از این مرحله می‌دانست و همین مساله جنجال‌های زیادی به پا کرد.

زمانی که بازی با تساوی یک - یک در جریان بود، آیمن حسین، مهاجم تیم ملی عراق در دقیقه 77 گل دوم تیمش را به ثمر رساند و تیمش را در آستانه یک کامبک و صعود دلچسب قرار داد، حالا فقط کافی بود عراقی‌ها 13 دقیقه مقابل حریف خود ایستادگی کنند تا راهی یک چهارم نهایی شوند، اما این پایان کار نبود، تصمیم جنجالی و بحث برانگیز علیرضا فغانی قرار بود شرایط متفاوتی برای این بازی رقم بزند.

شادی پس از گل آیمن حسین که تحریک هواداران اردنی تشخیص داده شد با اخراج او از این بازی همراه شد، عراق ستاره خود را از دست داد و حالا باید 13 دقیقه و وقت‌های اضافه را با یک بازیکن کمتر زیر فشار بی‌امان اردنی‌ها تحمل کند. کاری که دشوار بود و عراقی‌ها از پس آن بر نیامدند. در شرایطی که همه در انتظار سوت پایان بازی و صعود عراق بودند، اردن دو گل در وقت‌های اضافه به ثمر رساند و جواز صعود به دور بعدی را در پایان یک بازی دراماتیک گرفت. عراقی‌های خشمگین و سرخورده از این شکست تلخ، فغانی و تصمیم بحث برانگیز او را عامل شکست خود در این بازی می‌دانستند. جنجال‌ها علیه داور ایرانی این بازی بلافاصله بعد از سوت پایان این مسابقه آغاز شد، حمله به صفحه فغانی توسط کاربران عراقی و صحبت‌های تندی که در فضای مجازی و رسانه‌ای علیه او مطرح شد.

حلمه سرمربی عراق به فغانی

کاساس، سرمربی تیم ملی فوتبال عراق، هم در نشست خبری بعد از بازی به‌شدت به قضاوت داور اعتراض کرد و گفت او پیروزی را از تیمش دزدید.

کارشناسان ایرانی: تصمیم فغانی درست بود

کارشناسان فوتبال ایران در واکنش به تصمیم فغانی حرکت او را تایید کردند. تعدادی از نظرات کارشناسان فوتبال در گفتگو با رسانه‌ها به شرح زیر است:

محمدرضا ابوالفضلی: مشخصا ایمن حسین حرکت بسیار زشتی انجام می‌دهد و به نظرم تصمیم فغانی بسیار شجاعانه بود که کارت زرد را به او نشان داد و از بازی اخراجش کرد.

محمدحسین ترابیان: در این تصاویر مشخص نیست که چه اتفاقی افتاده، اما من فکر می‌کنم آقای فغانی به خاطر تحریک تماشاگران حریف به ایشان کارت زرد داده است. از قاطعیت داور مشخص است که این صحنه را کاملا دیده و آنالیز کرده است.

مهدی عالیقدر: این حرکت مصداق تحریک تماشاگران تیم حریف از جانب داور تلقی گردیده و با کارت زرد جریمه شده است؛ یک تصمیم کاملا صحیح و شجاعانه که تبعات جرائم انضباطی آن نیز متعاقباً از سوی کمیته برگزاری اعلام خواهد شد.

ابراهیم میرزابیگی: کارت زرد ایمن حسین می‌تواند دو دلیل باشد؛ یکی شادی او که ممکن است رفتار اهانت‌آمیز تلقی شود و به همین دلیل علیرضا فغانی تصمیم به جریمه بازیکن گرفته باشد، که در این صورت درست است. دلیل دوم هم می‌تواند این باشد که ایمن حسین یک‌ بار با بازیکنان ذخیره‌ این شادی را انجام داد و یک‌ بار به تنهایی و با این اقدام زمان زیادی تلف کرد؛ این موضوع هم می‌تواند باعث جریمه او شود که این هم درست است.

حسین عسگری: بازیکن عراق بعد از گلزنی به سمت تماشاگران اردن می‌رود و ابراز خوشحالی می‌کند و پس از آن هم روی چمن می‌نشیند و چمن را می‌کند و می‌خورد. باید دید فلسفه این عمل چیست، چون می‌گویند بازیکن اردن بعد از گلزنی چنین کاری کرده و این بازیکن حرکت او را تکرار کرده است. در هر صورت هر بازیکنی که گل بزند، مختار است سمت تماشاگران خودی هر کاری کند، اما در صورتی که سمت تماشاگران حریف برود، یک حرکت غیرورزشی محسوب می‌شود و حتما نیاز به کارت دارد. این حرکت، مصداق تحریک و تحقیر تماشاگر حریف است.

بابک وسیله‌بر: بازیکنی که مقابل تماشاگران تیم حریف حرکات تحریک آمیز و یا تمسخر آمیز انجام دهد، مستحق دریافت کارت زرد است و اگر این حرکت توهین آمیز و یا فحاشی باشد، بازیکن باید مستقیما اخراج شود.

نوذر رودنیل: شادی گل مهاجم عراق از عرف خارج بود و با حرکت تحقیرآمیز در مقابل هواداران تیم حریف به شادی نامعقول پرداخت و مستحق کارت زرد بود که با توجه به دریافت کارت زرد دوم باید از زمین اخراج می شد.

استعلام رسانه مطرح جهانی از AFC

وبسایت مشهور آتلتیک مقاله‌ای درباره اخراج ایمن حسین ستاره عراق توسط علیرضا فغانی نوشته است: اخراجی سختگیرانه که توجیه قانونی دارد.

یک کارت جنجالی و بازتاب‌هایش/ فغانی از قطر اخراج می‌شود؟!

آتلتیک از کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) درخواست توضیح در مورد این کارت قرمز کرده است، اما هنوز جوابی دریافت نکرده است. در ماده 12 طبق قوانین بازی IFAB  که به "خطاها و رفتارهای نادرست" می‌پردازد مجازات‌های احتمالی برای "خوشحالی بعد گل" به تفصیل بیان می‌شود. قانون می‌گوید که "بازیکن در خوشحالی‌اش نباید زیاده‌روی کند و همچنین جشن‌های از قبل طراحی شده مطلوب نیست و نباید باعث اتلاف وقت بیش از حد شوند. ترک زمین بازی برای جشن گرفتن یک تخلف قطعی نیست، اما قانون توضیح می‌دهد که چگونه بازیکن باید به خاطر موارد زیر اخطار بگیرد، حتی اگر گل مردود اعلام شود:
-بالا رفتن از یک حصار محیطی/ نزدیک شدن به تماشاگران به نحوی که باعث ایجاد مسائل ایمنی امنیتی شود.
-ژست نشان دادن یا رفتار تمسخرآمیز یا تحریک‌آمیز نسبت به تماشاگران حریف
-پوشاندن سر یا صورت با ماسک یا سایر موارد مشابه
-درآوردن پیراهن یا پوشاندن سر با پیراهن
یکی از مقوله‌هایی که می‌توان شادی گل حسین را به طور منطقی در آن طبقه‌بندی کرد "ژست نشان دادن یا رفتار تمسخرآمیز یا تحریک‌آمیز نسبت به تماشاگران حریف" است.

واکنش چهره‌های مطرح فوتبال عراق

رافد سالم، خبرنگار عراقی: ایمن حسین نه فقط در اخطار دوم، بلکه در هر دو صحنه مستحق دریافت کارت زرد نبود. داور ایرانی اشتباه غیرمنطقی و غیرقابل قبولی مرتکب شد. او باید به اکثر بازیکنان اردنی که همین حرکت را انجام دادند و پس از گل اول تیم ما را مسخره کردند، کارت زرد نشان می‌داد.

جمعه الثامر، روزنامه‌نگار عراقی: جدا از مسائل احساسی، آنها به داور ایرانی نیز حمله کردند و او را مقصر باخت دانستند، اما این واقعیت تغییر نمی‌دهد. ما باختیم چون با ذهنیت یک هوادار وارد شدیم، گویی پیروزی قطعی شده است.

علی نوری، مجری برنامه ورزشی: در روز روشن جلوی چشم همه پیروزی ما را دزدیدند. بازیکنان وقتی گل می‌زنند می‌توانند جشن بگیرند. شادی نباید با زیاده روی همراه شود.

اسعد السعدی، یکی از مسئولان فدراسیون عراق:اشک‌های خود را پاک کنید و غبار از حذف را کنار بزنید. آینده از آن شماست بچه‌ها. خروج از مسابقات قهرمانی آسیا به خاطر داور نفرت انگیز بود!

نشریه اسپانیایی: فغانی و سوررئال‌ترین اخراج ممکن

نشریه اسپانیایی آاِس در واکنش به کارت قرمز حسین نوشته: «این سورئال‌ترین اخراج در خاطره‌هاست: او به دلیل شبیه‌سازی خوردن علف اخراج شده است. داور به‌خاطر تظاهر به خوردن علف، دومین کارت زرد را به بازیکن تیم عراق نشان داد.»

یک کارت جنجالی و بازتاب‌هایش/ فغانی از قطر اخراج می‌شود؟!

حمایت مجری عراقی از فغانی

شبکه تلویزیونی الرابع عراق ویدیویی از لحظات شادی پس از گل ایمن حسین را که توسط یکی از تماشاگران و از روی سکوهای استادیوم ضبط شده، منتشر کرده است. از مقایسه لحظه شروع این ویدیو با کلیپ پخش اصلی تلویزیونی و رسمی مسابقات، مشخص می‌شود که در ویدیوی جدید، 19 ثانیه از لحظه به ثمر رسیدن گل ایمن حسین می‌گذرد.

1984539

پس از آنکه او شادی خود را با هواداران و هم‌تیمی‌هایش تقسیم می‌کند، علیرضا فغانی دو مرتبه و با سوت‌های خود، از این بازیکن می‌خواهد تا برای آغاز مسابقه به درون زمین بیاید. موضوعی که 70 ثانیه به طول می‌انجامد و در نهایت داور ایرانی مسابقه تصمیم می‌گیرد تا گلزن عراقی‌ها را با کارت زرد دوم اخراج کند.

نکته جالب اینکه مجری این برنامه نیز در صحبت‌هایش حق را به فغانی می‌دهد و از تأخیر ایمن حسین در ورود به زمین با وجود دو بار تذکر توسط داور مسابقه، انتقاد می‌کند. این مجری می‌گوید: تصمیم داور 100 درصد درست است. چون چند بار به ایمن گفت به زمین مسابقه برگردد، ولی این بازیکن توجهی نکرد و شادی پس از گلش را ادامه داد.

اولین و تنها واکنش فغانی به جنجال‌ها

تصمیم علیرضا فغانی برای اخراج ایمن حسین بعد از شادی گل جنجالی این بازیکن، عراقی‌ها را حسابی عصبانی کرده است و آن ها به داور ایرانی در شبکه‌های اجتماعی حمله کرده‌اند، این در حالی است که اکثر کارشناسان داوری تصمیم علیرضا فغانی را تایید کردند.

علیرضا فغانی در کمتر از یک ساعت در صفحه شخصی خود با دویست هزار کامنت مواجه شد، عددی که واقعا باورنکردنی است! ادامه توهین‌ها و اعتراضات به علیرضا فغانی باعث شد سرانجام او تصمیم بگیرد کامنت‌های صفحه‌اش را ببندد تا اوضاع کمی آرام‌تر شود. او همچنین پستی که بیش از ۲۰۰ هزار کامنت در یک ساعت گرفته بود را از صفحه شخصی خود حذف کرد و حالا فقط کسانی که علیرضا فغانی، آن ها را فالو دارد می توانند کامنت بگذارند و باقی نفرات اجازه این کار را ندارند.

شکایت عراقی‌ها از فغانی

فدراسیون فوتبال عراق به دنبال شکست شب گذشته تیم ملی این کشور برابر اردن با نتیجه 3 بر 2 و حذف از جام ملت‌های آسیا 2023 از علیرضا فغانی، داور ایرانی تحت عنوان قضاوت ناعادلانه به کمیته برگزاری این مسابقات شکایت کرد.

غالب الزاملی، عضو ارشد فدراسیون فوتبال عراق به خبرگزاری شفق نیوز این کشور گفت: علیرضا فغانی، داور ایرانی با نشان دادن دو کارت زرد به ایمن حسین در بازی با اردن به ما ظلم کرد. فدراسیون فوتبال عراق به طور رسمی شکایت خود را به کمیته برگزاری جام ملت‌های آسیا 2023 در قطر ارسال کرده و منتظر پاسخ‌شان هستیم. با استفاده از شواهد و مدارک مستند شکایت خود را ارائه کردیم.

در انتظار واکنش رسمی AFC

اگرچه در عرف فوتبال رایج نیست که نهادهای رسمی بین المللی در خصوص تصمیمات داوران خود در جریان بازی و در واکنش به جنجال‌ها پاسخی ارائه دهند ولی تصمیمی که کمیته داوران AFC در این خصوص می‌گیرد به نوعی واکنش به تصمیم علیرضا فغانی خواهد بود. اگر داور مطرح ایرانی بازهم در ادامه مسابقات حضور داشته باشد و در مراحل بالاتر به وی قضاوت داده شود به نوعی حمایت AFC از تصمیم این داور بوده ولی اگر تصمیم گرفته شود دیگر تا پایان بازی‌ها به او قضاوتی داده نشود و به نوعی فغانی با جام خداحافظی کند این را می‌توان واکنش منفی AFC به این تصمیم جنجالی دانست. هرچند قوانین تصمیم فغانی را تایید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha